Kronisk kattsnuva
Jag kommer i mellandagarna få hem två stödkatter som behöver någonstans att bo. De är tydligen båda vana vid att gå ut i alla fall en stund varje dag vilket inte är några problem här. Men nu har den ena av katterna tydligen blivit diagnoserad med kronisk kattsnuva.
Jag känner att jag är väldigt oinsatt i ämnet men jag funderar på om en sådan katt verkligen borde vara ute. Jag tänker närmast på risken att den smittar andra katter.
Så hur ska jag göra? De kommer ju hållas inne ett par veckor i alla fall för att komma till rätta så man har ju lite tid på sig att läsa på. Någon som kan rekommendera bra läsning om just kattsnuva.
Hur gammal är katten och vilket virus handlar det om?
Har katten kroniska symtom (vilka i så fall) eller är den kronisk smittbärare?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har tyvärr inte fått mer information än att det rör sig om kronisk kattsnuva. Får förhoppningsvis reda på mer ikväll eller i morgon. Men någon sorts symptom antar jag att katten har iom att den diagnostiserats.
Kattsnuva är lite lurigt och kan innebära allt från en helt symtomfri smittbärare till väldigt akuta och dramatiska symtom som t.o.m. kan bli livshotande.
Det troliga i det här fallet är att det är Felint Calicivirus eller Felint Herpesvirus katten har och antingen har uppvisat symtom under längre tid eller har ständigt återkommande symtom efter att "ha tillfrisknat". Är symtomen lindriga behöver dock inte katten själv känna sig särskilt sjuk, utan bete sig precis som vanligt i övrigt.
När man har en katt med kronisk kattsnuva får man räkna med att den ständigt utsöndrar virus som kan smitta andra katter. Ibland utsöndras virus endast när katten själv uppvisar symtom, men ska katten ha närkontakt med andra katter kan man inte förlita sig på det.
Eftersom det kan ta väldigt lång tid för katten att läka ut ett kattsnuvevirus (eftersom det är något kroppen måste göra på egen hand) är det viktigt att man som kattägare understödjer kattens immunförsvar genom att utsätta katten för så lite stress som möjligt, psykiskt genom att man kattanpassar miljön efter kattens samtliga behov och fysiskt genom att se till att eventuella andra sjukdomar eller parasiter behandlas. Det är också viktigt att man håller extra god hygien i de utrymmen katterna vistas i.
Jag skulle vänta med att låta katten gå ut. Inte p.g.a. smittorisken i första hand, utan p.g.a. den stress (och därmed negativa påverkan på immunförsvaret) som enbart flytten kommer att innebära för katten.
Om det finns risk för att katten har svårt att anpassa sig till ny miljö och är ängslig av sig rekommenderar jag att du pluggar in en Feliway-adapter som verkar lugnande på katter.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Tack för alla bra information!