Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1488 ggr
jnielsen
4

Artikel om "köpa katt"

Jag tittade men hittade ingen, och tycker att "hur man köper katt" är viktiga frågor som ofta tycks komma upp här.

Kanske någon Medarbetare eller sajtvärden vill skriva en artikel om hur det går till när man köper katt? Om chip, vaccination, kastrering, besiktning, renrasiga katter vs huskatter osv.

Kanske lite om vad man ska tänka på de första dagarna, hur man ska göra med kattlådor (väldigt ofta har folk bekymmer med det här på¨sajten ju) mat osv osv.

Här är ju många uppfödare, veterinärer och folk som jobbar på katthem vad jag förstår så tillsammmans kanske man kan knåpa ihop en tråd som kan hjälpa alla här och dem som googlar..?

OberonsMatte
11

#1 Angående artikeln där det tipsas om lådsitationen måste jag opponera mig kraftigt mot rekommendationen att "rensa gärna lådan en gång per dag eller varannan dag". För att undvika felkissande bör lådan rensas varje morgon och kväll (gärna oftare när man märker att det finns bajs i lådan). För att undvika felkissande bör man ha minst 2 lådor (till 1 katt) som är antingen helt öppna eller med huv utan svänglucka. För att undvika felkissande bör man ha ett tjockt och rent lager av lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand i lådan. Det är så pass vanligt att ovana kattägare drabbas av felkissningsproblem att det är oerhört viktigt att folk får rätt information från början och förstår att det främst är kattens behov som måste få avgöra hur lådsituationen ser ut. Fokuserar man på vad som verkar bekvämast och billigast för ägaren är man helt fel ute.

Sajtvärd Katter iFokus

jnielsen
4

Jag hoppas verkligen att någon vill skriva en artikel, själv tycker jag inte ttt jag har erfarenhet nog, jag har två katter och de är i princip de endajag har att hämta erfarenhet från. 

Allt jag kan om kattmat,kattlådor och kattbeteende har jag i princip lärt mig från den här sajten. Innan  jag hittade hit och fick så mycket tips om min allt för tjocka hankatt, så fick mina katter enbart torrfoder four friends, jag tömde bara lådan 1ggr/dag eftersom det aldrig slog mig att katter skulle vilja ha det på något annat sätt.

Det enda jag hade gjort "rätt" innan var att ge dem gränslöst med kärlek, chippat, vaccinerat, försäkrat och kastrerat dem😉

Dessutom så är jag varken Medarbetare eller sajtvärd

[Kavring]
7

#2 Jag vet att du brukar tipsa om att rensa lådan flera ggr om dagen. Har du en källa på detta? I mitt tycke är 1 gång om dagen fullt tillräckligt för mina katter, mina vänners katter, min familjs katter m.m. Felkissningar har skett framförallt pga stress hos katten eller annat missnöje i min vänsfär. Därför kan man inte enbart låsa sig på att det har med lådan/-orna att göra.

[Mustangcab]
2

Om det ligger bajs i lådan så tar jag upp detta oavsett om jag tagit upp det en gång tidigigare.

[Kavring]
5

#6 Det är bra att du gör det. Däremot kan man knappast kräva att alla ska kunna göra det, om man ex. jobbar på andra ställen än hemifrån är det praktiskt omöjligt att lösa på det viset. Jordbruksverket skriver att man bör rensa lådan en gång om dagen, vilket alltså är rimligt att kattägare skall kunna och hinna med. Därför skriver jag som jag gör i min text. Om man vill rensa fler ggr än så är det förstås bra, men upp till den enskilde individen i mitt tycke. :)

[Mustangcab]
7

# 6 Men då kan man ha flera lådor istället😃Sen är det inte alltid så att Jordbruksverket har rätt, katten kan ha en annan uppfattning än dem😃😃. Man får vara lyhörd för sina katter och Jordbruksverkets rekommendationer är dock ett minimum.

[Kavring]
7

För att tillföra lite mer vettig "debatt" än min korta artikel så har KATTSTATUS jättebra texter, bl.a dessa som rör kattlådor: http://kattstatus.se/sida19.html Rekommenderar alla att läsa deras olika texter, oftast väldigt välskrivna.

OberonsMatte
10

Enligt Jordbruksverkets föreskrifter ska det finnas minst en låda per två katter och lådan ska rensas minst en gång per dag. Dessa föreskrifter är dock minimikrav och anger vad som krävs för att inte kunna åtalas för vanvård. Vill man att katter ska trivas och att de endast ska använda sina lådor att kissa och bajsa i ställs det oftast högre krav på lådsituationen än så.

Enligt Jordbruksverkets föreskrifter ska katter ha tillsyn 2 ggr per dag, så även med tanke på det minimikravet borde t.o.m. den mest upptagna kattägare klarar av att rensa ur lådan vid båda dessa tillfällen. Har man inte möjlighet till detta är man hemifrån för mycket för att ha katt öht.

Förutom att det är ofräscht att låta avföring ligga i lådan och osa i över ett dygn, innebär det (förutom stor risk för problembeteenden och stress i form av felkissande/felbajsande) även en betydande risk för smittspridning när man har flera katter. Coronavirus är t.ex. ett virus som många friska katter bär på och som sprids genom avföring i smutsiga lådor. Är Coronaspridningen stor och man har otur muterar viruset hos enskilda smittade katter till FIP, vilket är en sjukdom med 100% dödlighet.

Sajtvärd Katter iFokus

[Kavring]
8

Om man vill försäkra sig mot att inte sjukdomar sprida via lådan räcker det inte med att bara rensa den. Den måste också rengöras ordentligt, med ex. klorin eller liknande medel.

[Skörbjugg]
4

Angående FIP:

"Tarmformen av coronavirus är mycket smittsam. Katter smittas framförallt via infekterad avföring. Kattlådor är därför en mycket viktig smitthärd. Viruset kan överleva i dåligt rengjord omgivning i upp till sex veckor. Coronavirus är känsligt för vanliga rengöringsmedel, det vill säga det behövs inte några ovanliga, speciella desinfektionsmedel när man rengör miljön för att få bort just detta virus."

Källa: Statens Vetrinärmedicinska Anstalt

Detta betyder, precis som #10 säger att man inte bara kan rensa lådan, man måste byta sand och rengöra hela lådan ordentligt med rengöringsmedel, t.ex. klorin. Gör man inte det spelar det ingen roll hur ofta man plockar upp bajs om dagen, även om det är mycket bra att plocka bort avföringen.

OberonsMatte
4

#11 Att det inte skulle spela någon roll ur smittosynpunkt hur ofta eller sällan man rensar lådan tycker jag låter helt befängt. Att man även ser till att själva lådan är ren är ju en självklarhet och inte särskilt svårt ifall man har stora lådor med mycket, finkornig och klumpbildande  sand i.

Sajtvärd Katter iFokus

[Skörbjugg]
7

#12 du förstår säkert att när din katt har bajsat i sanden försvinner inte alla bakterier bara för att du plockar iväg bajset. Annars hade ju ingen storrengöring av lådan varit nödvändig.

Jag undrar också för vem det är en självklarhet att man rengör hela lådan? Om alla hade tyckt att det var så självklart hade det inte funnits några problem med lådorna öht och även dina inlägg om hur ofta man bör rensa helt överflödiga.

[Kavring]
5

#11 Får väl citera dig i #2 som svar på ditt inlägg:

"Det är så pass vanligt att ovana kattägare drabbas av felkissningsproblem att det är oerhört viktigt att folk får rätt information från början och förstår att det främst är kattens behov som måste få avgöra hur lådsituationen ser ut."

Du skriver ju att det är viktigt att man får rätt information från början, och det är verkligen inte en självklarhet för många att hålla lådan ren. Du skriver ju också i #9 att detta är en sjukdom med 100% dödlighet, därav är det viktigt att fler får reda på eller tar till sig att rengöra lådan ordentligt. I din text kan det missförstås att det skulle räcka med att bara rensa lådan. Tycker verkligen inte Skörbjuggs inlägg har varit överflödiga.

OberonsMatte
8

#14 Tycker du att mina inlägg angående att rensa lådan oftare än vad som stod i artikeln har varit överflödiga? Att rensa lådan oftare än varannan dag är ju definitivt ett steg i rätt riktning både om man vill undvika problem med felkissande och smittspridning.

Har man för få lådor och rensar dem för sällan är det självklart att själva lådan blir en bakteriehärd och att katterna kommer i kontakt med varandras avföring. Har man många lådor och rensar dem ofta minskar den risken automatiskt.

Sajtvärd Katter iFokus

[Skörbjugg]
6

#14 Kära OberonsMatte!

Du läser nog inte mina inlägg ordentligt (eller andras för den delen heller). Gör det och återkom.

AgnetaB
8

Varför tjafsas det om hur ofta man ska göra rent en låda! Inte undra på det luktar hos i princip alla jag varit hos, stinker tom hos en del. Varför är det så svårt o göra rent en låda mer än en gång/dag? Kan inte ens förstå att man diskuterar en så självklar sak, tar  ju bara några minuter.  Mina görs rent flera gånger/dag o alla kan väl åtminstone göra det på morg innan man ska iväg o när man kommer hem o innan man lägger sig. Man vill väl ha rent o snyggt hemma o likaså vill ju katter.

De flesta uppfödare tömmer hela lådan då o då (ca 1g/mån o skurar ur för o hålla smittnivån låg för tex Corona.

[Skörbjugg]
4

#17 "tjafset" är bristen på källhänvisning och därför är det olämpligt att skriva en artikel baserat på något så godtyckligt som egna erfarenheter. Ingen säger att det är dåligt att rensa ofta, tvärtom framhålls det att det är bra. Denna tråd handlade f.ö. Inte bara om toalådor, utan från början ville TS ha nya artiklar till sajten.

jnielsen
5

Angående det här med lådorna så tycker jag att det ofta kommer upp trådar om problem med felkissande här på sajten, om nu detta i vissa fall kan stoppas/förhindras genom att man gör en koll hos veterinär, sätter fram fler lådor, bättre sand ochh tömmer så fort katten varit på lådan - då är väl det jättebra?

Att rkeommendera att man tömmer lådan ofta är väl inget problem? Skriver man texten kan man väl lägga in ett "Rent lagligt ska kattens låda tömmas var dag, men har man möjlighet att tömma oftare så är min åsikt att man ska göra det eftersom…"

Det är inte som att av egen åsikt hävda att katter ska äta mycket spannmål, inte vaccineras  eller något annat en katt faktiskt kan fara illa av i längden. 

Att tömma lådan ofta är väl bara ett plus?

jnielsen
0

Hursomhelst så verkar ingen medarbetre eller Sajtvärd sugen på att skriva någon artikel. Eller tycker ni att jag ska ge fler en chans att läsa inlägget innan jag "jump to conclusions"?

Jag såg att det fanns en artikel om samma ämne inne på huskatter, men ju fler desto bättre väl? Alltid finns det väl någon som kan bli upplyst? 

Måste det vara en medarbetare/sajtvärd som skriver? Annars kanske jag kan trycka in det mellan skolan och att vara mamma😉 Men då behöver jag hjälp med dubbelkoll, gärna av uppfödare, veterinär osv

[ElisabethYL]
0

#20 Man kan skriva en artikel som "artikelförfattare", då är den enda "extra behörigheten" man har just att skriva artiklar.

#19 Håller med om att det är många felkissningstrådar av och till här och att det bästa är om man kan förebygga :)

[Emma--]
0

#20 Vem som helst kan skriva, men Sajtvärd måste lägga till dig som artikelskrivare så kontakta henne 🙂

OberonsMatte
4

För den som behöver källhänvisning för att dela min uppfattning om hur en lådsituation bör se ut för att undvika felkissande kan man t.ex. läsa den här artikeln skriven av Jacqueline C. Neilson, DVM (Doctor of veterinary medicine) och DACVB (Diplomate of the American College of Veterinary Behaviorists): http://www.ffxivarealmreborn.com/pubs/Inappropriate_elimination.pdf

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
1

Men inne på kattstatus finns också väldigt mycket om att köpa katt så innan någon gör sig bevsäret så titta där.

http://www.kattstatus.se/