Mager katt
Tänkte kolla här först om ni har något tips.
Jag har en gammal hankatt som dessutom har diabetes.
Han har svårt att hålla vikten och jag undrar om någon har något tips för att få upp hullet på honom. Han är tyvärr ganska kräsen och torrfoder går bort då vi försöker hålla kolhydratnivån så låg som möjligt.
Hur gammal är han? Hur behandlar ni hans diabetes?
Sajtvärd Katter iFokus
Veterinären brukar ju ha bra foder, till djurens olika behov. Du kan ju höra med dem.
Jag gav min gammelskrutt fram tills han dog vid 24-års ålder, en hel del strömming för att han skulle behålla muskelmassa och fett. När det var säsong blåste han upp som en ballong.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jag är inte diabeteskunnig, men mindre portioner av fettrik mat oftare, låter det vettigt? Mera fett kött och sånt om han äter det. Helst rått men äter han det inte så kör det i ugnen.
A/D-mat som tillskott, det är extra energität blötmat.
Katten får insulin varje dag. Han är 15 år.
Veterinärfoder har typ skapat hans problem då han gått på specialdiet från Blå Stjärnan för sina njurar i 10 år. Alldeles för mycket kolhydrater i deras foder.
Han äter gärna rått kött med vad är bäst? Är strömming bästa fisken?
#5 Satsa på fet fisk, sen exakt vilken är mindre viktigt, det finns ju även lax, makrill, mört osv. Strömming kommer bara i lagom stora portioner och något jag fick gratis ifrån en granne som gillar att fiska, men själv inte äter fisk.
När kattens tänder började bli färre så rensade jag fisken, innan dess fick han den med huvud och allt.
Andra feta livsmedel är tex anka och ister. Men fisken var Mozarts favorit, han hängde i plastpåsen grannen kom gående med. 😛
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ska fisken tillagas först….har läst någonstans att katter inte tål fetterna i fisk i förstora mängder, kan det stämma??
Men att ge en katt med diabetes bara fisk, är inte så bra. Prata med din veterinär, det finns ju andra foder.
Jag hade valt att prata med en veterinär..
Om du känner att din vanliga veterinär inte kan tillräckligt, så ring en annan veterinär…
Om han har problem med njurar + diabetes hade iaf inte jag mixtrat med maten.
Fisk är det många katter som blir allergiska mot, hur stor risken är beror på din katt.., sen är det upp till dig hur villig du är att ta den risken. Att någonting är allergent behöver inte heller betyda att din katt blir allergisk, men risken finns ändå där och är större än med icke allergena foder/råvaror..
Sen bör man vara medveten om att fisk ingår i väldigt många sorters kattmat, även om det inte är fisksmak.
#8 Vem har skrivit att katten enbart ska äta fisk?
#7 Min katt blev som sagt 24 år, så jag tar sådana tolkningar av forskningsresultat med en nypa salt.
Läste en rapport och katter kunde utveckla allergi vid ensidig utfodring (i samma rapport listades lamm lika högt, men det talar ingen om), men ensidigt mår ju inget levande djur bra av.
#10 Du skrev främst fisk då. Du nämnde olika sorters fisksorter. TS skrev att katten både hade diabetes och njurproblem, och då är det viktigt att den får rätt foder. Din katt var kanske frisk, och jag vill samtidigt gratta dig, det är inte många katter som blir så gamla.
Min katt älskar fisk men han har bara fått det någon gång i månaden och då kokad så det var därför jag undrade. Han tål fisk utan problem.Och han älskar rått kött.
Han har dock mest fått vit fisk tidigare och det är ju inte direkt fet mat.
Han får annars Mjau & Bozita som inte innehåller så mycket tillsatser eller kolhydrater.
Han är dock ingen storätare av dessa foder och jag vill hitta något annat.
Veterinärerna rekommenderar deras egna foder nästan jämt så det hjälper mig inte så långt då det är fullt av tillsatser och kolhydratrikt.
Ska dock höra med någon annan vet. efter julhelgerna.
Om jag inte är helt ute och cyklar, så skall katten inte ha för mycket protein, när den är njursjuk.
#11 Ibland, eller oftast är det bra att läsa alla samt hela inläggen. 😉
"_Satsa på fet fisk, sen exakt vilken är mindre viktigt, det finns ju även lax, makrill, mört osv. Strömming kommer bara i lagom stora portioner och något jag fick gratis ifrån en granne som gillar att fiska, men själv inte äter fisk.
_
_När kattens tänder började bli färre så rensade jag fisken, innan dess fick han den med huvud och allt.
_
Andra feta livsmedel är tex anka och ister. Men fisken var Mozarts favorit, han hängde i plastpåsen grannen kom gående med
."
Satsa på fet fisk skrev jag för att TS undrade om strömming var den bästa fisksorten.
#12 Jag skulle snarare kontakta en näringsfysiolog, den utbildningsdelen är minimal på veterinärutbildningen.
#13 Varpå jag rekommenderade att prova en fettrik diet.
Det finns ju tre stora grupper till energi och dom är fett, kolhydrater och protein (sen några syror och så, men de finns det så lite av i naturlig föda). Om katten inte ska äta kolhydrater pga diabetes och mindre protein pga njurarna, vad finns då kvar?
#14 Med tanke på att TS´s katt har två sjukdommar som påverkar idealkosten och behandlas för detta, så är jag personligen av åsikten att en veterinär behöver vara delaktig. Om inte annat så kanske medicineringen behöver justeras till följd av ny kost…

Du har två stora bekymmer gällande maten: Spannmål är snabba kolhydrater som lever rullan med blodsockret och är därmed inte bra för en diabetiker. Proteinrikt kött är tufft för njurarna att hantera och därmed inte bra för en njursjuk katt.
Hur är hans värden idag? Är njurarna dåliga så att han måste ha njurvänlig mat, eller kan du köra på med BARF tro?
En bra råkost som samtidigt är skonsam för njurarna har jag ingen koll på. Men det finns nog folk här inne som har!