Storlek på rastgård?
Hej! Jag har en fråga som jag hoppas få svar på här… Gäller minimum-måtten för rastgårdar till katter även om rastgården är "ihopkopplad" med huset så att säga, så att katten kan gå fritt in och ut?
Jag förstod det som att de endast gäller för fristående kattgårdar där katten är "inlåst" ?
Krångligt det där med regler…
Oj!? Finns det regler för storlek på katters rastgård?? Vilka mått gäller?? Vi kommer att bygga en rastgård i vår så det är ju bra att veta då…
Så här står det på Jordbruksverkets hemsida:
"Utrymmen där katter hålls samt rastgårdar ska vara minst 6 kvadratmeter. Ytan ska vara minst 2 kvadratmeter per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 meter. Rastgårdar får gärna vara större men aldrig mindre än dessa mått. "
Min fråga var mest för att vi ska snart flytta till ett hus med minimal trädgård så vet inte hur mycket plats där kommer finnas att bygga på. Men 6 kvm ska nog gå att klämma in 😉.
Har katten tillgång till bostadshuset samtidigt som den är i "rastgården" kan den nog vara hur liten som helst. Måttbestämmelserna gäller främst för de som håller katter i rastgård under längre tid (t.ex. fertila hanar) skulle jag tro.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Tack för svar! 😃