Ihopsättning?!
Först om främst välkomnar vi hem vår nya kissekatt, som ännu inte går under något namn. ❤️
Men nu behöver jag råd om ihopsättning!
Vi har sedan tidigare en 9 månader gammal kastrerad honkatt, och pojken vi fick hem är 12v gammal.
Hade tänkt köra killen inne på mitt rum och Coco, som honkatten heter, i resten av huset och sen byta platser (så lillkillen går i resten av huset och Coco i rummet) så de får blanda dofter.
Senare få dem att äta på varsin sida av dörren, och slutligen öppna dörren lite/helt (alltså någon vecka +- progress).
Min mor tyckte det verkade jobbigt och sa typ "det är väl bara å slänga ihop katterna?", men självklart så blir det inte så, utan vi tar det försiktigt.
Hanen vi fick hem är underbar, ett riktigt energiknippe och springer runt och busar på mitt rum i full fart. När vi kom hem med honom så satte jag direkt honom på lådan, som han kissade i. Inte rädd för något alls.
Coco däremot är ganska osäker gällande lillkillen, även om hon är väldigt nyfiken. Vi testade en kort, kort stund att ha de båda i sängen och lillkillen ville springa fram till Coco, utan minsta tvekan, medans Coco blängde på honom och slutligen morrade lite på honom (då separerade vi dem). Även om de har nosat några få gånger gick det okej, trots att Coco inte såg så glad ut.
Är tacksam för alla tips och råd jag kan få!
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag säger som din mamma, sätt ihop dom så fort som möjligt. Ju längre ni separerar dom desto svårare kommer det att bli eftersom att den lilla börjar bo in sig i ditt rum osv… Dessutom är det en kattunge ni introducerar som bör hamna under honan i rang eftersom att hon är äldre och större..
Att dom morrar är fullt normalt, det är till och med normalt att dom kan komma nära varandra och fräsa/slå till med tassen..
Så låt dom båda ha tillgång till hela huset, skulle någon utav dom vilja ta sig undan så verkar ni ha yta nog för det och blir det för våldsamt så är det bara att gå emellan, annars tror jag att dom snart är överens 😃 Lycka till!
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#1 Åh, jaha! Jo vi har dom lite ihop ibland, men sen med vilopauser.
Och ja, ytan är det ju inget fel på. 136 m² och vad jag tror är 6 olika rum + hall och garderober/smårum och massor av ställen att gömma sig på och/eller hoppa upp.
Är så rädd om lille galningen bara, han är så på!
_
Eftersom den befintliga katten själv är så pass ung och nykomlingen ännu yngre (och mindre) hade jag inte brytt mig om att separera dem utan låtit dem vänja sig vid varandra i sin egen takt och sköta sina närmanden själva.
Med tanke på att det finns många flyktvägar, gömställen och utkiksplatser, och Coco hittills bara har blängt och morrat lite, tror jag inte att det kommer att bli några problem eller någon större dramatik. Coco kommer hålla sig på avstånd tills hon känner sig redo för närmare kontakt och det är helt naturligt och som det ska vara.
Man ska alltså inte tvinga dem till konfrontation genom att t.ex. sätta båda katterna i sängen utan låta dem sköta alla eventuella närmanden själva.
För att den lilla katten inte ska känna sig överväldigad och otrygg på den stora ytan kan ni kanske stänga av några rum i början och gradvis låta honom bekanta sig med miljön och hitta till toaletterna. Är ytan stor är det viktigt att ha toalådor på flera ställen.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Tack för bra svar! :)
Vi har låtit dem gå ihop nu lite och det går förvånansvärt bra. Birk, som vi nu verkar ha döpt lillkillen till, förstår att Coco inte vill bli klängd på, och går undan lite. Då blir Coco nyfiken och hakar efter. :)
Birk är somsagt ett riktigt energiknippe, och vi hade tänkt gå igenom huset gradvis. Men det tyckte inte han, utan fort försvinner han och springer igenom hela huset. Verkar inte vara några problem, utan han har koll. Precis när han var hemkommen igårkväll och hade släppt ut honom i mitt rum gick jag en snabb visit på toan, och när jag kom in igen sprang han runt i min säng som om det var det naturligaste som fanns.
Har en låda som är väldigt "centralt" i huset i hallen, som är väldigt lättåtkomlig, och sedan en i mitt rum där hans mat och transportbur också står.
Birk's nya favorithobby är dessutom att riva ner mina högtalare och tugga på dem. Och vara överallt. :)
_
Jag fick min lilla 4 månaders kisse i onsdags, en pojke. Den jag har är en pojke på 5 år. Jag satte ihop dem direkt och det har fungerat så bra. Det blev lite morrningar ibland men den äldre måste säga ifrån och lära den nya och yngre kissen. Han har fått sig ett par smällar men det är uppfostran. Men det är inget fel att ha dem i olika rum. Gör en dörr av kompostgaller så de ser varandra… Lycka till 🙂
#4 Det där kommer gå jättebra! Birk verkar härligt obekymrad och att Coco är så nyfiken att hon följer efter honom när han går undan är också väldigt positivt och lovande!
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tänkte säga att det har gått jättebra, katterna är inga direkt problem med. :)
Har ju även en hund och Birk är ganska skeptisk mot henne och tycker hon är sååå läskig när hon kommer för nära, men de har gjort enorma framsteg på så kort tid, så det handlar bara om när det släpper. :)
Men jag antar att katterna leker någon våldsam lek?
Innan låg båda i min säng och typ brottades och bet varandra, helt tysta. Birk "pep" till ibland och då slutade/lugnade Coco ner sig direkt.
Det borde väl inte vara något att oroa sig för? :)
_
#7 När de typ ligger på sidan mot varandra och brottas och bits helt tyst (förutom ett och annat gnäll eller pip) är det lek och inget att oroa sig över. Det är positivt att de redan vågar sig på sådan närkontakt.
Sajtvärd Katter iFokus