Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1620 ggr
roonjaa
0

Hjälp?!

Det är så att jag har en honkatt på snart fyra år som jag har parat. Hon har fått en kull tidigare och allt gick bra under hela dräktigheten och förlossning osv.

MEN! Nu har hon börjat skvätta.. igår kissade hon i vasken i köket.. Hon kan springa runt i lägenheten och verka jätte orolig när hon plötsligt får bråttom till lådan (man tror att hon ska vara jätte kissnödig) men det kommer bara pyttelite kiss. I övrigt mår hon bra, äter och dricker som hon ska och busar för fullt med vår andra katt. 

Jag ska även tillägga att det bara var en vecka sedan vi parade henne så vi vet ju inte om det har tagit sig.

Det som oroar mig är om hon kanske har fått urinstenar eller någon infektion i urinvägarna, och om det då kan vara farligt för henne och/eller ev. bebisar om hon är dräktig. Tänkte mest på medicinering osv.. Någon som har erfarenhet av dräktig katt som fått fel på urinvägar? Hur gick det i så fall med katten och ungarna? 

Jag ska ringa vet. senare idag, ville bara kolla om någon visste nåt. 

Tacksam för svar!

catcult
3

Det låter lite som när min lilla flicka hade inflammerad urinblåsa, åk in till veterinären direkt är mitt tips! Detta tillstånd är mycket obehagligt för katten och eftersom hon är dräktig är det ännu viktigare att hon är stark och frisk!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Mustangcab]
17

Kontakta omedelbart en vette då det kan vara stenar och grus. Låt bli att para din katt kastrera den istället.

[Skörbjugg]
2

Håller med Mustangcab.

Animustassar
4

Kontakta veterinär per omgående!!! Sätter sig sten eller grus i urinvägarna kan blåsan spricka och då kommer det inte gå att rädda din katt!!!

// Jenny and the tassiliciousCool

Djurälskaren87
5

håller med föregående talare.

sedan har hon redan fått en kull innan skriver du, kanske skall sätta stopp där och kastrera henne när du ändå skall till veterinären. Det är påfrestande för honor att föda och vara dräktiga med tanke på att hon redan haft en kull.

mitt tips och råd till dig, besluten fattar du själv;)

Jessicahagstrom94
3

Tycker också det låter som UVI eller stenar/grus. & jag vill nog säga att det är bäst om du kastrerar henne, risken är ju att hon skvätter även för att hon inte är kastrerad. 

Hur har det gått idag hittills?

roonjaa
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Det visade sig att det inte var någon fara med katten. Köpte Uri-Flex som vet ordinerade som jag skulle ge i en vecka, dom trodde att det kunde vara allt från stress pga att hon löpt till början på en urinvägsinfektion. Jag har nu gett uri-flex i fem dagar och hon mår hur bra som helst. 

Tack för era synpunkter och svar!

[Hen]
5

Låt katten slippa fler löp och fler kullar nu tycker jag.

roonjaa
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni pratar som om det är djurplågeri att para sin katt. Förstår hur ni tänker med allt det här att folk tar kullar till höger och vänster och låter sina katter springa fritt ute utan p-piller eller utan att dom är kastrerade.

Men så är inte fallet här. Det här handlar om en innekatt som jag avlat på 2 gånger på 2,5 år. För övrigt så är jag väldigt mån om mina katter och deras avkommor. Jag ser till att avkommorna hamnar hos seriösa (gärna utställningsintresserade) familjer med djupa kunskaper om just Birman. Så här föder vi inte upp bara för att, utan jag har mina mål och avsikter med mitt katteri. Jag är dock ganska ny inom uppfödarbranschen, men jag har mina äldre och mer erfarna avelskontakter. 

Och med det sagt så hoppas jag att jag slipper läsa fler kommentarer där det står "para inte din katt, blablabla…"

Här har ni en bild på Trixies senaste avkommor :)

OberonsMatte
7

Är ungarna registrerade birmor, dvs med stamtavla? I så fall är det en helt annan sak än huskattavel och (värst av allt) huskattavel med raskatter inblandade.

Sajtvärd Katter iFokus

[Hen]
4

Min kommentar gällde de hälsoproblem som du uppgav i ditt inlägg. Jag tror de uppkommit pga att hon är fertil. Därav tipset. I örigt tycker jag som #10. :)

Eftersom du, TS, skriver "utställningsintresserade" köpare, så utgår jag från att kattungarna har stamtavla och att det är ett seriöst katteri. :)

Jessicahagstrom94
1

Vilka söta småttingar!😍

roonjaa
8

Dom är reggade och har stamtavlor :)

[trh]
3

Åh vilka sötnosar!

[nettaahs]
16

Där ser ni! Det handlar om RASKATTER. Varför inte FRÅGA först innan ni hoppar på? 
Kastrera hit och dit, det är elakt att ta så många kullar på en katt osv. men så fort TS nämner att det är raskatter det handlar om så är allting lugnt.
Ni tar förgivet att det är huskattsavel det handlar om, vad hände med att vara trevlig och fråga istället för att bestämma sig för att det är si och så?
Jag börjar tröttna riktigt rejält på katter iFokus nu, för vad man än råkar säga så är det i stort sett alltid fel.
Hade det inte vara för de människor som faktiskt ger en tips utan att hoppa på och visa sig bättre så hade jag lämnat för längesen.

Och TS, jag hoppas allting går bra med din katt och de små missarna! 🙂

[nettaahs]
1

#5, hade du sagt samma sak om du vetat att det handlat om en raskatt?

[Mustangcab]
2

Frågan är varför T.S inte talade om att det var en raskatt med stamtavla som hon avlade på och vars kattkuttangar fick stamtavla. När någon skriver på det sättet så tror  man lätt att det är någon som inte kan någonting om katter och födslar. Vanligtvis så brukar man ha en mentor då man tar kullar på raskatter.

kulanturbo
5

Fattar inte Heller varför folk ska hoppa på varandra innan de vet vad det handlar om. Vilka söta bebisar!

MichelleLindh
2

Håller med om påhoppen. Hade några kompisar på facebook som ville hitta nått bra ställe att läsa om katter och alla tre tyckte och sa fyfan vilka jävla gnällkärringar som skriver där.

/ Michelle 

OberonsMatte
11

#19 Hahaha..säger jag om det! Jag är medlem på alla de stora kattforumen och det märkliga är att ALLA kattforum blir beskyllda för att bestå av rabiata gnällkärringar bara för att de t.ex. är emot(!) huskattavel eller har andra rabiata åsikter som att katter bör vara id-märkta(!) och vaccinerade(!) eller att de ska få veterinärvård(!) när de blir sjuka. 🤪

Sajtvärd Katter iFokus

MichelleLindh
1

Jag säger inte att att huskatt avel är bra och jag tycker inte man ska avla på huskatter men det är kul att läsa på vissa inlägg så är det ibland runt tio st som skriver exakt samma sak och vissa låter verkligen riktigt griniga och jag håller med dom att vissa låter som gnällkärringar. Och jag är inte emot någon som bara försöker hjälpa och informera men vissa hoppar verkligen på folk som skriver här.

/ Michelle 

OberonsMatte
9

#21 I huskattuppfödarens öron kan säkert kattengagerade människor låta som gnällkärringar eftersom de säger saker som huskattuppfödare inte orkar bry sig om och som de inte vill höra. Den här tråden är märklig eftersom TS avslöjade väldigt sent att det handlade om registrerad avel och i samband med det ondgjorde sig över gnällkärringar som vilken huskattuppfödare som helst. Är man en registrerad uppfödare borde man vara så pass medveten om hur kattsituationen i Sverige ser ut att man förstår att det är att skicka in en brandfackla på ett kattforum med engagerade kattmänniskor när man skriver att man har "en honkatt som man har parat" utan någon ytterligare förklaring. Att det handlar om registrerad raskattavel innebär inte heller automatiskt att det är lämpligt att ta kull eller hur många kullar som helst, men uppfödningen bidrar åtminstone inte till det redan enorma överskottet på huskatter.

Sajtvärd Katter iFokus

MichelleLindh
1

Fortfarande så har jag ju sagt att jag inte är emot dom som är vänliga i tonen och bara vill hjälpa utan jag är emot dom som hoppar på personeerna som gör något ''fel''. Nej jag tycker inte att man behöver avla fler huskatter speciellt inte vissa som bara försöker vinna pengar på det. 

Man kan ge sin åsikt eller förklara helt normalt men vissa tycker jag nästan är aggresiva och blir arga o samtidigt elaka mot dom personerna. Det är inte okej att vara elak för det. Enda anledning tycker jag isåfall är om dom skadar katterna men det har jag inte sett nån tråd om. 

Har inte sagt att NI som skriver i just denna tråd är Elaka men har sett väldigt många andra som hoppar på innan dom ens fått en förklaring av ts.

/ Michelle 

Djurälskaren87
1

Om man tittar runt på denna sidan så handlar det mycket om huskattsavel o jag ber om ursäkt om någon kände sig påhoppad av mitt svar