Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 1164 ggr
em.nord
0

Kattunge och hundar

Hej!

Jag ska hämta en kattunge. Han är inte van vid hundar. Mina hundar är uppväxta med en katt som tyvärr gick bort för nåt år sedan och mina hundar, särskilt den stora, älskar katter!

Vet inte riktigt hur jag ska introducera ungen med vovvarna.

Min plan är att hålla kattungen så han känner sig trygg och sen att hundarna och ungen får kolla in varandra från håll och bara komma fram och hälsa om de är lugna.

Nån tyckte jag skulle ställa ner transportburen och låta hundarna nosa när katten är i den. Men det känns lite taskigt, katten kanske får panik där inne och inte fattar vad det är för något som kommer emot honom…

Tips?!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

exitingsvillemo
0

när vi fick hem våran yngsta katt, höll jag honom i famnen ocb lät hundarna nosa på honom. Det var inga bekymmer alls, då hundarna är vana vid katter. Dom nosade lite och sen var det bra.

Då var det värre med de andra katterna som tyckte ungen var jätteläskig.

Efter en dag var alla kompisar.

Våran kattunge var väldigt trygg i sig själv och helt orädd för f-n själv så det har nog hjälp till lite =)

em.nord
0

Haha en tuffing alltså =) Vet ju inte hur denna ungen är i kaxighet men tror jag kör på att hålla honom. Skulle han tycka att de är läskiga så får jag ju spärra av med galler nu i början.

Den förra katten va vuxen när valparna kom så han satt på bänken och tittade på de när han tyckte de var buffiga ;)

Håller tummarna iaf, han kommer i eftermiddag!

emmans blogg

annzoo
0

När jag skaffade katt då jag hade en hund som jag visste jagade katter utomhus (därav är hunden alltid kopplad utomhus) så var planen att låta katten få inspektera nya hemmet utan en hund som störde i några timmar. Dock blev det förseningar och katten kom senare än beräknat men den hann spana in lägenheten nästan 1timme innan den stora bästen kom.

Min hund förstår "nej" men i och med hennes storlek och burdusa sätt hade vi henne kopplad tills hon hade lugnat ner sig. Ingen höll i katten då den skulle känna att den kunde hålla sig på avstånd om den ville. Hunden var mer nyfiken men katten fräste mkt. Såg vi de första tecknena att hunden skulle jaga katten la vi oss i och avbröt. Nu är kattflocken min hunds allt =)

Det är viktigt att du har ställen högt upp där katten kan få vara ifred utan att hunden kommer åt den. Du kan ha katten i knäet och klappa katten då hunden introduceras men håll inte i katten då den kan gripas av panik och riva allt den kommer åt.
Har du snälla hundar borde inte de vara några problem men håll ändå koll på dem.

[sorbel]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag separerade dem. Kattungarna fick vara i sovrummet tills de kände sig trygga (det tog ca 2 dagar). Jag ville de att känna sig självsäkra i deras nytt hem innan de träffade min hund som är jättebra med katter. Jag matade alla vid dörren också, så de kunde lukta varandra. Sedan öppnade jag dörren. Hunden var bra och ignorerade de bara. De kom ut och sedan sprang och gömde sig. Över en vecka blev det bra och alla litar verkligen på varandra. Min hund dansade även på min katt och hon bara la där med en roligt uttryck som om hon tänkte (men hundar!). 

Jag tog det ganska långsamt men jag ville verkligen att det skulle gå bra och det gjorde det!

Jag rekommenderar inte att hålla kattungen. Låta den springa iväg och gömma sig om den vill annars kommer den kännas fångad. Buren är inte heller jättebra. Jag vet att människor har gjort det så här och det funkade men det kan ofta bli dåligt i stället. Jag rekommenderar starkt att ta det lugnt och långsamt. De kommer säga när dem vill lämna rummet (de jamar åt dörren och sånt). Det kan ta några timmar till en vecka för vissa katter. Mina behövde 2 dagar bara och jag är glad att jag gav det till dem eftersom nu är alla trygga.

sagan
0

Kompstgaller så katten långsamt får vänja sig vid hunden utan att känna sig hotad. Mata på var sidan om gallret. Sen kan man ta bort den övre delen av kompstgallret eller klippa ett hål nedtill som bara katten kan komma in och ut genom. Då kan katten själv välja när den vill lämna rummet men kan ta sig tillbaka om den behöver utan att hunden kan följa med. Förutsatt att hunden inte är liten och kan komma igenom. 😃

Stort plus att hunden är kattvan sen innan, då går det snabbare.

em.nord
1

Just nu ligger lille katten på soffryggen bakom nya husses huvud och hundarna är på golvet. De förstod när jag sa att de skulle lämna katten ifred =) Men de ska inte få vara ihop än! Som sagt  lära känna på avstånd. Katten lär sig nog snart att de inte är farliga =)

#4 sötnosar!!!

emmans blogg