Kräks av applaws
Min ena katt (har två) han verkar inte tåla applaws torrfoder. Han nyser & det händer att han kräks. Jätteobehagligt för det är som massor av vatten med otuggad mat som dessutom svällt till bitar stora som enkronor!
Någon som har liknande problem eller vet vad det kan bero på?
Måga katter tuggar inte torrfoder och torrfoder sväller ofta väldigt mycket i vatten. Äter katten väldigt mycket på en gång? Då kan du isåfall testa att ge mindre mängd mat oftare.
Mvh Linn
Nej, jag ger honom bara lite i taget. Oftast dessutom i aktivitetsleksaker så han får äta sakta och lite på en gång..
Hur gick foderbytet till?
Vad hade han för foder innan?
Hur gammal är han?
Äter han 100% Applaws idag?
(Vill inte vara "anklagande" utan frågar för att kunna hjälpa till)
#2 okej, det låter som att han inte tuggar bitarna iaf. Äter han nått annat än torrfoder, blötmat tex? isåfall kan du ge mer blötmat och se om det blir bättre om han bara får lite torrfoder om dagen.
Mvh Linn
För övrigt är det rekommenderat att man ger sin katt både torr-och blötfoder.
#3 Han har ätit olika typer av mat. Nu innan åt han taste of the wild men det tog slut hos min leverantör & skulle utgå. Eftersom djuraffären här sålde applaws så blev det smidigare att byta + att det verkade bra enligt andra. Bytet övirgick kanske egentligen lite för snabbt. Idag äter han bara applaws. Han är 2 år gammal. Han hade samma problem när han åt Porta21 sensible.
#4 Nej han tuggar inte verkar det som.. Han har ätit Mjau blötmat till och från kanske får variera med det då.
#6 Ok, såvitt jag vet är det två liknande foder så jag har i grunden ingen teori om vad det kan bero på då.
Hoppas någon kan hjälpa dig!
#5 rekommenderat var? Av vem?
Undrar eftersom det inte var vad min veterinär rekommenderade när jag talade med henne om mina katters kost nyligen.
Testa att hälla lite torrfoder och vatten i en skål. Då sväller fodret innan han äter det istället för i magen.
#8 Veterinärer har inte alltid så mycket kunskap om katters kost som man ofta tror att dom borde ha. Katter ska äta blötmat för att de behöver vätska i maten dom äter för att inte få vätskebrist. :)
Mvh Linn
Om han mådde bra på Taste of the wild så finns det att köpa på animail! :)
http://animail.se/katt/kattmat?konsistens=214&manufacturer=378
Mvh Linn
Tack så mycket för alla era råd. Jag blev så rädd bara, såg så obehagligt ut. Som det ser ut kommer jag återgå till taste of the wild kombinerat med blötmat. Så får det bli!
#12 Låter väldigt bra! :) Hoppas det kommer fungera bra nu!
Mvh Linn
#10 min veterinär rekommenderade mig blötmat och rått, vilket jag redan ger.. Men nej, det är kanske inte alltid de är så kunniga om kosten, det håller jag med om!
Undrar vem som rekommenderar torrfoder + blött, om det är en vetenskaplig studie hade jag gärna läst den (det var så jag tolkade starmans inlägg), det hade varit intrerssant! Jag har verkligen fått upp ögonen för det här med katter och deras kost de senaste månaderna, så jag läser gärna om åsikter och studier i det här.👍
#14 Jaha det var ovanligt måste jag säga. Det finns inte många veterinärer som rekomenderar rått och blött, kul att höra att det finns några iaf! :) Jag ger också rått och blött. Funkar bäst för mina katter och jag tycker också det är väldigt intressant att läsa om katters kost osv. :) Själv är jag lite anti torrfoder men endel vill ge det och då får det vara så :) Applaws och Taste of the Wild är ändå några av dom bättre torrfodren :)
Mvh Linn
Tack!
För min del vart jag rekommenderad applaws av djuraffären & läste forum. (självklart vet jag att de inte alltid vet bäst, men av olika märken på torrfoder mena jag) Har även testat BARF ett tag men det var så svårt tyckte jag :)
#16 man får läsa på mycket innan man går över till BARF helt. Jag barfade ett år men fick sluta då jag saknar självdiciplinen att fixa ordning köttet och få in det i frysen så det låg och ruttnade i kylen istället. Väldigt kostsamt! Nu får de blötmat och rått några ggr i veckan. Dom tål inte torrfoder alls och detta funkar bra, även om bara rått hade varit bäst för mina katter :)
Mvh Linn
#17 Jo det var väldigt mycket att tänka på. Jag tyckte det var svårt att få tag i det som behövdes.
#18 Ja det kan vara rätt svårt. CityGross om man har det i närheten är väldigt bra, har det mesta. Vissa affärer kan man även be ta hem lite hjärta och sånt. Sen finns det, om man bor bra, Tex Musch som säljer korvar med malet kött och ben av olika sorter. Även Vom og Hundemat har endel saker, tex kalkon/kyckling halsar och lite annat sånt där. Sen finns det ett företag som heter Mia Tuk barf ( http://barf.bengalkatt.nu/ ) Där man kan köpa ifrån också. :)
Mvh Linn