Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 531 ggr
[ElisabethYL]
0

Ta husdjur över riksgräns...

Satt och tittade på lite bilder på ställen jag bott på förut…

Plötsligt for det upp i huvudet på mig att kanske skulle satsa på att jobba i Norge igen :) Trivdes väldigt bra när jag bodde i Vest-Agder. Men skillnaden mot förra gången är isf att jag om det blir av kommer att ta med mig mina katter.

Men är det någon som vet hur det fungerar rent praktiskt? Har någon flyttat över riksgränsen med husdjur?

[ElisabethYL]
0

Tackar, kollade på mattilsynets hemsida men blev inte riktigt klok på regelverket ändå.. Kan typ nästan allt som gäller för flytt/export till norge och var gränserna går för matköp på var sida riksgränsen… Men regler för flytt med djur är inget jag hållt på med varken privat eller på mitt förra jobb.. (Då handlade jag ca 50-60% av min mat i Norge)

ScarletMajesty
0

Så som jag förstått det så är det egentligen bara att ta med sig katterna till norge. 

" Cats from Sweden do not need rabies vaccine, nor micro chipping or tapeworm-treatment. Cats from other member states, do not need tapeworm treatment, but have to be identified with microchip and passport. They do also need to be vaccinated against rabies."

[ElisabethYL]
0

Det stämer nog. Däremot vet jag att Tulltjänstemännen i Norge gör ganska ånga stickprovskontroller av bilarna och ja vill ha allt gjort som man ska så jag har ent mjöl i påsen :)

Om jag flyttar tillbakadit så vill jag till området jagbodde förut, så det blir en anska lång resa för både mi och katterna.. Men vi kommer ta raste´r s både jag och de får sträcka på våra små ben..