Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1716 ggr
[shooting-star]
0

Svartsjuk katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vet inte om jag lagt inlägget i rätt tråd men det hoppas jag. 🙂

Har funderat på ett tag om min katt Felix har blivit svartsjuk av sig. När han kom till oss var han ensam, men efter ett par veckor kände vi att han skulle behöva en kompis att leka och vara med under de timmar om dygnet varken jag eller min sambo är hemma.

Sagt och gjort, lilla Alice fick komma till oss! 😃
Dessa två är jämnåriga (skiljer ungefär en månad i ålder), om det kan ha någon betydelse.
Felix har alltid varit den gosiga katten som kräver en hel del uppmärksamhet. Befinner jag mig i ett annat rum börjar han skrika efter mig, och spinner så snart man går och hämtar honom. Om nätterna vill han gärna roffa åt sig kudden av mig och att bre ut sig är hans melodi! Sen ska man väcka husse och matte genom att antingen lägga sig i ansiktet eller slicka på näsan, det är mysigt. Att vara med när allt händer, det är också viktigt. 😉

Alice däremot har alltid varit blygsam, när Felix stormar fram i hemmet och river ner allt från blomkrukor till gardiner känner den här lilla prinsessan för att vara iaktta, leka är inget stort krav.

Hon kommer gärna och sover i sängen när hon får chansen, men sällan när Felix ligger där. Hon älskar att bli klappad och pussad på, men är mer reserverad och drar sig undan om det blir för mycket.

Nu till saken! Självklart har alla katter personligheter precis som vi människor, och dessa två har helt enkelt blivit varandras motsatser.
Men det jag är lite orolig för är om Felix faktiskt hindrar Alice från att komma närmare husse och matte. Ligger Alice i knät och blir klappad på sitter han alltid och tittar på, tills han får för sig att jaga bort henne och ta hennes plats istället. Alice ligger ofta och iakttar när Felix blir uppmärksammad med godis, kel och lek. Hon får självklart sin del också, men det funkar bäst när Felix inte är närvarande. 

Min sambo och jag bestämde att Alice är min katt, så det är mest jag som sett till att hon mår bra och att hon har en "egen" människa. Det är tur att vi är två, för var katt väljer sin människa och då är det väl underbart att ha en egen? ❤️

Dessa två fungerar ihop bra i övrigt, det är inget bråk eller liknande, de kan sova tillsammans i "slottet" (den stora klätterställningen), de äter ihop och ibland får de för sig att leka tillsammans. Det är bara Felix som beter sig som om han inte riktigt gillar att det finns en till katt i huset som också vill ha uppmärksamhet…

Så det jag undrar över är lite om det går att "vänja bort" Felix beteende, eller om det går att lösa på annat sätt? Vill ju självklart att hela familjen ska kunna umgås utan att min prinsessa inte vågar sig fram så som hon borde känna att hon skulle kunna 😕