Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1927 ggr
Namida
0

Mat i vattenskålen

Hejsan!

De senaste dagarna så har min katthona på 3år börjat lägga sin mat(torrfoder) i sin vattenskål, för att sedan fiska upp det igen (Vilket hon inte lyckas med alltid)…
Just nu ligger det några bitar i vattenskålen, när jag ger henne nytt vatten så ligger det ny mat i skålen efter en timme ungefär.

Tycker hon att det är roligt, eller varför gör hon så här?

jnielsen
1

Nu för tiden så har vi vattenskålen på fönsterkarmen (barnet här hemma tyckte att det var superkul med allt vatten) men tidigare när skålen stod på golvet så gick våra katter dit och släppte ner leksaker som de sen försökte fiska upp…😃

OberonsMatte
1

Hur långt ifrån varandra står mat- och vattenskålarna?

Står de för nära varandra kan det råka hamna mat i vattnet, vilket inte är bra eftersom vattnet bör vara rent och fräscht. Katter vill även p.g.a naturliga instinkter äta och dricka på separata platser.

Sajtvärd Katter iFokus

Namida
1

#1 Hahah okej :P

#2 Jo skålarna står nära varandra, 1dm mellanrum.
Det är inte som maten råkar hamna i vattenskålen, utan det är hon som lägger dit maten…

Mjo, vet att katter inte vill ha mat och vatten på samma ställen…
Hade skålarna på olika platser i min gamla lägenhet, var många ställen att kunna ha skålarna på, brukade flytta omkring på matskålen så hon fick leta efter maten. Nu bor jag i en svårare lägenhet att kunna placera skålarna på, men får försöka lista ut ett ställe där ingen kan råka gå in i matskålen :)
Kan det då vara så att hon vill ha skålarna på avstånd som hon hade innan isåfall, därav lägger hon mat i vattenskålen?

OberonsMatte
1

#3 Om de står så nära varandra kanske det inte riktigt är meningen att maten ska hamna i vattnet, men råkar göra det ifall hon smular eller tappar torrisar medan hon äter. Om matskålen har höga kanter kanske hon tar en munfull torrisar med tanken att äta dem direkt från golvet och att någon råkar hamna i vattnet när hon släpper dem.

Nu kan det även ha blivit en rolig lek som hon råkat upptäcka p.g.a. att maten hamnat i vatten oavsiktligt en gång.

Vattnet behöver inte stå på golvet. Ställ vattenskålen i fönstret eller på en bänk eller ett bord, så behöver ingen snubbla på den. Håller hon på och leker med vattnet dagligen är det även risk för att golvet vattenskadas.

Sajtvärd Katter iFokus

Namida
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Jag har flyttat på matskålen nu, men är inte helst säker om det är en bra plats, skålarna är ju fortfarande nära varandra.
Hon gick direkt till matskålen när jag flyttade den, haha!

Så just nu står skålarna på var sin sida av en pelare som står mitt i lägenheten!

Vad tycker du om hur skålarna står?
Annars får jag kanske se om jag kan hitta en bra plats i fönstret. ^^

OberonsMatte
1

#5 Ja, det där ser säkert bättre ut, om än lite oskyddat kanske, men om katten inte är nervös av sig är det säkert inga problem.

Huvudsaken är förmodligen att hon inte ser vattenskålen medan hon äter och tvärtom, både när det gäller instinkter och när det gäller hennes fiskande.

Sajtvärd Katter iFokus

Namida
0

#6 Hon har inte skvätt med vattnet förr (tills hon började fiska), så förhoppningsvis så ska hon inte göra det nu, men har ju underlägget ifall att :)

Ska testa att ha det så här i ett tag, och se hur det blir :)

Tack för hjälpen!

[ElisabethYL]
0

Ta och lägg en tidning under underlägget, det kan bli blött under iaf och då ser du inte vattnet.. (Bara en tanke)