Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1905 ggr
ningyou
0

Sövd katt, när får han äta?

Min hnakatt var hos veterinären runt klockan 15.15 och blev sövd med två doser då den första inte gjorde något. Det krävdes två uppvakningssprutor för att väcka honom och vi var hemma vid ungefär 4. Eftersom att han inte ätit på hela dagen så är han såklart jättehungrig och går och väntar vid skafferiet.

Nu har det ju gått ett antal timmar, men han är fortfarande rättså vinglig och ser väldigt trött ut. Veterinärerna brukar väl säga att man kan ge dem mat och så när de är som vanliga igen, och inte vinglar?
Han har varit sövd en gång tidigare då han blev kastrerad, men han blev pigg ganska snabbt då.

Känns som att jag kommer behöva vara uppe hela natten för att hindra honom från att hoppa upp på bord osv som är väldigt högt upp, speciellt då han är så hungrig så han letar efter mat. Hade velat ge honom lite kladdmat men är orolig att han ska kräkas och inte få luft.

Någon som vet hur jag kan göra?

VildaVittra
2

Jag skulle ge katten lite välling att lapa i sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ningyou
0

Jo fast nu har jag ju ingen välling och affärerna är stängda >.<

VildaVittra
0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ningyou
0

Bara glutenfritt om det funkar lika bra? Han känns lite mer alert nu men fortfarande lite seg.

VildaVittra
0

Det lär fungera utmärkt med glutenfritt.

Uppkatten
1

Välling? Mjöl? Låter inte alls som något bra råd!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[ElisabethYL]
0

#6 Kan inte annat än att hålla med..

TS Bättre katten får vara hungrig ett tag. Använder du laktosfria mjölkprodukter?

VildaVittra
0

#6 Ja, du har helt riktigt i din iakttagelse att det finns mjöl i välling. Den tillsätter man i vätskan för att den ska bli trögflytande.

Välling är också något väldigt många uppfödare ger katter som sitt första mål, eller menar du på att några dagar gamla kattungar är tåligare än en vuxen katt?

Att låta katten gå hungrig är ett utmärkt sätt att få den att må illa och då kräkas, men magsaft i lungorna kanske inte ses som ett problem?

[ElisabethYL]
2

#8 Jag tvivlar på att kattuppfödare använder välling för människor till kattungar, skulle snarare gissa på KMR "välling".. :)

Om en människa kommer till sjukhus och blir sövd så får man inte samma mat som en yngre ej nedsövd patient.

Alla katter kräks ibland och jag har aldrig hört talats om en katt som blivit sjuk av det. Att kräkas är ingen sjukdom, utan en försvarsreflex..

I det här fallet diskuterar vi en katt som har varit sövd och då skulle jag personligen gå på vad alla veterinärer jag känner rekomenderar och låta katten gå hungrig och när man bedömmer att den klarar av det åter introducera mat succesivt. Man häller ju inte upp en tetra Bozita till katten och tror den fixar det..

LinaLj
2

Välling innehåller även laktos vilket man ska försöka undvika när det kommer till vuxna katter. 

Antingen kan man använda laktosfria produkter, eller (vilket jag föredrar) mosa blötmat med vatten till välling konsistens.

Imasy
0

Maizena välling vet jag många som ger sina kattungar.

VildaVittra
0

#9 Nej, KMR ger man som mjölkersättning, inte som första mål. Och du behöver bara googla välling + kattunge, så kommer dina tvivel försvinna. Vi är nämligen många som gör det.

Och jo, vi ger väldigt många patienter lätta saker att äta efter operation, tex välling. Men nu var det frågan om att ni tyckte välling var ett stort "no, no" och jag använde exemplet att man just ger kattungar det, inte att man skulle på något sett "förbarnsliga" katten med en nedsövning.

#10 Att ge ett mål med laktos kommer inte att ha ihjäl eller skada katten, däremot kan katten bli skadad av att ramla ner under sitt födosök.

Mosar man mat, så finns det ändå bitar i, något som är ganska olämpligt att ge till en katt som inte är vis fullt medvetande. Flytande är lättare att hosta upp om det kommer fel. 🙂

LinaLj
2

#12 Nej det kommer inte ha ihjäl en katt men det kan ge diarré och i värsta fall kräkningar, vilket är vad man försöker undvika. 

Om det är klumpar i eller inte beror på vad man använder för blötmat och hur man mosar den. Använder man patte smaker så är det sällan problem att få den slät med hjälp av en gaffel. Använder man en blötmat med bitar så kan det vara värt att köra den med mixerstav eller i en mixer eller trycka ut den genom en sil. 

Angående KMR Så använde jag det när jag hade kattungar för att få småttingarna att äta fast föda eftersom jag hade det hemma. Annars är kattungar mindre känsliga för laktos än vuxna katter vilket gör att vanlig välling faktiskt inte är en stor sak att använda.