liten shetland sheepdog
Förra helgen när jag var på en julmarknad möttes jag av en grymt söt hund men jag kunde inte se vad det va för ras. Den såg ut som en shetland sheepdog fast den var så mycket mindre. Är det någon som kan tänka sig vad det kan vara för ras? :)
Pomeranian möjligtvis? Sedan finns det ju sjukt små shelties också.
-
Det finns en sajt här på iFokus som heter "sheltie ifokus". Lägg gärna in detta där, så är chansen större att du får fler svar :) Mina föräldrar har Shetland sheepdogs, 3st, så jag är väl bekant med rasen :) det finns många storlekar på sheltien, faktiskt en av de få raser som kan tävla i alla storleksklasser i agility då storleken varierar kraftigt. Den minsta sheltien jag sett var nog runt 25-30cm som vuxen, alltså väldigt liten. Den största jag sett var ca 55cm hög, så storleken kan skilja rätt rejält :)
Alltså, kan de ha vilekn storlek som helst enligt rasstandarden och att storleken är individuell, eller är de indelade på samma sätt som t.ex. pudeln, alltså storpudel, toy-pudel osv?
Enligt rasstandard ska hanar vara 37cm och tikar 35,5cm. 2,5 cm mer eller mindre är tillåtet för hane såväl tik. När rasen upptäcktes ville man förädla rasen och korsade in bland annat collie och cocker Spaniel (tror jag det var) och det är kanske dom generna som finns kvar och påverkar storleken. Idealet ligger som sagt på 35-37cm. Det är spännande detta med sheltiens storlek, själv föredrar jag när dom blir på den större sidan :) runt 40cm är rätt lagom tycker jag ;)
Tack så mycket för hjälpen :) måste ha varit en väldigt liten sheltie då, de är inte vanligt att dom är så små va?
#5 det finns några riktigt små sheltis :)
#5 min hane var exakt 37 i mankhöjd men mkt päls..sedan har jag träffat sheltiehanar som ser mindre ut men de saknade bara underullen…
Och det finns en sajt för hundar ;)