Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2084 ggr
bonowme
0

Innekatter

Vad tycker ni om att katter får vara inne, heltid. Är det okej?

Själv tycker jag att det är elakt, katter behöver röra på sig, inte bara rulla runt lite på golvet och jaga en tygråtta. Min kompis bor i lägenhet och har en Ragdoll, som är vad jag har hört väldigt snälla. Men inte den här katten, hon fräser åt mig hela tiden och alla andra som kommer hem till henne. Opålitlig är hon också, lite läskig. Hon krafsar ofta på ytterdörren vilket jag tycker är synd, man ser verkligen vilket behov hon har av att gå ut.

Låt oss diskutera!!

/ Ellen Bajsnåmi

Djurälskaren87
8

jag vill hellre ha en innekatt än utekatt beroende på hur jag bor men jag skulle vara för orolig om min katt var helt ute själv. En innekatt har det jätte bra bara man kattsäkrar hemmet och har mycket leksaker, bra höjder, ser med "kattögon" och har klösbrädor, sedan måste man såklart aktiver katten det bästa vore ju att ha två katter men har man en katt så funkar det också bara man leker med den dagligen och ger dig massa kärlek och uppmärksamhet.

har man balkong kan man innätna balkongen samt gå ut med katten i sele så det finns katter som lever otroligt bra som innekatter med rätt förutsättningar.

[Mustangcab]
6

Det förefaller som om din väns katt inte tycker om dig helt enkelt.

bonowme
0

#2 Men hon är så mot alla, inklusive hennes ägare som absolut inte gör något fel alls.

/ Ellen Bajsnåmi

Djurälskaren87
7

3. kanske har ont någonstans eller mår dåligt psykiskt, be hennes ägare aktiver henne mer och ta ut henne på koppelpromenader alternativt skaffa en vän

[Nightcat]
3

Katter har olika behov, en del har ett stort behov att få vara ute, din vän skulle inte kunna hägna in en lite rastgård? Sen har den katten tillgång till klösträd?

Jessicahagstrom94
9

1. Varför starta en diskussion som något som tagits upp tidigare?
I så fall vill jag redan nu säga, håll tonen på det ni skriver i denna tråd för det kan bli lite för livat i diskussioner och det är väl inget att sikta mot.

2. Svar på din fråga(?), NEJ det är inte elakt att ha katter inne på heltid, och det är det faktiskt inte, allt beror på katten själv. 
Jag föredrar innekatter, JA det är okej med innekatter.

Hellre innekatter än utekatter.
Helst innekatter med kontrollerad utevistelse OM katten själv vill.

*Vill katten gå ut; ha den i sele, eller varför inte ha en stor rastgård? (inhägnad gård)

*Vill katten vara inne på heltid; Låt den vara innekatt

*Vill katten vara inne med tillgång till balkong men ej gå ut i sele; Låt den ha det så.

*Ska man så absolut släppa ut sin katt på fri tass trots alla faror, så ha den kastrerad och id-märkt eller chippad. 

🐱

catcult
20

Jag tycker väldigt illa om innehundar, när jag kommer hem till vänner med innehundar blir jag alltid ledsen inombords - de både få springa fritt och inte tvingas till ett liv i instängdhet där de endast får komma ut i koppel några gånger om dagen. De borde få jaga själva ute på gården och inte behöva nöja sig med artificiella "spår" som ägarna lägger ut eller lösa låtsatsuppgifter. 😕 Fy, så onaturligt och ovärdigt liv dessa innehundar lever! Det är inte konstigt att man läser om folk som blir bitna.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Djurälskaren87
1

innehundar? pratar vi inte om katter eller kallar du dom innehundar?

[Mustangcab]
8

# 8 Jag tror det är ironi! Katter är de enda djur som anses måste få springa fritt.

Djurälskaren87
0

9# haha ja nu fattar jag=)!

Nerdysiamese
6

tro:t eller ej men alla kattindivider ens av sociala raser är inte nödvändigtvis sociala, jag misstänker att även om din vän skulle vara jätteduktig på att aktivera sin katt så skulle inte katten gilla vem som helst för det.

Om katten fräser skulle jag tolka det som ett hotat eller osäkert beteende och det hjälper man absolut inte utav att öka en katts revir eller riskera konkurrens iom andra utegående katter, tror det snarare skulle vara kontraproduktivt, utan genom att säkra och berika det revir den har (dvs lägenheten) och göra den säker på att den verkligen äger sitt revir och resurserna i det så behöver katten inte känna sig hotad av "inkräktande" människor.
det behöver inte göra katten hypersocial, men behöver inte känna sig hotad iaf.

att släppa ut sin katt på fri tass är den absolut mest ansvarslösa form av aktivering du kan erbjuda din katt, det finns många alternativ, och om och om igen har man visat att innekatter som erbjuds god och ansvarsfull aktivering mår inte psykiskt sämre än utekatter.

EDIT: #7 👍

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Emma--]
5

Tror det skulle vara bra att kolla upp lite varför katten beter sig sådär. Det låter som att katten behöver mer aktivering. Det är vad som är viktigast, att katten får utlopp för sina instinkter. Det räcker inte med att ge katten mat och vatten. Har själv innekatter och dom allra flesta jag känner har också det och det fungerar hur bra som helst men det sätter mer krav på ägaren. Vi måste ge våra katter den aktivering dom behöver. Sen mår nog alla levande varelser bra av frisk luft så det kan vara bra att komplettera med exempelvis en rastgård, näta in balkongen eller koppelpromenader.

Caifig
3

Jag har också två innekatter som trivs hur bra som helst. Har, för tillfället, endast en liten inhägnad runt balkongdörren där de får vara ut så länge de vill.. Trots detta tröttnar de efter kanske 10-15 minuter och vill in. Öppnar jag dörren igen efter en stund tittar de på mig om jag vore knäpp. 😉 Håller även på att koppelträna dem då de fått nya selar, men de trivs faktiskt bäst inomhus tro det eller ej!

Det råder heller ingen brist på aktiviteter heller. De är väldigt uppfinningsrika och både klösträdet och alla leksaker blir väldigt väl omhändertagna. 😃

[Kittekatt]
4

Jag tycker det viktiga är att kattens behov tillgodoses. Både behovet av spänning och behovet av trygghet. Anpassat för den individuella kattens personlighet. Det går inte att säga att ute eller inne alltid är rätt, för det beror på katten men även på platsen. Fri tass är en bra lösning om man bor på en ö eller mitt i skogen. I annat fall utsätter man sin katt för onaturliga risker (bilar, tåg, grannar med farliga grejer på tomten osv). Samtidigt känns det som att det motsatta problemet – för lite spänning – är vanligare än vad många kattägare vill tro. Utomhus, på koppelpromenader eller inhägnat område eller annan trygg miljö, så upplever katten en massa spännande dofter och ljud. Katten känner vinden mot sin kind, mark med olika struktur under tassarna. Den kan klättra, hoppa, smyga och sträcka ut i galopp. Jag tror det är få katter som får samma stimulans av lek inne. Men. Om man ger sig fasen på att göra kattens värld innehållsrik, omväxlande men trygg, spännande och fyll av lek och intryck… Så kan en katt klara sig inne. Jag tycker dock det är viktigt att isf ha innätad balkong eller iaf ha öppna innätade fönster under sommarhalvåret så att solens värme och vindens dofter kan skölja in och fylla kattens innemiljö med lite av utelivets härligheter. Utgå från kattens behov är väl en bra tumregel. Din väninnas katt protesterar mor ngt. Är katten rasren? Har uppfödaren isf tillfrågats om kullsyskonen visar liknande beteenden? Är katten friskförklarad av veterinär? Annars: läge att kolla henne. Det finns även katter med trumpet temperament bland alla raser men ja, spontant låter katten understimilerad och/eller missförstådd.

[ElisabethYL]
3

Jag tror tyvärr också att problemet med din väns katt finns antingen i att katten har ont, är otrygg eller utsätts för någon form av onormal konkurrens - i det här fallet verkar hon se människor som konkurrenterar om reviret.

Det löser man inte genom att låta katten komma ut vind för våg.

Alla innekatter jag träffat har varit vänliga katter som trivts med människosällskap. Utekatterna har som regel behövt mycket mera övertalning innan de har känt sig trygga runt människor.

Själv blir jag ledsen av att se stallkatter och ladugårdskatter som inte får komma in eller blir gosade med. Utöver att känna spänning (som man t.ex. kan ge en innekatt i form av koppelpromenader) behöver de känna sig omtyckta och uppskattade..

En innekatt behöver självklart ett kattanpassat hem - här är den absolut roligaste "kattleksaken" en crosstrainer. Där kan man klättra, brottas, glida o.s.v. Självklart använder de klösträden också, men de är inte lika roliga..

Belimas
6

För mig finns det inget annat alternativ än att ha innekatt på "heltid" men kontrollerad utevistelse, antingen i koppel eller i rastgård om man nu skulle ha möjlighet till att kunna bygga en sådan.

Jag skulle aldrig vilja ta risken att min katt blir skadad och kanske dör på det ena eller andra sättet om hon skulle vara ute på fri tass och framför allt så skulle jag aldrig förlåta mig själv om hon innan hon i så fall dog led på något vis *hemska tanke* Visst kan även innekatter skada sig men risken för det är minimal i jämförelse med en utekatt.

Din kompis raggis låter dock inte som en typisk ragdoll så min tanke är, hur pass kattanpassad är lägenheten/boendet och vad aktiveras den med ? Får den komma ut något i koppel ? Skulle tippa på att din kompis har "råkat" fått en väldigt aktiv ragdoll om det nu inte är något psykiskt eller fysiskt fel på den som gör att den beter sig som den gör. Är det det förstnämnda så får nog din kompis börjar aktivera den mer på olika sätt så kan den nog bli en mer harmonisk katt så småningom.

Rumblebee
7

Haller med om det alla andra redan har skrivit. Det kan vara mer elakt att ha utekatter som knatar runt pa egen tass an vad det kan vara att ha innekatter med tanke pa alla faror som finns dar ute. Jag undrar lite om de som har frigaende utekatter aven har smabarn som dom later vara ute utan uppsyn. 

Det ar latt att bara oppna dorren och lata katten springa runt hur den vill ute, medans det kraver lite mer anstrangning att sjalv aktivera en innekatt.

Varfor ska just katter fa springa ute fritt? Vad ar det som ger dom storre ratt till fri utevistelse an ovriga husdjur?

bubbelbruden
2

Jag anser att alla katter KAN trivas som inne katter bara dom har en tillräckligt inredd lägenhet/hus som är gjort med tanke på katten.

Alltså roliga saker att klättra i, hyllor att ligga och spana på, klösträd att klättra i och möjlighet att ligga och titta ut på världen och sen självklart leksaker och mysiga människor som tar hand om dom på alla sätt inte bara genom att ge dom mat.