Bengal och ragdoll?
Hejsan! Det är så att sambon och jag är sugen på två katter, men nu är det så att han vill gärna ha en bengalkatt och jag är riktigt sugen på en ragdoll. Är det någon som har erfarenhet av de två katterna tillsammans? Alltså om de passar bra ihop, inte avel utan bara sällskap.
Det är 2 raser som är som svart och vitt. Bengaler har hög aktivitetsnivå och då räcker det inte bsra med att vifta med Vippan ett par gånger för att få dom nöjd utan de behöver riktig aktivering. Ragdolls är tvärtom de är mer lugna och ja lata och klumpiga :). Läs på om raserna först innan ni väljer, välj inte ras efter utseende utan efter de behov de kräver och det ni kan erbjuda.
Att de har två olika aktiveringsnivå är ingen fara eftersom vi kan både ge aktivering och kanske mindre aktivering :) frågan är mer om de kommer överens. Jo har läst lite om dem :) svårt dock att veta om de passar ihop så de inte börjar att bråka eller så.
hej! det är svårt att säga på rak arm att två raser passar ihop, även om det är en ragdoll och en bengal så har ändå dom alla olika personligheter oavsett ras. så svårt att säga om dom kommer bråka eller inte, men oftast går det bra att introducera två katt(ungar)er ihop.
Alla katter kan väl komma överens och det är lättare att introducera kattungar än vuxna.
Dem flesta katter funkar ihop men risken finns att bengalen förstör inredning i brist på lekkompis på ragdollen säkert inte vill leka och busa lika mycket som bengalen behöver :)
Varför inte köpa tre istället? I er situation skulle jag utan tvekan köpt en huskatt från katthem också som komplement för att "balansera" flocken. Kan man ha två katter kan man utan tvekan ha tre också. 🙂
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
6# inte alla som har råd med tre katter, jag har fyra katter och tycker det är betydligt dyrare än att ha tre. försäkringar, Kattsand och matkostnader tillkommer.
men känner man att man har råd och tiden så go for it;)
#7 Jag tror att de flesta har råd med tre katter om man verkligen vill. När jag gick på gymnasiet levde jag med en kille med McDonald's lön och tre katter - alla var mycket väl omhändertagna med kvalitetsfoder, försäkringar, EC-kattsand, osv. Det handlar helt och hållet om hur man prioriterar.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Tack så mycket allihopa för bra svar :) Och tre katter är nog lite för många! Vi är bara sugna två stycken än så länge :)
8# såklart det beror på hur man prioriterar men alla kanske inte vill lägga alla sina extra pengar på sina djur utan kanske vill unna sig något till sig själv eller sin familj också, speciellt om man redan har det kärvt.
Bengal och Ragdoll kan säkert fungera, men förmodligen kommer ragdollen inte vara den bästa lekkompisen till bengalen. Det kan kännas frustrerande för bengalen (om den är rastypisk i temperamentet), och då kanske annan aktivering måste finnas hemma under den tid ni ej är hemma. Vissa har stora katthjul (liknande hamsterhjul) som uppskattas av aktivare katter etc. Och angående tre katter: det är inte så stor skillnad tycker vi med våra 3, som när vi hade 2. Men börja med 2 först om det är vad ni vill ha, men det är verkligen inte omöjligt med 3 st om ni ändrar er.
#11 kavring: Det var så vi tänkt lite också :) just nu kanske det är för mycket med 3 katter men vi ville börja med två för att vänja oss lite med allt och senare kanske det blir en tredje :) Tack alla!!
Jag vet inte hur det är med bengaler men med siameser som också räknas som en högaktiv ras så är det ofta svårt att ha en siames med en lugnare ras då den lugnare ofta upplever siamesen som klängig, ohyfsad och påfrestande och det kan lätt leda till konflikt.
Jag tror att för katternas skulle så är det nog bättre att ha två katter som matchar bättre i temperament.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Rent spontant känner jag att det kommer nog inte vara en särskilt lyckad kombination just för att det är två helt olika katter när det kommer till aktivitetsnivå, inte för att det kan bli jobbigt för er med två så olika katter utan för att raggisen troligtvis inte kommer uppskatta en så aktiv kompis och tvärtom för bengalen. De skulle nog få ut mer av en kompis om det var en mer likasinnad.
Om jag var en typisk ragdoll skulle jag inte palla med att ha en typisk bengal omkring mig jämt.