Blötmat till kattunge
Min 8-månaders kattflicka har ätit Royal Canins torrfoder och blötfoder för kattungar hela sitt liv. Jag har dock, efter att ha läst på mer om kattmat, bestämt mig för att byta. Jag har börjat blanda i Applaws torrfoder för kattungar och hittills går allt bra. Jag vill även byta blötmaten, så jag köpte ett paket Mjau eftersom det inte verkar vara några konstigheter i det. Mjaus blötmat finns dock inte för kattungar. Vad tycker ni? Borde jag fortsätta leta efter blötmat speciellt anpassat för kattungar? Mjaus vanliga blötmat verkar ju ändå vara mycket bättre än Royal Canins kattungeblötmat?
Nej du behöver inte ha blötmat för kattungar :) Mjaus blötmat är bättre än royal canins blötmat.
Mvh Linn
så vitt jag uppfattat det är det ingen annan skillnad i såkallad kattunge mat än att bitarna e mindre.
så det gör ingen skillnad, dom kan äta "vanlig" blötmat :)
Mjau blötmat finns i en kattunge-smak.. Men den har precis samma näringsvärden som mjau för vuxna katter.. 😉
De som finns i olika varianter är den näringsmässiga skillnaden (om den ens existerar, beror på märke) så liten att för en katt som har fri tillgång på mat gör den absolut ingen skillnad..
När det gäller kattungemat och vuxenmat så är det, vad jag har sett, framförallt skillnader på torrfoder. Både i bitarnas storlek och ibland i fettmängden. Men som #3 sa så har mjau samma näringsvärde och mina fick mjau så fort jag äntligen fick hem dem vid 12-13 veckors ålder, både kitten och vanlig. Men tycker inte det är särskilt stor skillnad i bitarna heller.
Nu har jag gett Ellen Mjau istället för RC blötmat ett tag och vilken skillnad! Tidigare när hon gick på lådan kände jag lukten med en gång även om jag var i ett annat rum, och den var inte angenäm. "Jaja" tänkte jag "bajs luktar ju inte rosor". Men! Sen jag bytte till Mjau luktar det nästan ingenting! Jag känner det definitivt inte i ett annat rum, och i samma rum känner jag det bara om hon går samtidigt som jag är där inne. Den här skillnaden märkte jag efter bara ett par dagar och det har hållit i sig, så det måste vara matbytet.
#5 Vad skönt att höra att du märker skillnaden! :D Visst är det skönt när det blir bättre? :)
Mvh Linn
#6 Ja verkligen! Och jag är helt övertygad om att maten medför fler positiva förändringar, men att de inte märks lika tydligt. Dessutom är Mjau jättemycket billigare. Det är lite konstigt att det innehåller dyrare råvaror, men kostar mindre.
förlåt för att kanske komma lite off topic, men hmm det där med att det luktar när katten bajsat har ja inte lyckats komma ifrån :o (det känns från långt håll hehe)
min misse hade mjau i början men verkar bli himla lös i magen av det så har just nu icas portionspåsar och det är det hittils jag hittat som hon inte blir lös i magen av (eller för hård).
kanske borde leta vidare igen om maten kan påverka hur avföringen luktar så mycket :P
#7 Det har inte dyrare råvaror eftersom det är kött och animaliska biprodukter -- detta betyder att man vet inte vilka kött är i det och det är oftast det som är "leftovers" typ, "heads, feet, etc". Det är en slags "filler".
By-Products - This includes anything with the word "by-product", including "by-product meal". By-products are basically the garbage of the meat industry. While they often contain ingredients with good nutritional value (i.e. organs), by-products also contain a lot of stuff that's not as digestible or nutritionally valuable (i.e. chicken feet, heads). The real problem here is that "by-products" is intentionally ambiguous, and therefore its quality and makeup are going to be inconsistent.
Ingredients containing vague words like "Animal" or "Poultry" (meat and bone meal, animal fat, etc.) - Again, this is about lack of specificity. If the pet food manufacturer can't tell you what species the ingredient comes from, it's a safe bet that quality and consistency are lacking. Of these, "animal" is definitely the worst.
http://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=3549663
Mjau konserv Kyckling:
Kött och animaliska biprodukter (kyckling 11%), mineralämnen.
Och Mjau tetra kycklinglever:
Kött och animaliska biprodukter (kycklinglever 4% i biten), mineralämnen.
Okej så vad är den andra 89% och 96% då? Vi vet inte hur mycket är kött eller animaliska biprodukter.
Till skillnad med Bozita Extra Kyckling:
Sammansättning: Kyckling (92% i biten), gris, nöt, kalciumkarbonat, jäst (ß -1,3/1,6-glukaner 0,01%).
Här kan man se att det är nästan allt kött.
#9 Men när det står att Bozita innehåller 92% kyckling i biten betyder det automatiskt kycklingkött? Jag menar biprodukt från kyckling är ju också kyckling?
#10 Det skulle står biprodukter om det fanns biprodukter. :) När det står 92% kycklingkött är det så annars ljuger dem och det är olagligt. Jag tror att de menar med "i biter" att köttet är i bitarna i blötmaten och inte i gelén eller såsen.
"While they often contain ingredients with good nutritional value (i.e. organs), by-products also contain a lot of stuff that's not as digestible or nutritionally valuable (i.e. chicken feet, heads)."
Jag kan försöka översätta: Medan de ofta innehåller ingredienser som har bra näringsmässa (t.e organ), biprodukter innehåller också mycket saker som inte är lika lätt eller bra att smälta och har också dåligt näringsmässa (t.e kycklingfötter och huvud).
Så om Bozita innehöll kycklinghuvud och sånt är det kräv att de skriver biprodukter. Det är ofta den bästa maten som inte har biprodukter. Men dina djur kommer inte dö av det. 😉 Det är okej och billigt men det är ingen högkvalitet mat och det är inte helt kött. Pga billigt pris skulle jag säga att Mjau har mest biprodukter i sig.