Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1484 ggr
-Cissi-
0

Katt med kräkningar

Min ena katt har kräkts 1-2 gr om dan i några dagar i sträck vet inte exakt hur länge men högst en vecka. Det är mest bara slem som kommer upp ibland några hår. Märkte även igår att hon är uttorkad, försöker få henne att dricka mer.. hon beter sej som vanligt annars.

Nån som har nån tanke på vad det kan vara för fel?

Ska självklart ringa en vet!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Katthemsmatten
0

Hur gammal är hon?

Medarbetare Hittekatter iFokus

-Cissi-
0

Hon är ca 1 år och 7 månader

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Kittekatt]
0

Åh, det är viktigt att du ringer veterinären och ber om råd på direkten. Vi kan bara gissa, och en katt behöver hålla vätskebalansen. Om hon verkligen är uttorkad: Bra om du droppar in lite vätska i munnen på henne – inte rakt ner i halsen obs.

-Cissi-
0

#3 Ska försöka göra det! vet inte bara vad jag ska använd för att kunna droppa vatten i munnen på henne. Har en tid hos vet på onsdag, om hon blir sämre på nått sätt imorn får jag åka in med henne akut.

KnasigaEllinor
0

min katt hade typ magkatarr i somras, men jag har inte koll på hur vanligt det är eller vilka katter som får det eller nåt sånt, men då spydde han dagligen. Efter råd från veterinären köpte vi lite tabletter och han blev på en gång bättre.

Hoppas det är något "lika enkelt" som så!

Uppkatten
3

En katt som är uttorkad kan må illa just därför att den är uttorkad, och behöver då ofta få hjälp för att komma igång och äta/dricka ordentligt igen. Är katten uttorkad skulle jag inte avvakta utan åka akut till veterinär så snart som möjligt för att få hjälp att vätska upp katten. Veterinären kan då spruta in som en vätskepuckel under kattens hud så att katten får ett "tillfälligt vätskeförråd" på det sättet. Hemma kan man köpa doseringssprutor på apoteket (jag brukar använda 5 ml sprutor) om man behöver vätska katten. Det är viktigt att INTE spruta vätska rakt in i kattens mun, utan man får försöka "droppa" vätska med sprutspetsen riktad mot insidan av kattens kind. Det är dock svårt att få i katten tillräckligt med vätska på det här sättet, jag rekommenderar därför starkt att man först söker hjälp hos veterinären!!! En katt har ett vätskebehov på 0,3-0,5 dl vatten per kilo kroppsvikt och dygn. En katt på 4 kg behöver således få i sig närmare 2 dl vätska per dygn (i form av vatten och den vätska som finns i t ex blötfoder). En uttorkad katt kan behöva få i sig ännu mer vätska. Om katten äter blötfoder (och fortfarande äter) så kan man testa att röra i lite extra vatten i kattens mat för att på så sätt öka på vätskeintaget. Kolla så att katten kissar. Om katten inte kissar eller kissar väldigt lite är det viktigt att snarast åka till veterinären. Men katter kan också kissa normalt eller mycket och ändå vara uttorkade, t ex vid njursjukdom. Det kan finnas många orsaker till kräkningar hos katt, både allvarliga orsaker och mindre allvarliga orsaker. Men de här katterna brukar behöva kollas upp med provtagning etc, och en uttorkad katt kan mkt snabbt bli sämre/riktigt dålig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

-Cissi-
0

Tack alla, hon kissar normalt vad jag kan se och hon dricker oxå normalt.