Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3138 ggr
rebeckanystrom-
0

Bortsprungen tjej

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

åhh vet inte vad jag ska ta mig till! min lilla tjej på 8 månader smet ut igår vid midnatt när jag släppte ut hunden, och hon är fortfarande inte tillbaka!! :( gått runt området flera gånger utan framgång, inget mjauande eller nått och hon som alltid svarar när man ropar på henne.. Vad ska jag ta mig till?? finns det något mer jag kan göra?

MonicaLagerquist
1

Är katten ID-märkt?Kastrerad?
Ut och leta.

Sätt upp lappar ,prata med grannarna,anmäl henne som saknad hos polisen

Kolla med katthemmen i närheten.

Stolt ägare till tre La permer

rumpenstiltzkin
0

vart ute i sele nåt så att hon känner till området?

annars om det är hennes första gång ute kan det nog vara mycket nytt att titta på så hon kanske ser sej om en sväng. Förhoppningsvis kommer hon tillbaka! Jag har haft en katt som smet ut men kom tillbaks därifrån han smitit efter 2 dagar.

Det gäller väl att hålla utkik, prata med grannarna så dom vet om det också och kan hjälpta till att kolla efter henne.

Blir hon borta längre kan det ju vara bra att sätta upp lappar så småningom, är hon idmärkt så underlättar ju det mycket.

rebeckanystrom-
0

#1  hon är id märkt ja, men dock inte kastrerad än. Gått runt området flera gånger nu, även inatt och på mrorgonen. ställt mig och ropat på altanen me.

#2  har varit ute med henne i sele flera gånger, så området känner hon till väl i alla fall. Jag hoppas på att hon är ute och jagar och kommer tassandes här snart med en mus i munnen eller nått. 

ställt ut en skål blötmat till henne henne nu som jag hoppas hon kan få upp vittringen på.

SannnaH
3

Håll om du kan ytterdörren öppen så mycket tid du bara kan. Katter hittar många gånger tillbaka, men om hon inte kommer in kan hon bli skrämd och springa och gömma sig igen. Vår katt lyckades komma hem på det sättet när hon lyckades knuffa upp ett fönster och ramla ut. Vi sov med ytterdörren öppen, inbrott var det sista vi brydde oss om just då, och vaknade mitt i natten av att en smutsig katt kom upp och la sig på min mage. Hoppas verkligen att ni hittar henne! Förstår hur orolig du måste vara :(

rebeckanystrom-
0

#4 har fönstret öppet så hon kan hoppa in där, men bara rädd att det hänt henne något :(

sagan
6

Om hon inte kom ut genom fönstret kan det vara svårt att förstå för henne. Ställ en stol och gör en snitslad bana upp och in med mat. Katter håller sig för det mesta i området 100-200 m bort första natten. Dem ligger och trycker för dem är rädda. Så gå runt och titta efter håligheter som katten kan ha gömt sig i. Sällan det bara finns ett in och ut där dem gömmer sig. Gå runt och locka. Tänk på att hon är rädd och inte vågar sig fram trots att hon hör dig. Viktigt är att det alltid finns mat där hon försvann då dem försöker ta sig tillbaka. Och så länge det finns mat stannar dem kvar i området. Katter går längst med saker, husvägg, häck dem springer sällan rakt ut om du förstår vad jag menar. Så följ huskroppen, buskage eller staket och se vart hon kan ha tagit sig. Hon kan om du har tur bara sitta i en buske straxt utanför. Lägg även ut lite mat runt omkring. Sitt även och speja i fönstret nattetid det är då dem rör sig.

Lycka till!

[Hen]
3

Vad jobbigt för dig med oron, jag tror säkert du komemr finna henne men vet hur otäckt det är när en katt är borta. Önskar dig all lycka till!!!

Spontana saker som jag skulle ha gjort: Gå ut i gryningen och skymningen samt på natten, och skramla med mat. Stanna till en bra stund på varje plats och ropa mjukt till katten, då en katt som sprungit ut kan vara stressad och inte komma direkt även om den gör det i andra sammanhang. Kolla i alla förråd, garage etc och be grannarna göra detsamma. När man kollar i förråd och så, är det återigen viktigt att hålla dörren öppen en stund då katten kan vara skygg pga stress och inte komma fram direkt.

rebeckanystrom-
0

#7 ja nu börjar det bli väldigt jobbigt :( fortfarande ingen tjej tillbaka. frågat några grannar om dom sett till henne, men inget spår av henne. Gått runt med hennes favorit godis och skakat med lådan som de ligger i, (hon brukar komma som ett spjut när man gör det). men fortfarande inget :( hoppas hon kommer hem så fort hon blir hungrig…

MonicaLagerquist
2

Risken är ju att hon inte kommer hem förens hon blivit parad.

Eine
3

Gå ut på kvällen med en ficklampa,Kattens ögon ger ju återsken,så ni hittar henne lättare om hon ligger och trycker.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Natis99
1

Uch lider verkligen med dig! Jag vågar inte ens tänka på om min lilla tjej zera skulle försvinna! Men jag tror att hon kommer tilbaka! Jag håller tummarna för dig.♥

rebeckanystrom-
2

#9 onödigt dryg kommentar. 

#10 ja pojkvännen har varit ute och lyst och kollat, fortfarande inget :/ ska ut snart igen och kolla.

#11 tack ♥  hoppas hon hoppar in genom det öppna fönstret snart!

sagan
2

Sätt upp så många lappar ni bara kan. Ju fler lappar som folk ser desto mer uppmärksammade blir dem.

MonicaLagerquist
10

Varför är det en dryg kommentar?

Tyvärr är det inte ett helt osannolikt scenario.

Katter är högfertila.

[ElisabethYL]
2

Ni ska se att ni hittar henne…

Kolla med något katthem om ni kan låna en fälla en-två nätter… Vet vissa katthem som gör det i sånna här lägen - men då måste man kvittera ut den samt i vissa fall lämna en deposition… Värt ett försök tycker jag :)

[nettaahs]
0

Hur har det gått?

rebeckanystrom-
1

#16 fortfarande ingen tjej hemma, gått och letat flera gånger om idag med både favorit leksaker och favorit godis. Även låtit förnstret vara öppet, men tror hon är iväg och raggar på killar och hoppas på att hon kommer tillbaka när hon är klar helt enkelt.

Även vart och kollat närliggnade vägar och diken ifatt att det värsta har hänt, frågat grannar om dom sett en svart/vit katt men alla har sagt nej.

sagan
0

Blir maten uppäten?

rebeckanystrom-
0

nej den står orörd :/

[Hen]
1

Har du kikat runt i traktens förråd, bett folk kolla garage osv? Ofta är ju katter inlåsta nånstans… Åh jag håller tummarna verkligen!

rebeckanystrom-
1

kollat tvättstugan, soprum osv.. men inget :/ bett grannar säga till om dom ser henne, eller ser en svart vit katt över huvudtaget. Alla grannar vet ju att hon är min, speciellt barnen som varit så himla fascinerade av henne. hoppas hon kommer hem oskadd :/

[Skörbjugg]
3

Sök hjälp på hittekatter iFokus, de kan sina saker. Sök hjälp på kattpolusen iFokus, annonsera på blocket och sätt upp lappar. Är katten ej kastrerad rör de sig i större områden utomhus än kastrerade djur. Fertila djur kan också hamna i klammeri med andra katter, kanske främst hanarna dock. Informera grannarna och sätt ut lite mat där hon sprang ut, kanske vid någon buske. Vet att det är jättejobbigt när ens katt smiter ut, hoppas verkligen att ni hittar henne! /E

sagan
2

#19 Fortsätt att lägga ut mat på kvällen, dagtid äter fåglar. Katter går i cirklar. Tids nog kommer hon att hitta maten. 

Har ni lappat så mycket ni kan?

Natis99
1

Har hon kommit hem?♥

rebeckanystrom-
0

ingen misse hemma än :(

men hoppas fortfarande på att hon ska komma jamanades.

vinteralvan
0

Vad jobbigt för er. 😕 Fortsätt att leta. Lycka till.

CarlK
0

Usch, jag läste tråden för första gången i morse och hade verkligen hoppats på ett positivt besked till ikväll 😕

Förstår att det måste kännas fruktansvärt jobbigt att inte veta varför hon inte kommer tillbaka, om det har hänt något och i så fall vad… Har själv varit med om samma sak några gånger när min katt rymt, men tack och lov har han kommit tillbaka ganska snabbt varje gång så oron har varit tämligen kortvarig.

Får jag fråga hur ni bor? Vilken typ av område? Villa/radhus/lägenhet?

hälsningar Carl

[Hen]
0

Håller tummarna! Läste just på Facebook om en som hittat sin bortsprungna katt genom att gå runt med pannlampa. De hade sett kattens ögon blänka till under ett förråd…

rebeckanystrom-
6

HON ÄR HEMMA! 😃

idag 05:30 kom min lilla tjej hem, hörde henne stå utanför altandörren och jama som aldrig förr, och jag vaknade som tur va!!! Oskadd men magrat av en del!

MEN min älskade lilla prinsessa är hemma igen ❤️ så mitt hjärta är helt igen och jag kan pusta ut! Hon är väldigt trött men har velat ligga nära hela morgonen och kurrat, man märker att hon är helt tömd på energi och att hon inte har något ork till något. Hon orkar knappt säga till när hunden är för på, vilket hon är väldigt snabb med annars!

en vecka var hon borta och var nästan beredd på att ge upp hoppet, att inse att hon inte skulle komma hem. men gud vilken tur att jag inte gjorde det! Nu återstår det bara och se om hon är på tjocken eller inte (för mig spelar det ingen roll) är bara glad att hon är oskadd, mitt lilla hjärta!

rebeckanystrom-
2

vi bor i lägenheter men i ett lite "sämre" område, mycket stök å så emellanåt. (som tur är har jag otroligt snälla grannar i min ingång i alla fall). Så va rädd att någon hade varit elak mot henne (rent av dödat henne) eller att hon kanske blivit påkörd eller ja, alla möjliga scenarion gick igenom mitt huvud.

MonicaLagerquist
5

Skönt att hon är hemma igen.Varför tar du henne inte till veterinären och kastrerar henne?

Vänta en vecka så att hon hinner återhämta sig lite.

rebeckanystrom-
2

hon ska kastreras så småningom, men just nu är ekonomin inte den bästa, precis blivit arbetslös. Så det får helt enkelt vänta tills jag skrapat ihop tillräckligt med pengar! Men nu kommer jag ha stenkoll på henne så fort jag släpper ut hunden så hon inte smiter med igen!

MonicaLagerquist
11

#32 Hur ska du ha råd att ta hand om ev kattungar om du inte har råd att kastrera?

rebeckanystrom-
1

har folk som kan hjälpa mig i värsta fall, om de skulle bli akut el liknande. men kastrering är för mig inget akut just nu. och i värsta fall så har jag pengar sparade hos min pappa.

[ElisabethYL]
2

Skönt att hon är hemma!

OberonsMatte
8

Skönt att katten är hemma igen, men hur kan du säga att det inte spelar någon roll för dig om hon är dräktig? Du har ju inga pengar?!

Be dem som skulle ställa upp med utgifter för eventuell kull (inklusive akut kejsarsnitt på 15000) att hjälpa dig med pengar till kastrering. Det blir betydligt billigare.

Sajtvärd Katter iFokus

Djurälskaren87
3

väldigt skönt att hon är hemma och får hoppas hon inte smiter ut igen.

anledningen till att hon kanske smet ut är för att hon börjar få hormoner och vill ut och hitta sig en kattpappa, så det bästa vore ändå att kastrera henne då kanske hon inte smiter ut på samma sätt längre och du slipper gå igen oron igen för nästa gång kanske det inte slutar lika lyckligt som denna gången, bara en tanke:)

sedan så har vissa veterinärer kampanjer på kastrering beroende på vart du bor.

Eine
3

Så skönt att katten är hemma igen. Bara hon vet vad allt hon gått igenom ,stackaren . Lycka till,hoppas hon inte löpt och blivit parad,och att du snart får ihop pengar till kastration. Efter det behöver du inte vara orolig för oönskade kattungar och allt som kan hända. Ha en fin jul 🙂Man får ta en sak i taget.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

rebeckanystrom-
2

som jag skrev i #34 så ska hon kastreras så fort jag har råd. Både katt och hund är inte billigt, sen jul på det :P och arbetslös! Bor i göteborg, och har koll lite på närliggande ställen, men tyvärr inte sett någon kampanj. Men tänkt åka till Skara och kastrera där hade jag tänkt!

Djurälskaren87
0

39#

okej lycka till🐱

jnielsen
7

För dig spelar det kanske ingen roll om hon är dräktig eller inte, men för en så ung katt så spelar det STOR roll! Ta reda på om hon är dräktig eller inte och kastrera katten. Köper man katt får man baske mig se till att ha råd till grundläggande utgifter.

Om det finns folk runt dig som kan hjälpa dig med kattungar då kan de hjälpa dig med utgiften för kastrering och abort av ev. ungar också, det är billigare än att föda upp en kull ungar.

Men jag gläds VERKLIGEN åt att hon är hemma hos dig igen, för jag förstår verkligen ångesten av att ha en försvunnen katt.

rebeckanystrom-
1

#41 tänker inte göra detta till en tråd om ev dräktighet. Att jag blev av med mitt jobb var inte direkt planerat heller men nu är det så. kunde inte räkna ut att de skulle bli varsel. och i o me att jag är ensamstående då inte jag o pojkvännen bor ihop. Hade jag haft jobb hade inte pengar varit ett problem. Så NOG pratat om kastrering/abort/dräktighet whatever. Det var inte därför jag skapade denna tråden.

Stallmima
2

#42 Skönt att hon är hemma igen, lägg inte ner energi på förklaringar om kastrering. Vet hur knapert man kan ha vid arbetslöshet. Huvudsak att din lilla älskling är hemma igen. Lycka till i framtiden  🌺

sagan
4

Vad skönt att hon är hemma och välbehållen. Hoppas att du snart har råd att kastrera. För bådas skull!

[[pimey]]
4

Skönt att hon är hemma! Tycker också att vi borde hålla bort ämnet kastrering fast själv kan jag tycka att skaffar man ett djur så ska man se till att ha råd med diverse saker, nu kunde inte TS förutse en varsling men man kan spara lite varje månad så man får en buffert. Själv lägger jag undan 509 kr varje månad på ett kattkonto :)

rebeckanystrom-
1

#43 #44 #44 

tack, det är otroligt skönt. Fast jätte jobbigt att se henne så kraftlös som hon är just nu. Hon har sovit non stop sen hon kommig hem ungefär, förutom när hon ätit.

Lägger undan pengar varje månad, men med både hund och katt går de snabbt åt igen :) och just december är lite värre än alla andra månader :P haha

[ElisabethYL]
2

Hur mår hon idag?

Äter och dricker hon som hon ska?

kulanturbo
1

Vad skönt att hon är hemma.

rebeckanystrom-
2

hon äter och dricker som vanligt, lite piggare idag.. till och med lekt med hundens svans! så hon börjar bli sig själv igen. hon får blötmat 2 ggr om dagen nu plus fri tillgång till torrforder och även äggula. Börjar även lägga på sig lite smått kroppsmässigt och se ut som sitt vanliga jag. :)

[ElisabethYL]
0

#49 Skönt att höra…