Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1192 ggr
Molosser
0

EV biten Darrar med svansen

Jag och min fästman är hund/katt och fiskvakt åt hans föräldrar. Katterna har ett eget rum vid en av ytterdörrarna, medans hundarna är lite överallt i huset. Här finns nu 1 av 3 kattvana hundar (dom två ovana är våra). 

Min fästman skulle gå till bilen genom katternas rum, men då passar två av dom på att smita in i ett av sovrummen. Såklart får våra hundar syn på det, springer fort som bara den till katterna, tränger in ena i ett hörn och beter sig som riktiga ''svin'' så att säga.. 

Andra katten blir biten / naffsad av min tik - för tillfället kallad djävulshund, springer fort under sängen och stannar där. Vi stänger in hundarna i en bur för att få ordning på allt.  Försöker locka fram katten som ser totalt chockad ut. 

Vi blev såklart rädda att de har bitit honom eftersom att han varken flyttade blicken och lät om vi närmade oss med händerna. 

Men tillslut med lite kattmat så kommer han ut. Vi kunde inte se något sår, ett tag tyckte jag att jag såg blod men det visade sig som TUR är bara vara hunddregel / saliv.

Dock hade han svansen rakt upp som darrade.. Han äter som han ska och kissade direkt i kattlådan efter händelsen. Vi har inte vågat släppa ut någon av dem då vi vill hålla koll.

(Andra katten mår bra, och beter sig som vanligt. Lite chockad i början men lugnade snabbt ner sig när jag tog upp honom i famnen).

Undrar nu över darrandet med svansen, är det att han kan ha ont eller att han blev chockad? 

[sorbel]
2

Annoyance

If your cat's tail is quivering so rapidly that it appears to be vibrating, that often means annoyance, especially if you notice her doing this quickly and out of the blue. This quick shaking can also mean that your cat is feeling especially on edge and nervous about something.

Det är nog att hon är lite rädd. Det kan faktiskt betyda att katten är jätteglad (när de får mat, eller när de ser dig), men i det här fallet verkar det vara rädsla. Jag skulle vara nervös efter en hund bet mig! :)

Gronstedt
1

Darrande svans rakt upp i vädret behöver inte tyda på någon skada eller chock, det kan katter göra även när de är helt oskadade och normala.  Om inga sår finns och kissen äter, dricker och går på låda normalt, så tror jag inte ni behöver oroa er. Håll koll så det inte blir några svullnader, hunden kan ju ha nypt kissen även om det inte gick hål i skinnet.

Molosser
1

#1 Jo det har du helt rätt i! Blev bara så orolig så han inte blivit biten eller fått någon skada på svansen som vi inte kan se.. 
Ska fortsätta hålla koll på honom 🙂

Molosser
0

#2 Svullnader har jag inte ens tänkt på, bra att du skrev det!! Ska fortsätta hålla koll! 🙂

IceJossan
0

Det katten gör när den darrar med svansen rakt upp är att den dels hälsar på er och samtidigt är uppspelt fast på ett lugnt sätt. Min ena svansdarrar när hon är extra uppmärksamhetstörstig eller när hon är riktigt förväntansfull. Man kan likna det vid ett barn som nästan spricker av nyfikenhet eller förväntan, fast inte lika starkt.

"Er" katt är alltså bara lite uppspelt och extra glad över att läget är lugnt igen och att ni finns där! :) Uppspelt över lättnaden, kan man säga! Så den biten kan ni vara helt lugna med, allt är som det ska :)

Känn igenom katten försiktigt, knåda mjukt och känn efter eventuella sår. Kläm på tassar, svans, kör ner fingrarna i pälsen och så. Och håll fortsatt koll. Han kan bli lite småöm sen, om han får blåmärken.

Molosser
0

#5 Tack så jättemycket för svar! Han är fortfarande sig själv, går mot oss när vi kommer osv.   Så det känns riktigt skönt! Dock så drar han undan tassarna om vi rör där.. Svansen bryr han sig inte om, kan lyfta honom utan att han känner obehag osv. Ska kolla igenom honom snart igen 🙂