En tredje katt?
Hejsan!
Vi köpte en katt från ett katthem för lite över ett år sedan. Vi köpte honom som sällskap åt vår första katt, som vi tyckte behövde en kompis. Men 2 katter fick ju vara nog, vi kan ju inte ha ett Zoo hemma (vi har 2 reptiler hemma också).
Men!
Jag har helgarbetat på ett katthem nu i några månader, och har blivit förälskad i en liten dam där. Jag vill så gärna ta hem henne och sambon är också hjärtligt förälskad i katten.
Nu är det ju dock så att vi båda studerar, men vi har bra ekonomi och lyckas faktiskt spara undan ganska mycket pengar varje månad, utan jobb (även om vi söker helgjobb), och känner att ekonomiskt så skulle ju vi absolut ha råd med en tredje katt; försäkringar, mat osv.
Vi har som sagt funderat och kännt efter ett tag men skulle ändå uppskatta lite mer feedback. Katten ska ju ändå ha ett föralltid-hem hos oss så det är bäst att vara på säkra sidan! 😎
Nu till saken:
Men ni som har 3 katter (speciellt ni som studerar). Hur gjorde ni? Är det stor skillnad på att ha 3 än 2?
Uppskattar svar! 🙂
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Jag tycker att det enda som blir svårare med tre katter jämfört med två är hanteringen när hantverkare kommer (inte lika lätt att samla in och hålla reda på tre) och kattvaktsituationen (inte lika lätt att hitta kattvakt till tre, ofta är då tillsynskattvakt i hemmet enklaste alternativet). I övrigt säger jag: go for it! Tre katter är jätteroligt, innebär inte nämnvärt mer jobb än två och dessutom praktiskt då det oftast alltid finns en lekkamrat tillgänglig även om en katt sover/inte är på humör.
Detta inlägg tog mig en evighet att skriva då jag har två katter i knät, varav en använder min västerarm som huvudkudde. Övriga katter i hushållet sover i sängen bredvid husse. 😍
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
#1. Haha! Ja, sådana är de. Har också en herre här som gärna sover på datorn.
Det är ju kul att höra! Det var väl mer eller mindre så vi trodde och hade räknat med, så då är väl beslutet ännu närmare. 😉
Vi har redan börjat titta på ställen att placera ut fler kattlådor osv, så beslutet är väl nästan redan taget, haha! Men måste ju prata med katthemmet först. Inget är ju säkert förrän de godkänner/nekar oss dessutom. 🙂
Några fler därute med jämförelser/erfarenheter? 🙂
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Jag tycker att det är en större omställning att gå från 1 katt till 2 katter än 2 katter till 3 katter, så jag tycker ni borde satsa på den lilla damen. ^^
Det ända jag kan komma att tänka på är att det blir lite mer jobb med kattlådan.😃
Jag tror att det enda problemet som du kan ställas inför är om kattgruppen får en jobbig dynamik där nån katt inte trivs med en av de andra katterna eller så. Men den risken finns ju varje gång man introducerar en ny katt. Ja tycker absolut att ni, som ju har ekonomin och engagemanget som behövs, ska adoptera denna kattfröken som ni älskar. Om hon trivs hos er och katterna trivs ihop så kommer allt gå bra.
Lycka till!!
#4. Absolut. Det är ju typ det enda som får oss att tänka till lite mer. Men med en långsam introduktion mellan dem så borde man väl öka chansen för att det ska gå bra?
Tänkte att hon skulle få vara ensam och vänja sig vid ett rum först, och så ha gallerdörr till resten av lägenheten så kan hon inspektera, lyssna och se oss och de andra katterna också. Mina herrar här fann varandra första dagen, men sån tur vågar man väl inte hoppas på en gång till! Bättre att ta det varsamt fram… 🙂
Tack så mycket!
- Christopher Hitchens
― Christopher Hitchens
#5 Jag skulle ha provat att ta hem henne om jag var i er sits. Visst händer det att katthemskatter inte funkar ihop med det nya hemmets tidigare katter men det vet ju katthemmen och då får man lämna tillbaka henne. Men som du säger, med en varsam introduktion så går det säkert bra! Kanske kan ni ta hem en av hennes filtar innan, så de nuvarande katterna får känna hennes lukt redan innan hon kommer. Och medan ni håller dem åtskiljda, var som vanligt och låtsas inte om ev. spänning i luften. Lek med alla katter när de andra ser osv. Ja allt sånt har du säkert koll på eftersom du redan skriver om en gallerdörr :)
Nackdelen med att jobba på sånt ställe, jag är i den situationen själv.😃
Att gå från 2 till 3 katter är inte krångligt eller speciellt mycket dyrare vad gäller mat i alla fall, det har funkat jättebra hemma hos oss med tre katter. Vi började med en och sedan skaffade vi en till, och nu i år skaffade jag mig en egen katt. Funkar super!
Men - det är ju som sagt här ovan hur katterna kommer överens som kan ställa till det.
Det blir förstås 50 % mer kostnader med tre katter än med två.
Men en sak som man inte får glömma är vad katterna tycker. Katter är precis som vi människor: De har olika personkemi. Den gulligaste, keligaste, gosigaste katt kan vara ett monster mot åtminstone vissa andra katter. Hur en grupp med katter fungerar ihop ändrar sig över tid. Bland en del katter finns en hackordning medan andra katter aldrig sysslar med sådant.
De är också precis som männskor i att kunna bli avundsjuka på varandra. Varje katt behöver uppmärksamhet och med två personer i hushållet och två katter finns det två personer att ligga i knäet på för två katter. Med tre blir en över.
För varje katt blir det lätt krångligare med maten. Den ena tycker inte om något, den andra blir lätt överviktig och den tredje tål inte viss mat. Ju fler katter desto större sannolikhet att något blir krångligare. Vad ska du göra om det inte fungerar med tre katter? Lämna tillbaka den till katthemmet där den efter längre eller kortare tid flyttar till någon annan som kanske blir allergisk (mycket vanligt) etc. Det är en skrämmande stor andel av placerade katter som kommer tillbaka till katthemmen.
#8 Varför så helt igenom negativ? Hur kan det "förstås" bli 50% mer kostnader för den tredje katten? 🤔
Du gör jämförelser med människor - menar du då att man inte skulle skaffa ett tredje barn för föräldrarna inte skulle räcka till och alla barnen kan ha olika personkemi?
Har du ett bra grepp om vilka som lämnar tillbaka katterna? Är de kattmänniskor eller bara några som trodde de var det? Jag tror tvärtemot dig att TS är en kattmänniska som vet vad hon gör.
Lycka till TS Här har det vimlat av katter tidvis och det har fungerat bra. Ibland lite småbråk precis som syskon har det. Det har inte varit nåt problem med två eller tre katter i knät på en gång, fast det har fungerat bättre i soffan än i en stol. 🐱
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
# 9 Om vi antar att alla katter äter lika mycket och att alla katter kissar lika mycket så följer att tre katter äter 50 % mer än två katter och att det går åt 50 % mer kattströ för tre katter än för två. Tre är som bekant 50 % mer än två.
Den enda jämförelsen med människor som jag gjort är att olika katter inte nödvändigtvis inte går ihop. Sannolikheten för bråk på ett eller annat sätt blir större ju fler katter man har.
Visst kan man ha tre barn. Jag har mer än så men från att ha två till att ha tre gör en stor skillnad som måste hanteras men barn ryker inte ihop med klor och vassa tänder och det går att prata med dem när de blivit ett par år.
Så innan man drar på sig ytterligare ett djur ska man tänka igenom vad det kommer att innebära för katterna så att man har en plan B om det inte skulle gå bra.
Helt nyligen måste två syskon, en hona och en hane, omplaceras. De hade då levt rätt åtskilda i två år. Hanen kom till ett bra kattställe där det fanns en kattfröken. Ägaren trodde att lilla fröken skulle tycka om att få en kompis. Det gick bra i två dagar, dvs hanen var lite avvaktande men den tredje dagen när ägaren var på sitt arbete fick lilla fröken stryk med besked. Senare sammanfördes syskonen och då tog honan kommandot.
#10 Jag tycker absolut att du har en viktig poäng i att katter inte alltid trivs ihop (de är ju inte ens flockdjur naturligt). Och det stämmer att det i händer att katthemskatter som bor på prov någonstans, får komma tillbaka till katthemmet. Självklart är detta inte optimalt. Men vad är alternativet? Att ingen någonsin skaffar mer än två katter? Då skulle katthemmen vara ännu mer överfulla. Många gånger går det ju jättebra att introducera en ny katt i gänget, ibland tar det tid och vissa gånger går det inte alls. Oavsett om det är en eller två katter där innan. Men ja, ofta går det bra. Är det inte bättre då att ge denna katt en chans till ett nytt hem? De här människorna är ju uppenbart engagerade i katter, mycket måna och dessutom medvetna om att katter behöver tid på sig att lära känna varandra. Men jag tycker det är jättebra att du påminner om det här med maten, som kan leda till mkt spänningar under ytan i en kattgrupp.
Man behöver ännu fler krypin, klätterträd och gömställen. man behöver fler lådor (minst en per katt), och Kattsand kostar pengar. Man behöver mer mat. Kostnaderna skriver de dock att de har koll på och klarar av.
Återstår att se hur denna dam passar ihop med de två övriga katterna, tycker jag. Inte tar hon mer skada av att provbo där några veckor än av att vara i jourhem eller i en bur på katthemmet? :)
Att alla katter inte trivs ihop förstår jag. Mina katter har fungerat väldigt bra när de introducerades för varandra men även när de har stött på andra katter.
Den eventuellt framtida katten har också fungerat bra när hon har träffat nya katter, vilket katter ju får göra med jämna mellanrum på ett katthem. Men att risken finns att det kan bli annorlunda den här gången förstår jag också, därför sa jag att en långsam introduktion nog är det bästa.
Mer mat, Kattsand och ytterligare försäkringar är något vi har räknat med i budgetten och den håller för det, annars hade det inte varit ett alternativ. Den här katten annonseras dessutom ut för att behöva komma till ett hem där den kan ha minst en kompis.
Risken att katter inte kommer överens kommer ju alltid att finnas, och jag tycker nog att ta chansen med en noggrann plan är bättre än att avstå från att ge dem ett hem. Jag hoppas ju kunna erbjuda den här katten ett permanent hem, och det är därför jag är här och frågar om jag har missat något i mina överväganden.
- Christopher Hitchens
― Christopher Hitchens
Gört, bara gört! :D
Har kontaktat katthemmet. Väntar på svar 😃(det är stängt idag). Lite pirrigt! Man vet ju aldrig, kanske är någon annan som också är intresserad av samma katt.
- Christopher Hitchens
― Christopher Hitchens
Nu är katten tingad! 😍
Blir fler besök till katthemmet innan hon kommer hem, både så att hon hinner vänja sig vid våra lukter lite mer, samt att vi vill inte att hon ska behöva bo in sig i julruset, när massa släktingar springer här. Bättre att hon får en lugn start här någon dag efter, då alla har åkt hem.
Ser verkligen fram emot att introducera henne i vår familj. Längtar som bara den! Tror att detta kommer bli jättebra. 🙂
- Christopher Hitchens
― Christopher Hitchens
Åh, så roligt! Grattis! Det kommer gå jättebra, det är jag alldeles säker på! 🙂
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Tack så mycket! 🙂
- Christopher Hitchens
― Christopher Hitchens
Kul att höra! Lägg upp bilder på henne sen när hon kommer hem till er 😃
#18 Det ska jag göra! 👍
- Christopher Hitchens
― Christopher Hitchens
Jag har 2st katter och en hund (marvarak) ;) Jag studerar på heltid och min kille arbetar deltid :P Jag har sparat närmare 1000 euro för säkerhets skull :) Ekonomin går bra :D