Sjuk katt? äter lite, sover mycket
Min flickvän är orolig över en av sina katter.
Denna katt är normalt väldigt aktiv. Men senaste dagen (IDAG) har katten enligt flickvännen inte ätit nå mycket alls samt sover katten en hel del.
Sedan upplever hon att kattens päls är glanslös och att ögonen är konstiga.
Katten är en hane.
Mer får jag väl skriva senare, hittills endast fått denna information av henne då hon bad mig fråga på nätet.
Någon som vet vad detta kan vara?
[edit]
Han är 4 år. Liten är han också.
Det konstiga med ögona är att han ser ut som om han vore hög.
Han har sovit från 11 till 17, fast det varit liv i rörelse (spelat musik och sett film).
[edit#2]
Katten nekade även sitt favoritgodis t.ex
[edit#3]
Han har ätit mjuk mat som innehåller lite vatten, iaf.
Svårt att säga vad det kan bero på men det är alltid ett observandum när katten inte äter & dricker. Det i kombination med att den är allmänpåverkad, slöare etc gör att jag tycker ni bör ta kontakt med veterinär omgående! Lycka till & hoppas att kissen snart kryar på sig!
Kontakta veterinär omgående och se till att katten får i sig vatten och mat. En katt klarar sig inte utan vätska och 24 h är max vad en katt bör vara utan mat. Går att använda ett sugrör och ge vatten i mungipan med. Mat på fingret och kladda i munnen.
Okej, tackar för tipsen.
Lite ändring, det är tydligen bara idag det hänt att han varit slö av sig.
Han har ätit lite mat och bland annat mjuk mat som innehåller vatten.
Hon är säker på att han inte ätit något giftigt eller annat som kan sätta stopp i tarmarna? Har han kräkts?
Det är bra att han ätit lite i alla fall. Men är han lika i morgon skulle jag nog ringa och rådfråga en veterinär. Extra vätska skulle jag se till att få i honom ändå. Katter kan lätt bli uttorkade.