Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 915 ggr
Eftermiddag
2013-12-03 17:27
0

Sommarkompisar

Min släkt har en sommarstuga tillsammans. Vi är flera familjer som delar på den och två av familjerna har varsin katt. Katterna är bröder (kastrerade, mellan fem och tio år gamla) och bor inte tillsammans i vanliga fall, men spenderar hela somrarna i sommarstugan. Det funkar utmärkt. I somras skaffade jag en katt, hon är snart åtta månader nu, och hon har aldrig träffat de två herrarna. Jag vill så klart gärna kunna ta med henne till sommarstugan och att de alla tre ska bli vänner, men jag vet inte hur jag ska göra för att det ska bli så. Ellen har bara träffat en annan katt en gång sedan jag fick henne. Det var härom dagen när jag tog ut henne i koppel. Hon och den andra katten (en utekatt som vi råkade gå förbi) burrade båda upp pälsen och började fräsa åt varann.

Finns det något jag kan göra för att Ellen lättare ska bli accepterad av mina släktingars katter, och för att hon ska acceptera dem?

[sorbel]
2013-12-03 17:35
1

Katter är tyvärr inte som hundar. Det kommer ta ca en vecka för katterna att vara okej med varandra och ofta längre än så. Det är bäst att börja med en dörr mellan alla och när dem fräsar inte och verkar vilja gå ut/in (alla) då är det okej att låta dem träffas. Detta kan ta från en till flera dagar. Det tog våra kattungar ca 3-4 dagar innan de var säkra och ville ut och träffa hunden och se resten av lägenheten. Hunden och katterna funkar utmärkt med varandra nu och det är nu början av den fjärde veckan att dem har bott med mig. Introduktionen tog en vecka och dem kände sig nästan helt bekväma med varandra vid den tredje veckan.

Jag hoppas också att honan är kastrerad eftersom om hon löper då blir risken att hanarna slåss för henne stor (även om de är kastrerad själva).

Tjeja
2013-12-03 20:02
2

Här har du jättebra tips med steg för steg introduktion!

http://www.kattstatus.se/sida89.html

Bästa är om alla 3 katterna får vara instängda innomhus de första veckorna så de tvingas lära känna varandra. Fast under kontroll i olika rum med galler emellan som i instruktionerna på sidan som länken går till:

http://www.kattstatus.se/sida89.html

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Eftermiddag
2013-12-04 09:50
1

Tack för svaren!

Spelar det någon roll att ingen av katterna bord i sommarstugan permanent? Det är inte deras primära revir liksom. Och spelar det någon roll att hanarna är utekatter och min tjej är innekatt?

Tjeja
2013-12-04 17:44
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja säga att det är viktigt att din innekisse inte får gå ut ensam utan uppsikt i sele första månaderna ni är där (alltså antagligen inte på hela första sommaren). För risken finns då att utekillarna kommer jaga bort henne så kanske hon inte vågar sig hem till er igen sedan, eller ännu värre inte ens hittar tillbaka.

Att ingen av kissarna bor där permanent i vanliga fall tror jag snarast kan vara en fördel. Då är det ingens självklara revir ifrån början liksom. Däremot, oavsett allt annat ökar ju risken för att någon eller t o m alla tre börjar revirmarkera med kisserier.

Ett tips för att de ska ha lättare att komma överrens med varandra alla tre är att använda feliwayadapter (Feliway Doftavgivare) i stugan. Om möjligt är det bra att sätta in den där redan ett par veckor innan de kommer så effekten hinner sprida sig lite i luften. Läs här om feliway!

Feliway avger feromoner som kan lugna katterna men avger ingen lukt som vi människor kan känna alls.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.