Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 10862 ggr
[Hen]
5

Katter som inte kan dra in klorna?

Eftersom jag råkar vara kompis med en lite krasslig katt som är i jourhem så är det just nu ett gissel att man inte kan veta vilka egenheter som är medfödda hos katten. Den den kan inte dra in klorna bak och har inte kunnat det sen den hittades för ett par månader sen. Vi vill veta om detta ska ses som symptom eller normalt.Veterinären har inga teorier tyvärr Är mkt nyfiken på: Är det extremt ovanligt att i övrigt friska katter inte kan dra in klorna? Ngn här som har eller har träffat en sån katt? Och hur påverkade det kattens rörelseförmåga, tex stabilitet vid hopp, klättring osv? För er som läst trådarna om muskelryckningar respektive kan-det-vara-borrelia-frågan så: ja, det gäller samma katt. :)

silversol35
4

Jag har en sådan katt. Det är också på bakbenen som hon inte kan dra in klorna. Hon är i övrigt frisk och inte hittekatt (om det nu har ngn betydelse). Det verkar inte som om hon har några besvär av det, är rörlig och har bra balans. Vet tyvärr inte vad det beror på, hade varit intressant att veta!

[Hen]
1

#1 tack för svar! Samma med den här katten förutom att hon ibland halkar till när hon hoppar upp på lackade möbler. :) vet du fler som är som din katt med klorna, eller upplever du det som att den är väldigt ovanlig liksom? (Tänker på om du känner till fler som inte kan dra in dem).

silversol35
1

Nej, jag har aldrig stött på det innan, så jag blev glad när jag såg ditt inlägg. Tänkte att någon kanske vet vad det beror på.

[Hen]
2

#3 Oki. Ja jag hoppas på massor av svar från folk som liksom du har en frisk katt med såna klor.

[MyCassie]
1

Jag har aldrig hört talas om det på en fullt frisk katt annat än på kattungar som inte kan det förrän de är äldre. Däremot kan oförmåga till att dra in klorna vara ett sjukdomstecken på vingelsjuka hos katter. 

Vidare har ju katter muskler som gör att de kan dra in klorna, dessa tränas när de bla klöser på saker samtidigt som klösandet tar bort det lösa ytterskalet på klorna. Får man spåna fritt kanske det kan ligga något problem i dessa muskler då!?

Klor kan inte heller dras in om de är för långa.

Men utöver det vet jag inte vad det kan bero på.

OberonsMatte
4

Jag tror att det är väldigt ovanligt att helt friska unga katter inte kan fälla in klorna, men det finns ändå sådana exempel. Här hittade jag t.ex. en kattägare med två kattbröder som båda har utfällda klor: http://www.petforums.co.uk/cat-health-nutrition/87758-cats-dont-retract-their-claws.html

Sajtvärd Katter iFokus

[Hen]
1

#5 Tack för intressant svar! (Vi känner till vingelsjukan men utöver klorna så är symtomen såna att det kan vara många olika sjukdomar.. Just därför vill vi veta om klorna nödvändigtvis är ett symtom. Katten mår bra och har bra värden men fick en del små muskelryckningar efter andra vaccinsprutan. Det finns en tråd om det, "ryckningar i benen (hon sover inte)" heter den. :) #6 tack för länk!!

silversol35
1

#6 tack för länken. Kul att se att det finns fler som min katt.

Det verkar som om hon drar in klorna när hon sitter (var tvungen att kolla) så kanske är det bara när hon går hon inte kan dra in dem. Får kolla det närmare, har tidigare sett henne med dem ute även när hon ligger, först idag jag sett att hon har dem inne när hon satt. Kan kanske vara något med musklerna som #5 trodde. Får undersöka saken!

Uppkatten
3

En av mina tidigare kattpojkar kunde aldrig dra in klorna helt. När han blev gammal och sjuk var det en veterinär som nämnde just vingelsjuka p g a att han inte kunde dra in klorna helt. Men det hade han ju aldrig kunnat! Nu var det inte vingelsjuka utan han hade problem med lever och njurar. Jag var riktigt irriterad på den här veterinären som inte ville lyssna till att min vackra svarta kattpojke alltid hade haft klorna delvis ute.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Hen]
0

#9 tack för ditt svar! Åh vad irriterande med ett sånt bemötande hos veterinären.

Uppkatten
3

#10 Hon sa att enda sättet att få veta om det var vingelsjuka var att avliva och obducera katten… och misstanken hon hade grundades då alltså på att katten inte kunde dra in klorna helt och vinglade till lite då och då sedan någon/några timmar tillbaka. Efter uppvätskning vinglade min underbara lilla katt inte till längre…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Hen]
1

#11 Man känner sin katt bäst. Så bra att du stod på dig!

[Jennifer71]
1

Hej,

Min hankatt 3år kan inte dra in klorna på höger fram. han är medveten om det och så försiktig av sig, att han ska råka rivas av misstag, men det sker aldrig. Han haltar inte och verkar inte alls lida av sitt "handikapp". Vi vet inte om det är medfött eller en skada, han hittades vid ett års ålder och har varit så sedan dess. Inga infektioner eller andra problem med katten.