Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3921 ggr
Natis99
3

vad är hon för blandras?

Hej! Vi vet inte vad min katt är för blandras, hennes mamma är ju huskatt, men hennes pappa? Hon har lång päls och lejon man? Jag undrar och vill så gärna veta vad hennes pappa var? Så vad tror ni? Tack i förväg♥ ●bilderna●

Natis99
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1♥

Natis99
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2♥

[dynamitella]
7

Hon är en huskatt bara. Man räknar inte raser i katter som man gör med hundar. Det finns otaliga sorters raskatter med lång päls, så ingen kan säga bara utifrån en pälslängd eller ens utseende vilka raser katten kanske har.

Det är bättre att bara släppa tanken på att "hon kanske har någon speciell ras i sig". 

Katten i fråga är säkerligen huskatt+huskatt. Man släpper inte ut sin okasterade renrasiga hankatt för att para sig hej vilt.

jnielsen
5

Om det är samma katt som i "vilken färg.." tråden, då är hon en  långhårig huskatt. 

Min vän har en huskatt vars ena förälder är norsk skogkatt, han liknar inte alls din, varken i ansiktsform,svans och liknande.

I övrigt tror jag att det är i princip omöjligt att försöka via utseende härleda bakåt till en ras, eftersom huskatter kan se ut precis hur som helst. Pappan kanske bara hade ett speciellt utseende.

(alla katter utan stamtavla är huskatt oavsett vad en eventuell "uppfödare" säger - info till dem som inte vet detta sedan tidigare och läser tråden)

jnielsen
5

Och jag tycker att hon är väldigt vacker med den mörka pälsen och gula ögon!

Sarah-S
15

Kopierar detta från en annan tråd med samma fråga

Rasstandard för Huskatter:

1. Huskatten är en stor katt, såvida det inte är en liten katt eller en medelstor katt.
  2. En huskatt har kort, mjuk och glänsande päls, utom när den är lång och rufsig. Ibland är den lång och mjuk eller kort och rufsig eller lite av varje.
  3. Huskatten är svart, röd, grå eller har någon kombination av dessa färger. Huskatten har ränder, såvida den inte är enfärgad eller prickig, eller har medaljong eller väst och stövlar, bläs, fläckar eller strumpor. Ibland är huskatten spotted med randiga fläckar.
  4. Huskattens svans är lång och tunn, såvida den inte är kort och tjock. Svansen kan även vara lång och tjock, eller kort och smal och ibland finns där ingen svans alls.
  5. Inga fel ges för variationer av ovanstående standard.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

OberonsMatte
3

För att katter ska få lång päls krävs det att anlaget ärvs från båda föräldrarna, dvs. att både mamman och pappan antingen är långhåriga själva eller korthåriga med anlag för långhår. Pappan kan alltså ha sett ut precis som mamman oavsett om hon är korthårig eller långhårig.

Sajtvärd Katter iFokus

jnielsen
0

#7 det visste jag inte! Intressant..

OberonsMatte
5

#8 Ja, genetik är jätteintressant och lärorikt. En del tror kanske att kattungar ska kunna bli långhåriga (eller åtminstone halvlånghåriga!) bara för att en av föräldrarna är det, men så enkelt är det alltså inte.

Är bara en av föräldrarna långhårig blir alla kattungar korthåriga, såvida inte den korthåriga katten har ärvt långhårsgenen från någon av sina föräldrar och på så sätt kan föra den vidare.

Sajtvärd Katter iFokus

jnielsen
0

#9 men hur är dte då med halvlånghåriga? Finns det ens? Tycker nämligen att Pojken har längre päls än vanliga korthåriga som jag möter, samma sak med systrarna,och deras pappa var en långhårig herre…

OberonsMatte
5

#10 En katt är antingen korthårig eller långhårig, men det finns olika grader av långhår. Även pälstypen och pälslängden bland korthårsraserna skiljer sig åt. När det gäller raskatter är det endast Perser som räknas som Långhår och övriga "långhårsraser" är Semi-långhår.

Inom semi-långhårsraserna (t.ex. Norsk skogkatt, Ragdoll, Birma ml.) kan det dock finnas stora individuella skillnader även inom samma ras när det gäller hur långhåriga de är.

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
1

Din katt är en huskatt inget annat. Ingen stamtavla= huskatt. Huskatter kan se ut hur som helst lång, smal, kort, tjock, kort-långhårig men bara för att de har lång päls tex gör dem inte till en halv norsk skogkatt för de eller en mainecoon blandning. Katten är fin men är som sagt en huskatt

SolidShinta
3

Det ÄR ju en huskatt, men jag kan väl förstå om man är nyfiken, och det kan jag tycka att man får vara.

Huskatt är väl ändå ordet på en "blandras" i kattvärlden. Förstår inte riktigt varför man inte ska få undra ens. Tycker ABSOLUT inte att man någonsin ska avla på en huskatt på grund av överflödet som redan finns, men äger man en huskatt och inte har några sådana planer så.

Nu är ju en huskatt minst lika fin som en raskatt.

Om katten kan ha norsk skogkatt i sig (vilket jag ärligt talat inte hoppas på, då jag tycker det är oansvarigt att låta sin katt springa ute okastrerad och tycker även synd om uppfödaren till den katten då) är svårt att se på bilderna. Den Norska skogkatten har tex en väldigt speciell profil.

[Skörbjugg]
3

#13 fast det kan ju lika gärna vara så att det är en köpt blandis "50% maine coon + 50% huskatt" som någon låtit springa ute för völdigt länge sedan. Det behöver ju inte vara en renrasig katt som springer ute, utan en helt vanlig okastrerad huskatt med längre hår. :) Men oavsett ska lösspringande katter inte vara okastrerade, givetvis. TS: du har en mycket fin katt, men tyvärr är det svårt att avgöra "ras". Eftersom långhårsanlaget kan ha hängt med från långt bak och blandats ut massor med tiden. :) huskatter kan se ut hur som helst, precis som "rasstandarden" i #6 :)

catcult
3

#13 Nej, en "huskatt" är inte kattvärldens variant på hundvärldens "blandras". Jag tror att detta bottnar i ett missförstånd och en slags kulturkrock, många tror att eftersom alla blandrashundar har olika raser i sig måste detsamma kunna appliceras på katter - men detta stämmer inte.

Kattaveln är väldigt, väldigt ny jämfört med hundaveln. Till skillnad från hundar skiljer sig olika kattraser väldigt lite genetiskt från varandra, vilket gör att man förlorar rastypiska egenskaper väldigt snabbt om man parar olika raser med varandra. Antalet raskatter i Sverige är väldigt få jämfört med antalet huskatter, antalet raskatter som får gå ute fritt fertila ännu färre och eftersom alla raskatter härstammar från huskatter (grovt förenklat) är sannolikheten mycket stor att den fina huskatten man har hemma faktiskt inte har något raskattpåbrå.

En vacker huskatt är inte mindre speciell bara för att den saknar raskattpåbrå, man kan se det precis tvärtom istället; folk tyckte att katten med ett visst utseende var så vacker en gång i tiden att de aktivt letade upp och parade katter som liknade den där katten med varandra i generationer för att skapa en ras! ❤️

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Natis99
2

Alla katter är precis lika fina på alla sätt så jag menar inte alls så som någon här trodde? Jag var bara nyfiken…

OberonsMatte
2

Som tillägg på det #15 skrev kan nämnas att när det gäller Norsk skogkatt, som godkändes inom Fife så sent som 1977 (i Norge 1973), finns inga andra raser inblandade än långhåriga katter med okänd härkomst och så småningom även registrerade Norska skogkatter.

Tittar jag några led bakåt i mina skogisars stamtavlor finns det en hel del katter med okänd härkomst där, men som passat in i standarden så pass väl att de använts för att utveckla och "skapa" rasen.

Sajtvärd Katter iFokus

Carrosh
1

#6 Underbart bra lista! :D Haha

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

SolidShinta
1

Om du menar mig TS så trodde jag inte alls att du menade det. Ville bara poängtera. ;)

Försökte bara försvara att jag tycker att man just ska få vara nyfiken och undra. Men som många andra här också skriver så är det nog omöjligt att veta.

Gosis12
1

Jag tycker att det skulle vara bra att veta vilka raser som ligger bakom ens katt så att man vet vilka sjukdomar som man ska hålla koll efter. 

När jag ser på din vackra Huskatt TS så tänker jag kanske Ragdoll/Maine coon

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

[Hen]
1

Hörrni… TS undrar vilka raskatter som hens katt liknar, TS säger inte att hens katt är en raskatt….

Jag tycker t.ex. inte det är det minsta konstigt att många säger om min katt att hon liknar en bengal, eftersom hon är guldprickig och pratar massor och har superlen päls och en speciell ansiktsform meeeeen: Hon är en huskatt och det vet jag. Jag blir inte det minsta upprörd ELLER smickrad av jämförelsen med bengal. Jag säger då att jag har ingen aning om vilka hennes föräldrar var men troligen ej bengaler. ;)

Däremot: Bra att pedagogikt förklara riskerna och nackdelarna med oseriös avel (dvs avel av sk blandraskatter) – i de trådar där den frågan är relevant.  :D