Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2378 ggr
wingren
0

Tänka på vid kattköp

Lite konstig rubrik men det är så att vi ska hämta två kattungar inom kort och skulle vilja veta vad det är jag ska tänka på. Behöver de vaccineras, avmaskas eller något liknande? Det är "bonnkatter" och jag ska ha dem inne men gå ut med sele.

Finns det några vanliga leksaker som Inte är bra eller rent av kan vara farliga? Finns det någon mat eller kattgodis som inte är bra? Något som man ofta glömmer som är bra att ha eller nödvändigt? :)

Tackar på förhand för hjälpen!

Fridaaaa
3

Ja vaccinerade, id-märkta, avmaskade.
Igentligen anser jag att uppfödaren ska ha fixat detta innan leverans.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kalindas
6

Kattungarna måste vara 12 veckor när man hämtar dem.

Det du sen ska göra (eller helst uppfödaren) är att åka till veterinären för första vaccinationen och en hälsokoll.

Vaccinationen ska sen göras om inom 3 veckor och sen när de är 1 år.

Id-märkt och skicka in det till SKK. Även Sverak har en databas för Id.

Sen ska du veterinärförsäkra dem. Vilket är viktigt! Kolla upp lite olika bolag som t.ex.: Agria, Optimal, IF, Folksam och Sveland.

Avmaska dem med Milbemax

Den viktigaste leksaken är ett rejält klösträd. Så de får utlopp för sin energi.

Köp mat av hög kvalité med mycket protein/köttinnehåll (gäller torrfoder). Sen ge burkmat med mycket kött i som t.ex. Bosita.
Bästa är att Barfa dem, men kan tyvärr lite för lite om det. Men lite rått kött varje dag är inte fel. 🙂

Lycka till! 🙂

/Elisa

[ElisabethYL]
2

Roligt att du ska skaffa katter! Glad jag blir att läsa att du ska köpa två!

Byt inte mat eller Kattsand det första du gör, utan vänta iaf en månad innan du succesivt vänjer över de till vad du vill ge.

Om du vill ge torrfoder rekomenderar jag Applaws (som jag ger själv) och Bozita blötmat (även detta ger jag själv). Växande katter bör ha fri tillgång på mat..

Den kattsanden jag trivs bäst med är EverClean, men det finns många billigare sorter som fungerar också…

Hoppas du fått svar på din fråga. Ifall du väljer att försäkra de hos Agria - gör det innan de fyllt 16 veckor för då får du 30% i kattungerabatt… (snopet om man skulle missa med någon dag)

Jessicahagstrom94
2

Klösträd är bra, helst flera än ett🙂

Har ni balkong som katten kommer få vara på kan du näta in den.

Choklad ska katten inte smaka på. - haha, bättre att säga det än att tiga.

En kattunge blir lätt för busig när den leker så jag brukar inte vilja ge för små leksaker som kan sättas i halsen.

En toalåda per katt brukar man väl säga har jag för mig, sand som är bekväm att kliva på (gärna den sanden som katterna är vana vid nu)

wingren
0

Ja jag tänkte köpa ett paket sådan kattmat som de har samt ett paket med den Kattsand de har så de ska veta vart de ska gå på låda samt inte matvägra :p

Hur gamla ska de vara när man avmaskar dem? Är id-märkningen viktig, och varför? :) Min syster har id-märkt sina katter men annars vet jag ingen som gjort det, därför jag undrar :) Som ovanstående skrev om chokladen, bättre att säga än att tiga ;)

Klösträd ska vi givetvis ha, håller på o kolla runt efter det på olika sidor nu. Finns hur mycket fint som helst! ;o
Jag antar att man bara ringer vetrinären o frågar efter vaccination så vet dem vad man ska ha för någon? Och hur gamla ska de vara när man vaccinerar? :)

[ElisabethYL]
4

ID märkningen har betydelse om de springer bort, men håller de sig hemma och inte rymmer spelar det ju ingen roll…

Men det går fort att rymma och en idmärkning är en engångskostnad som är guld värd när den behövs :)

wingren
0

#6 Ja.. Men då är det inget jag behöver fixa nu nu nu iaf :) Flyttar denna veckan med så blir väldigt höga kostnader de närmsta två månaderna ^^ så Id-märkningen väntar jag nog med till framåt våren isf :)

[ElisabethYL]
1

Tänk bara på att ägarregistrera katterna när du märkt de, annars är märkningen i princip värdelös…

wingren
0

Ååh, tack! #8 hade inte haft en tanke på o göra det ^^ haha.

rumpenstiltzkin
2

vill bara inflika att det kan vara bra att få gjort idmärkning/registrering ganska snarast o inget att vänta med, en smitning kan ske när som helst (min ena katt lyckades smita ur min famn innan jag ens hunnit in genom dörren) han kom tillbaka efter 2 dagar (tack o lov) och satt i en buske o väntade på att få komma in. 

det här var ju oxå en liten extrem händelse då jag hade varken sele lr bur så det går ju såklart att förhindra! Dom kom med honom i bil och jag tänkte jag skulle väl hinna innanför dom 100 metrarna till dörren utan problem :P men jag menar bara att man vet aldrig vad som kan hända, och när :)

MonicaLagerquist
6

Om du har så tajt ekonomi att en ID märkning inte finns med i beräkningen så undrar jag hur du gör om katterna blir sjuka?

Själv skulle jag inte ens komma på tanken att köpa en katt som inte var ID-märkt,vaccinerad x2 besiktigad samt försäkrad hos uppfödaren.

http://www.kattstatus.se/sida67.html

Stolt ägare till tre La permer

kalindas
3

De flesta veterinärer har paketpris vilket brukar innehålla vaccination, friskintyg och ID-märkning. Gör allt samtidigt, för precis som de ovan säger kan de smita iväg snabbt!

Försäkring är extremt viktigt om du inte har massor av pengar. För sjuka djur är inte gratis tyvärr…

Som jag skrev i inlägget ovan och som en har skrivit här, är det samtidigt väldigt viktigt att registrera chippet eller öronmärkningen i SKK eller Sverak. För att katten lättare ska hittas om den kommer bort.

Bra sand. Helt luktfri, klumpar sig, går att spola ner i toaletten (i måttliga mängder) och miljövänligt är Öko Plus.

/Elisa

wingren
4

Jag har en "sjuk"buffert till mina djur på 10.000, det ser jag alltid till att ha. Och jag vill inte ta från den om det inte är något jag anser nödvändigt. Har även 100.000 i fonder och aktier så pengar är inget problem OM det skulle hända något. Skulle aldrig få för mig att köpa något djur om jag inte hade råd att ta det till vetrinären!

#11 Problemet är ju att alla tänker så, alltså att de inte vill köpa en katt som inte är vacc mm. Då blir inte de katterna sålda och vad händer då med dem är frågan. Jag har pratat om detta med personen och ska även föra den konversationen vidare när jag hämtar katterna :) Det hade ju helt klart varit hundra resor lättare om katterna redan varit hos vetten, men nu är det som det är och då får man ta det där ifrån :)

Glad över era tankar och åsikter, jättebra att höra argument! :) Och ja #10, ibland har man en så nedrans otur! Men skönt att misen kom till rätta till slut :)

wingren
0

#12 Ditt inlägg hade inte kommit upp fören efter jag postat :P Tack för tipset om kattsanden och paket-pris. Ska definitivt kolla upp det! :)

MonicaLagerquist
8

10 tusen är en piss i Niagara om katten blir sjuk på en helg. Ultuna kostar det 3300 att komma innanför dörren en helg.

När min Q var sjuk i somras kostade de tre första dygnen drygt 43 tusen.

Om ingen köper katter som är obesiktigade ,ovaccinerade och ej ID-märkta så kommer säljarna få lov att inse att för att få sina katter sålda så måste de göra det innan de säljer katterna. Men så länge folk köper katter ändå så kommer det att säljas

Det är tyvärr sanningen.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
4

#13 Försäkra dem så att de är försäkrade när de kommer till dig 🙂
Jag har Folksam, tycker personligen att de är bra, ger 58 kr i månaden för en katt, högsta beloppet (50.000kr)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hen]
5

Grattis till ditt nya kattliv! Vad fint och klokt att du frågar om tips här. Önskar att alla kattägare var lika noga. :)

Förutom de tips du redan har fått, så vill jag tipsa om att på http://www.agria.se finns många bra tips om att ha katt. T.ex. info om varför blötmat är bättre än torrfoder för katten (torrfoder = större risk för njurfel pga att katter inte har en naturlig törstreflex och ör byggda för att äta föda med en stor andel vätska… men självklart ska kattungarna ha sin vanliga mat från början samt att alla mat-byten ska ske stegvis annars får de ont i magen).

Ang vad som är farligt för katter: Här finns bra tips.
http://www.kattstatus.se/sida18.html

Jättemånga växter är giftiga för katter! Det finns massor av listor och fimer om det om du googlar. Och mkt ätbart som vi människor äter (tex choklad, avokado, fruktkärnor).

Det finns även en jättebra tråd om julfirande och vad som är giftigt/farligt för katterna på julen: http://katter.ifokus.se/discussions/5277c595ce12c46e8c002383-att-undvikatanka-pa-till-jul

T.ex. paketsnören och garn är farligt för katter (låt aldrig en katt leka med garn utan övervakning, om katten sväljer garn kan det leda till livsfarlig skada i tarmen). De flesta katter gillar kartonger och papperspåsar av ngn lustig anledning. Men klipp ALLTID bort handtaget från papperspåsar. Katten kan fastna och kvävas annars. Samma med Ikeakassar etc, de får inte stå framme oövervakade då handtagen är farliga.

Här är en lista från Swecat om vad som är farligt för katt, men det finns fler grejer så kolla länkarna ovan också! :)

Krukväxter giftiga för katt
Allamanda, Alocasia, Amaryllis, Asparagus med bär, Azalea, Benved, Browallia, Brunfelsia, Clivia, Dipladenia, Flaskfot, Fredskalla, Guldginst, Haemanthus, High Caparall,
Hyacint, Julstjärna, Karakinbuske, Kattsvans, Klänglilja, Korallbär, Kristitörnekrona, Kroton, Mistel, Murgröna, Pingstliljor, Prickblad, Påsklijor, Rosensköna, Silverkalla, Spansk peppar, Yucca Palm, Ökenros, Ökenstjärna

Giftiga trädgårdsväxter och snittblommorStormhatt, Artemisia, Malört, Chrysantemum, Silverax, Nakna Jungfrun, Liljeväxter, Convallaria, Liljekonvalj,Delphinium, Riddarsporre, Ranunkelväxter, Giftig Digitalis, Fingerborgsblomma, Lejogapsväxter,Giftig Doronicum, Vårkrage, Bolltistel, Euphorbia, Korallranka, Klänglilja, Helleborus, Julros, hyacinter, Påsk och Pingstlilja, Amaryllisväxter, Afrikas vita lilja, Papaver, Vallmo, Skogsolvon, Kaprifolväxter, Kalla, Buxbom, Järnek, Mahonia, Berberisväxter

Andra giftiga saker för kattChoklad, ju mer kakaohalt desto värre.
Tobak
Medicin
Blommor och växter av oilka slag
Rå lök
Smärtstillande medel inehållande paracetamol, eller acitylsalisyra
Klorerade desificeringsmedel

[Mustangcab]
6

T.S jag har ännu mera pengar än vad du har och är betydligt äldre men skulle inte skaffa en katt utan att id-märka den för den skull med en gång. Vill man har en katt som är id-märkt och vaccinenerad så köper man antingen en raskatt eller från ett seriöst katthem. Man stödjer helt enkelt inte oseriös uppfödning.

[Hen]
4

Jag förstår att du månar om katterna och att det inte är av nonchalans som du vill vänta med id-registreringen. Men katter rymmer, det händer oftare än man vill tänka på.

Det kostar inte så mkt att id-märka och regga katterna. Det är en kostnad som man så att säga får räkna in i priset. Eftersom dina katter inte är från en registrerad uppfödare, har du säkert inte betalat så mkt för dem. Du kan väl helt enkelt tänka att de kostade lite mer bara? Även huskatter/bondkatter kostar i inköp just eftersom man måste se till att de blir veterinärkollade, vaccinerade, kastrerade, chip- eller öronmärkta – och registrerade hos SKK och Sverak. Vi har en hittekatt (snart två) och hon har kostat många tusenlappar sammanlagt den korta tid hon varit hos oss. Så är det. I början kommer många kostnader.

wingren
1

Tack så hemsk mycket för all bra information! Är oerhört tacksam så ni anar inte! :D Det där med växterna får jag nog skriva upp o ha med mig till blomsterbutiken xD hehe, inte det första man tänker på när man skaffar katt :p