Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 10043 ggr
CharlieTheCat
7

Katten släpar in levande möss!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag trodde inte jag skulle behöva använda stekpannan till något annat än matlagning.. *suck*

Min katt Charlie har nämligen börjat komma in med levande möss, som han sedan släpper på golvet och jagar runt i huset!!! 

Jag, som är VÄRLDENS djurvän (ex: får dåligt samvete när jag sätter på en mask på en krok!) har nu fått lov att på kort tid förvandlas till en kallblodig gjutjärnsmördare! 

-VAD GÖR JAG ÅT DETTA?? 

Tacksam för svar, som ger svar!

Lorita
2

Göm stekpannorna 🤪 har du en ute och inne katt så hör det till att dom tar in lite leksaker 😎

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Allumania
5

Tyvärr finns det inte mycket att göra :P Han gör iaf sitt jobb och håller sorkkarna borta ;) Är Charlie kastrerad? Kastrerade hanar jagar mindre har jag hört. :)

CharlieTheCat
3

Charlie är kastrerad, och det är sedan kylan kom som han börjat släpa in sorkisarna och mössen..en om dagen senaste tiden! *ahh*

[Hen]
4

Usch vad läbbigt – STACKARS dig!!!! – men du kan du inte försöka fånga mössen och släppa ut dem istället? Finns ju musfällor som är som en bur?

Har katten en pingla på sitt halsband? Vet inte hur mkt det hjälper men kanske värt att prova?

lycka till!

[SueHn]
9

Har man katt som få gå ute på egen hand så är det helt normalt att de vill visa sin ägare vad de fångat. Tyvärr kommer de in med levande byten ibland.

Om jag bedömer att bytet är i princip oskadat tar jag ut fångsten med en eldtång men katten får stanna inne. Jag brukar då lägga den i en plasthink och ta med lite god musmat. Maten lägger jag under någon stor gran en bit från huset och sedan släpper jag ut musen på maten. Är det kall väderlek brukar jag fylla en kartong med lite hö och mat så att musen ska ha någonstans att få skydd tills den kommit till ro p den nya platsen.

När bytet är dött tar jag det med samma eldtång och bär ut det men då ser jag till att katten följer med och äter upp fångsten.

Men iband kommer de med byten som lever men som är skadade. Då måste man ta sitt ansvar som kattägare och avsluta bytesdjurets liv. Jag tar då en yxa och hugger av huvudet. Visst är det hemskt men jag har ju inget val.

Värst är när en sork eller mus lyckas gömma sig så att vare sig katten eller jag kan få tag på det.

Det ären bra idé att ha en liten burliknande fälla som man lägger godmat i och ställer den i rummet där musen/sorken är och sedan stänga dörren så att musen törs komma fram och gå in i fällan.

OberonsMatte
3

Om katten kan gå in och ut som han själv vill kommer han att ta in byten. Det enda man kan göra för att förhindra det är att själv släppa ut och in katten (utan byte).

Sajtvärd Katter iFokus

CharlieTheCat
2

Jaha, nu kom han precis in med en FÅGEL oxå!! 

(men den var som tur va död iaf) *phuu*

BTW: Tack för alla svar!! Tar gärna emot fler förslag!

[SueHn]
2

För att minska jaktlusten får mina katter aldrig gå ut på morgonen förrän de ätit ordentligt med frukost.

Wony
4

Vår Lillan har en förmåga att dra in allt från levande möss (snabba rackare), sorkar, fullt levande fåglar… Som hon sedan stolt ska visa matte och husse innan hon sedan jagar dem runt hela huset. Det hör liksom till när man har en katt som både är ute och inne… Sedan så får hon ju massor med beröm ändå. Vi har ängar runtomkring med otroligt mycket sork. 

Senast i somras drog hon in inte mindre än tre möss och släppte lös i köket. Inte på en gång alltså, men inom ett par timmar… Grannarna tyckte jag verkade hemsk som slog ihjäl skadade möss med en gatsten, men man måste ju. Vill inte katten ha ihjäl och äta dem så får jag ta ansvaret och se så att de slipper lida längre.

Pingla hjälper definitivt inte, hon smyger precis lika bra ändå, om inte bättre! Att själv släppa in katten kan funka, om den inte är snabb och slinker in för att sedan släppa bytet utan att man hinner stoppa det…

CharlieTheCat
0

Tack Wony!!

Bästa svaret på denna fråga!

CharlieTheCat
0

Och tack till SueHn, du hamnar på..

[SueHn]
1

# 11 Jag niger och tackar för din uppskattning! Det är inte var dag som jag får så fint beröm.🙂

Rafflan
6

När våran katt tog in levande möss la vi en hink över dem, körde in en kartongbit (tex framsidan på ett flingpaket) under hinken så musen kom på kartongbiten, sen vände vi allt så musen hamnade i hinken med kartongen som lock och så släppte vi ut dem igen :)

Idunvallen
1

Sopborste och sopskyffel använder jag för att fånga in levande möss, ödlor mm så jag kan bära ut de och ge de en chans att klara sig…

Medarbetare på Utekatter iFokus

Fingerprints
1

Pingla på halsbandet!

Regnbåge

OberonsMatte
3

#15 Pinglor är bara ett störande ljud (för katten själv) när den rör sig som vanligt. När den smyger på fåglar och möss rör den sig så långsamt att pinglan inte hörs. När katten väl tar fart reagerar bytet minst lika mycket på rörelsen som på pingelljudet och i vilket fall kan det vara "för sent".

Sajtvärd Katter iFokus

[SueHn]
1

Halsband kan alltid orsaka att katten på ett eller annat sätt fastnar och kanske t o m stryper sig.

Wony
0

#17 Därför är det så bra att det finns halsband med säkerhetsspänne. :-) Däremot är som sagt pinglor i princip helt onödiga. Reflexhalsband är däremot bra att ha nu när det är mörkt ute.

[Hen]
1

Jag har aldrig använt pingla för katten blir så irriterad – men det var superbra att få veta hr att pinglan inte funkar ändå.

Till TS: Ah, jag trodde du ville ha tips om hur mössen skulle överleva men du kanske egentligen ville ha bekräftelse mest på att det inte är taskigt att döda dem. Well, jag tycker det är ok att döda möss om man gör det med finess så den dör direkt. De mössen har det tusen ggr bättre än de vanliga slaktdjuren i kattmaten ändå… ;)

CharlieTheCat
1

Hen>> Intressant poäng där!