Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1430 ggr
Allumania
1

Diareen fortsätter.. :'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår ringde jag veterinären ang Unos diaree, hon saa att de var inget allvarligt så länge han verka pigg och åt som vanligt. (Vilket han gör, hans aptit är stor) Fick rådet att ge skon kost samt lactophilus bakterier och något annat preparat. (Kommer inte ihåg namn på rak arm) Diareen lär behöva pågo i en vecka innan jag behöver oroa mig… (5 dagar idag) D': Jag har nu gett sej. (Han for oxo sin vanliga mat) Idag ska min kille koka ris/sej blandning. Jag ska också försöka få i honom lite extra vatten. Igår när jag ertappade honom på toan började hans bajs som en korv för att sedan bli vattnigare, jag antar att det håller på och bli bättre? :S Finns det något till jag kan göra?? Är en så orolig mamma.. :(

rumpenstiltzkin
3

är det en kattunge du nyss hämtat hem? eller är det en äldre katt som precis fått diarre eller haft det innan?

är det en kattunge så brukar det inte vara helt ovanligt att dom får diarre när dom flyttar pga stress till ny miljö osv och det går förhoppningsvis över så småningom, se bara till att den äter det den fått hos sin tidigare uppfödare.

är det inte en kattunge så vet jag inte, kanske fått i sej nåt konstigt, bytt mat för fort så magen inte hunnit vänja sej?

Allumania
0

Han är ca.4,5 månader och hade inga problem med magen när han kom som 12 veckor. Jag lät honom (och hans "bror") smaka på tonfisk i vatten o på en köttkonserv som jag laga mat på. Kan diaree hålla på så länge efter ett smakprov? :( Hos uppfödaren åt de vad de fick bla. Latz burk mat och RC torrfoder av alla möjliga sorter från baby kitten till sterile (han är från ett katthem) Nu ha de äti Whiskas och Latz blötmat för kattungar och Profine torrfoder (ibland får de RC exigent eller vad det heter) magen har funka bra tills nu. :( Vi har haft lite stökigt hemma pga golv remont i vardagsrummet men dom har inte brytt sig och fläcktarna som torkade golvet togs bort för ca.5 dagar sen..

[sorbel]
0

Jag rekommenderar att du välja en typ av blötmat och en typ av torrmat och hålla dig till dem. Djur har svårt att byta maten och får diaree lätt från det.

Allumania
0

#3 Så du menar bara Whiskas då och Profine? Och att ja slutar med tex latz o RC?

[sorbel]
0

#4 Det finns många som kan ge råd på mat men jag använder Applaws torrfoder och Bozita burkmat eftersom de är spannmål fritt och har mycket protein. Jag vet inte mycket om Whiskas och Profine men om det är så att ibland får dem RC och en annan dag Profine är det bättre att välja en och använder bara den. Men om du blandar Profine och RC och ger båda varje gång du matar är det typ samma sak om dyrare. Samma med blötmat.

Ursäkta om min svenska är konstig, engelska är min modersmål.

Caifig
0

Mina katter som nu är 7 månader fick också RC kitten/Mjau blötmat i början men den enda var konstant dålig i magen. Den andra blev det lite till och från. Fick tips från veterinär att byta till ett specialanpassat foder som ska stoppa upp diarré från Hills, tjena att det hjälpte! Bestämde mig sedan för att byta ut torrfodret mot Applaws som #5 sa är spannmålsfritt. De var båda lite dåliga i magen i början innan det la sig och magarna blev faktiskt betydligt bättre. Dock kunde han fortfarande bli dålig i magen om han fick för mycket blötmat. Efter att dagligen varit tvungen att tvätta honom i rumpan fick jag nog och började testa BARF. Inte en enda diarré sen dess!

Jag frågade den veterinären som rekommenderade Hills om det kan vara så att han är överkänslig mot något i fodret. Svaret blev: "Nej, fortsätt tills det blir värre". Så, jag tog saken i egna händer och vips besvären försvann. Jag vill inte klanka ner på alla veterinärer men de jag har mött har enbart rekommenderat foder som de har till försäljning och allt annat verkar vara skit. Katter är inte till för att äta spannmål! Ja, de kan behöva extra fiber i sin mat, men då ger man fiber som ex psylliumfrön eller jäst/kattmalt som kroppen inte tar upp men som hjälper till att bibehålla normal avföring.

Caifig
0

Ett tillägg: Whiskas innehåller spannmål vad jag vet och är katten känslig mot spannmål bör du byta ut denna blötmaten.

sagan
0

Inte all whiskas mjukmat innehåller spannmål. Det gäller att läsa på förpackningarna för att hitta rätt. Även det som inte har haft kan dem efter ett tag ändra på. Så ha alltid för vana att läsa innehållet på det som köps. 🙂

Caifig
0

Förvisso, men Whiskas är ju inte den bästa maten ut blötmatssynpunkt heller :). För mig är Whiskas ett sista alternativ är ingenting annat duger.

Allumania
0

#7 #8 #9 Whiskas kattunge mat har inge spannmål inte heller Latz kattunge mat :) Nej inte den bästa maten precis.. Men de har rått kött på menyn (de är vana med det från katthemmet) Så jag tänker att jag är förlåten då jag ändå ger babyna kött :)

Allumania
0

#6 ska se hur situationen fortskrider. Blir det inte bättre får de nog BARF resten av sitt liv+ ev torrfoder.

Caifig
2

Testa även det som #3 skrev att du håller dig till en sorts torrfoder och/eller blötmat. Blir nog väldigt mycket variation annars för de stackars kattmagarna.

Jag är ju helt såld på BARF nu så jag kan predika om det hela dagen! 😃

Allumania
0

#12 Jag skulla aldra hälst i världen villja mata dem med BARF men jag upplever tidsbrist pga min Skola. :( Sen är jag rädd att jag ger dem för lite ben eller för mycket vitamin A lr så…

Caifig
0

#13 Men det tar inte längre tid att fixa till BARF än annan mat. Det enda som tar tid är kanske en dag i månaden beroende på hur mycket du köper då du styckar allt och fryser in. Sen tinar du det bara och ger som det är. För mycket ben är inte skadligt, bara att de blir väldigt hårda i magen. Lever är mellan 5-10% och det är rätt stora marginaler. Var också jätteorolig i början men det är ingen fara. Du behöver inte ens ge lever dagligen bara du ger rätt mängd inom en 10 dagars period. Många ger lever kanske 1-3 gånger i veckan. Jag själv föredrar att ge allt varje dag men det är en smaksak.

Rafflan
1

Först och främst, ge enbart skonkost + magmedicin som veterinären tips om tills magen blir bra, INGE vanlig kattmat eller godis eller annat tills magen är bättre, sen börjar du långsamt gå över till kattmaten igen.

Om katten inte bli bättre får du åka in :)

[MyCassie]
0

Köp fortiflora från apoteket så är diarrén över på några dagar.

Rafflan
0

#16 beror på varför katten har diarren…

[MyCassie]
0

#17 Absolut men värt att testas anser jag, det är ju inte mer än ett tillskott så om inte annat får katten bara lite extra köttig smak på maten men om det bara är vanlig diarré så blir katten stabil igen samtidigt. ;)