Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 600 ggr
Ellenfyrkant
0

Övergå till blötmat, hur?

Har tänkt att övergå från fri tillgång på torrfoder + blötmat kväll, till att blötmat ska vara huvudföda och Torrfodret extramaten som alltid finns vid sidan av. Men jag tar gärna emot tips på hur jag ska introducera detta. Häller jag upp en kartong mjau så äter han tills det är slut (förmodligen för att han är van att det bara serveras 1 gång om dagen). Ska det portioneras ut eller ska Det alltid finnas blötmat tillgängligt? Sistnämnda alternativet kommer bli extremt stor åtgång av foder. Hur länge kan blötmat stå i rumstemperatur sommar respektive vinter? Vad har ni provat och vad funkar bäst?

Mvh Ellenfyrkant

Sarah-S
0

Man kan räkna ut ungefär hur stor mängd blötmat katten bör äta på ett dygn och sen portionera ut det. Katter lär sig att få mat på bestämda tider relativt lätt. 
Blötfoder kan stå framme i upp till 12 timmar (ej högsommarvärme då är det bättre att servera mindre portioner som äts upp) 

Jag ger mina katter Mjautetra som bas, det serveras 4-6ggr/dag beroende på om det är vardag eller helg.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[ElisabethYL]
0

#1 Hur fungerar det att ge olika många gånger om dagen? 👍

#TS Tycker det låter som en bra idé.. Varför inte dela upp blötfodret på några portioner och sen öka succesivt med t.ex. 1 vecka emellan…

Ellenfyrkant
0

Det jag tänker på med att portionera ut är att han lär "hetsäta" varje portion?

Mvh Ellenfyrkant

sagan
1

Du kan göra det svårätet så kommer han inte att hetsäta. Häll upp i glasburk som han bara kan stoppa ner tassen och får fiska upp maten. Lägg i iskubsform så han får slicka i sig maten och kan inte slänga i sig. Bara din fantasi som sätter gränser. 🙂

Infogad bild 2