Stearin i pälsen
Behöver lite hjälp… Nu ikväll välte min ena katt en ljus och fick stearin på huvudet. Har fått klippa bort det mesta och kunnat kamma bort småstänk men det sitter fortfarande en del kvar nära huden som jag inte kommer åt samt på örat. Har någon något tips om hur jag får bort det?!
kanske en bra kam kan hjälpa?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Du får försöka skrapa (eller tvätta/gnugga) bort det som går, men eftersom det inte är giftigt är det ingen fara om katten själv får i sig lite i samband med tvätt.
/Hon som aldrig har levande ljus tända numera.
Sajtvärd Katter iFokus
oj, du hade visst kammat läser jag nu… Börjar kanske bli lite trött 😃
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Är det stearin eller paraffin? Ingetdera är nog specillt giftigt men försök att få huden ren med något kattschampo. Det som du verkligen behöver tänka på är att aldrig ha levande ljus tända i sällskap med katter. Denna gång gick det rätt bra men katten kunde lika gärna ha tagit eld. Skulle en sådan olycka inträffa skulle inte bara katten få dödliga brännskador utan elden skulle kunna spridas i hela rummet.
Ha det bra och köp ljus med en liten lampa för julstämningen.
Haha ja, lyckats få bort det mesta, tack och lov… Var som en stor klump på huvudet. 😕 Skulle diskmedel kanske lösa upp det om man gnuggar med varmt vatten? Det var hemma hos pappa som antingen katten eller min syster råkade stöta till en stake så det skvätte ner både honom och golvet.
Jag har numera, sen jag skaffade katt, bara levande ljus tända i lyktor eller på ställen som de inte kan komma åt. De tycker av någon otrolig anledning det är jättespännande att sitta vid ljuset, men det gör inte matte!
#5 Jag tror inte att diskmedel löser upp stearin. Däremot är diskmedel förmodligen betydligt ohälsosammare än stearin för katten att få i sig.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Men jag låter ju inte diskmedlet sitta kvar i pälsen! 😉 Diskmedel är fettlösande och stearin är mestadels gjort på fett så antog att det kunde lösa upp det med en hel del tålamod och gnuggande.
Låt det sitta, det kommer att försvinna med tiden då pälsen växer ut och då blir det också lättare att klippa bort
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
man kan väl bara ta naglarna och dra? då min katt får saker i pälsen t.ex kåda(stavning?) så brukar jag göra de och då lossna som lite lös päls oftast
Gällande lösningsmedel för stearin/paraffin som kan användas på en katt så kan jag säga direkt: glöm det.
Stearin består visserligen av fettsyror men är rent kemiskt en triglycerid och har i princip ingen eller väldigt liten löslighet i fettlösande medel som t.ex. diskmedel.
Rent stearin har en viss löslighet i alkoholer, men om du inte köpt extra fina ljus som uttryckligen endast består av det, innehåller de även paraffin som är ännu mer svårlösligt.
De kemikalier som löser stearin och paraffin väl, är betydligt mer hälsovådliga både för katten och för dig, än vad ämnena är i sig själva.
Det bästa du kan göra är att mekaniskt försöka skrapa bort så mycket som möjligt och möjligen försiktigt klippa bort lite av den förorenade pälsen.
Men som #8 säger så kommer det försvinna av sig själv med tiden allt eftersom pälsen växer/byts ut.
hälsningar Carl
Har fått bort det mesta nu, bara lite kvar på huvudet närmast huden och lite på örat. Skrapar lite med nageln då och då för att få bort lite. Men nu får resten sitta. Han ser extremt rolig ut nu bara då jag har fått klippa bort småtussar… Haha!
Hade det vart min katt och den inte stog redo för att åka på utställning hade jag inte krånglat mer än att låta saxen göra jobbet 😉