Vilken mat?
Hej jag har funderat länge och hoppas att ni la hjälpa mig ut här! Vilken mat är bäst att ge katten torr eller blöt? Eller båda? Kan katter byta föda på engång eller måste man vänja in dem som kaniner? Tacksam för svar!
Spannmålsfritt helst.
Man får vänja in dem successivt.
Jag ger mina Applaws torrfoder och mjaus och bozita mjukmat 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Blötmat då katter har dålig törstreflex och är dåliga på att dricka tillräckligt med vatten. De bästa sorterna är Mjau, Bozita och ICAs portionspåsar då de inte innehåller en massa skräp som spannmål, socker osv. Ska/måste du ge torrfoder så bör du välja ett spannmålsfritt torrfoder då katterna inte tar tillvara på kolhydrater lika effektivt som ex hundar eller människor. De behöver inte kolhydrater i sin kost utan de får sin energi från protein och fett.
Oavsett vilket foder du väljer så måste du byta långsamt så deras magar hänger med. Annars finns risken att de både kan kräkas och få diarré.
Hej och välkommen!
Man måste vänja in de när man byter märke, men kan byta mellan t.ex. tetra och burk utan problem…
Många här förespråkar en ren blötmatskost, d.v.s. burkmat. Det är det bästa om man har förutsättningarna för det. Om man ger torrfoder ska man titta på så hög andel kött som möjligt. Det fodret jag själv använder är Applaws torrfoder som innehåller 80% kött och köper det på PetsOnline.se samt Bozita blötmat på tetra som jag köper på Granngården.. Mjau burkmat är också bra, men mina gillar inte konsistensen av burkmaten och då blir Bozita billigare.. :)
Tack så mycket för hjälpen! Nu vet jag hur jag ska göra, Ni är guld värda!