Blod i bajset!
Jag märket idag på morgonen att Uno (min kattunge) Hade löst bajs, jag tänkte inge vidare på det och for på jobb. Dom har haft halv löst ibland men det var helt löst nu! När jag kom hem såg jag att han bajsade igen löst även denna gång. Jag tog upp bajs korven för att kolla om jag skulle ev. se maskar. (Har set det hos min förra katt) Men ist hittade jag några slämmiga blod fläckar :'( Han är pigg och äter. Kan det bero på tonfisken o köttkonserven jag lät honom smaka av igår? :( Den andra kattungen har inga "symptom". Har gett lite lactophilus åt honom på spruta o blandat i maten. Ikväll ska jag koka sej. Finns det någo till son jag kan göra? :(
Kattungar har känsliga magar och att det är lite blod i löst bajs beror oftast bara på att slemhinnan i tarmen är irriterad. Var det en korv i lådan verkar det dock inte handla om akut diarré, och borde gå över av sig själv genom att kattungen bara får äta sin vanliga mat. Att ge skonkost går förstås också bra.
Sajtvärd Katter iFokus
Är blodet ljust är det ingen större risk att det är något allvarligt. Då är har han nog bara fått ett litet sår i tarmen. Håller det i sig eller om blodet är mörk bör du kolla upp det med en vet.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#1 Det var inte korv format utan löst som en hög :S
#2 Det var mörka fläckar. Men bara ytterst lite med tanke på hur stor bajs hög det var. :S Sår i tarmen var min första tanke.
#3 Jaha, eftersom du skrev att du tittade på "bajskorven" trodde jag att det var en korv det handlade om, men om det var diarré är det fortfarande ingen fara. När det kommer plötsligt efter att katten ätit något magen inte är van vid finns det ingen anledning till oro eller några större åtgärder.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Kan filmjölk hjälpa? Han älskar det, jag har laktosfattig i kylen :)
#6 Jag vet inte hur det är med laktosfattig fil, men att ge ytterligare saker katten är ovan vid är kanske inte helt lyckat. Diarré som beror på ovan kost går oftast över av sig själv om man ger den mat katten är van vid. Att katten får i sig extra vätska kan också vara bra.
Sajtvärd Katter iFokus
Unos aptit är bra, tack och lov! Han har nu fått sej blandat i kokvattnet. Han snattade tom mat av sin bror :D Håller tummarna att nästa bajs är kompakt/ korvformad! Dom ska få sej ennu ikväll. Sedan ska jag handla lite mera sej o kycklingbröst :)