Gräver i blomkrukorna
Har tre små monster här hemma på ca 6 månader som verkar ha kommit på en ny rolig lek - att gräva ur jorden ur blomkrukorna! Jag är inte lika glad för deras nya lek och undrar om ni har något tips på vad man kan göra för att hindra dem från att göra det? Är något less på att vakna eller komma hem och se att det ligger jord precis överallt. Tips mottages tacksamt!
Tips jag har fått av någon förut (och som faktiskt fungerade) var att ta papptallrikar och klippa en skåra in till mitten av den och göra lite större hål för "blomstammen" där. Sedan "trär" du dit den och så sitter papptallriken skyddande över jorden och växten får stå som vanligt. :) Är det en större växt kan man säkert göra en annan liknande variant med kartong eller liknande.
om du har snapsglas du inte använder kan du trycka ner dem i jorden och hälla i lite ättika i glasen. Katterna skyr ättika (det kan finnas undantag som bekräftar regeln)… Det funkade på mina iaf.
Att dem gräver i blomkrukorna kan vara för att dem tycker det är så mjukt och skönt att dem gärna vill kissa där… ÄR det en stor blomkruka kanske du ska kolla om du utfört behov där och då för blommans skull byta jorden ;)
// Jenny and the tassilicious

Jag har knytnävsstora stenar liggandes i mina stora krukor.
Stolt ägare till tre La permer
#3 ja, just det. stenar är också bra. Mina katter var dock ganska envisa om en speciell växt som var såååå mysig att gräva runt i, så de grävde helt enkelt bort de mindre stenarna och fortsatte runt de lite större. ^_^

#1 det ska jag testa! Har papptallrikar hemma så ska börja med en gång :) #2 tyvärr har jag inga snapsglas och blommorna/växterna är såpass små så det hade nog inte fått plats ändå, så de har nog inte gjort i från sig i krukorna :P #3 har funderat på stenar också. Kanske får bli en blandning av stenar och papptallrikar då de även lyckas välta blommorna titt som tätt.. Tack för alla tips! :)
Man kan också klippa ut en bit hönsnät och lägga över jorden i blomkrukan. Då går det inte heller så bra att gräva där.
Sajtvärd Katter iFokus
Chili, kaffesump eller skal från citrusfrukter kan också funka!
Om man fyller på så att säga med jämna mellanrum.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Sätt plastfolie över jorden.
Eller dubbelhäftande tejp runt blomkrukans kanter.
Funkar ibland och ibland inte här hemma…
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Vi körde på papptallrikar som #1 skriver. Vår kisse grävde dock inte i krukan men klev i dom när han skulle gå förbi då han inte kom förbi annars. Var i ett fönster där vi har två stoora blommor, tog ett tag innan vi kom på varför det låg lite jord på golvet.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Häftmassa så sitter krukorna där dem ska enligt vissa. Själv har jag väluppfostrade katter som låter krukorna stå där dem står 😉