Lon åt upp rådjur
Här har vi Sveriges största och enda riktiga vildkatt😃
"Helt plötsligt var den bara där – lokatten åt på ett rådjur i deras trädgård.
Och på första parkett ett tiotal meter därifrån stod familjen Wiik.
– Det var en häftig upplevelse, säger Ulf Wiik." källa Aftonbladet
Vilket mäktigt djur det är!
Sorgligt för rådjuret, men hellre att de blir mat åt andra vilda djur än att de skjuts av kommunens jägare! Trädgårdstanten i mitt hus har bussat jägaren på rådjursfamiljen som kommer hit med sina nya ungar varje år bara för att de äter upp hennes blommor… 😭
Sajtvärd Katter iFokus
Själv tycker jag det är mest sorgligt när man i jägar tidningen får se alla lo djur som de dödar.. det är tragiskt med argument som " Vi har få lodjur men dem är på fel ställe och eftersom de är kattdjur går de inte att förflytta för de kommer tillbaka " vem är dom att avgöra vad som är fel ställe..
Vilken snåjåp. Själv bjuder vi på murgröna och tuja vintetid och på våren äter de upp våra krokusar och tulpaner.😃
De flesta jägare har dock stor respekt för liv, och skjuter inte vilt omkring sig. Dessutom brukar de hjälpa till med utfodringar och så vidare när det är svåra vintrar, och andra tider på året också. 🙂
Personligen har jag inte läst något reportage som liknar det som #2 berättar om i någon av de jägartidningar jag följt de senaste 10 åren… Måste ha varit något jag missat… Minns du i vilken tidning du läste det? Skulle vara "kul" att läsa den artikeln. 🙂
Kanske inte hör till ämnet men men…Varför skjuter man lodjur och rävar?Och vargar.Eller skogsharar?Varför?
Dogs is my world ♥
# 4 Instämmer i det du säger. Jag känner inte heller igen beskrivningen och jag lever sen 37 år tillsammans med en jägare som aldrig skjutit ett lodjur däremot så har han sett ett.🙂
Jag hoppas och misstänker att jägaren som trädgårdstanten tjatar på faktiskt inte vill skjuta rådjursfamiljen som håller till här. Hon har varit på honom flera gånger sedan augusti/september och han flyttar fram datumet hela tiden. 15 November var det sista jag hörde, men senast idag såg jag mamman, pappan och ungen här utanför. De är så fina att folk som passerar alltid stannar till en stund för att beundra och fotografera dem.
Sajtvärd Katter iFokus
Jadu nu var det så att det var i svensk jakt vilket nummer vet jag inte :P. Och utalandet om varför kom från en jag känner som jobbar på jägarförbundet. Just det repotaget, handlade om en jägare som körde bil såg ett spår, stannade och sen fort ut med visslan som han locka till sig lodjuret med. Sedan poserade han stolt med lodjuret hemma tror till och med att tassen var avskuren på bilden. Nu ska det kanske tilläggas att jag inte är emot jakt, jag är bara inte för jakt på djur vi har ont av såsom varg och lo. Och jag tycker att bor man i ett varg eller lo område får man utgå från de, för dem var där först. Så jag tycker inte att det är okej att skjuta lo i sörmland för att man hellre vill ha dem någon annanstans.
#8 jag håller med dig fattar inte varför man skjuter lodjur och varg.Och det finns ju vissa idioter som skjuter djur för skojs skull😡
Och det där med att hundar har blivit attackerade av vargar..jag tycker att man inte ska släppa sin hund lös för vargarna var ju där först.
Dogs is my world ♥
Här i mitt bostadsområde har vi en rådjursfamilj som är inneboende på diverse tomter med sina bäbisar.
De tår och smaskar på träd och buskar mitt inne på gårdarna och är ganska "tama".
Men de har väl antagligen lärt sig att de får vara ifred och ingen jagar dem.
Men jag tycker det är både roligt och fascinerande att de väljer att bosätta sig bland oss, trots att de skulle kunna ta sig upp till skogen på andra sidan vägen och bo i naturreservatet där.
Jag känner inte heller igen bilden av "den skjutglade jägaren". Men som inom de flesta hobbyverksamheter finns det ju alltid vissa mer tveksamma typer som håller till. Vad jag har hört (har alltså ingen källa) har lodjur ökat och fäller ganska mycket rådjur. Att man ser dem i stadsmiljö ibland är ett ganska säkert tecken på att de har blivit fler. Här i Uppsala går det lodjur ganska tätt på bebyggelse, vilket kan vara tecken på behovet av "nya" revir osv.
"Lodjuret får jagas endast under strikt kontrollerade former. För att begränsa antalet lodjur och förebygga viltskador medges viss licensjakt och skyddsjakt på lodjur. Licensjakten sker idag endast i norra och mellersta Sverige, medan södra Sverige fortfarande är ett utbredningsområde för arten." Från Natruvårdsverkets hemsida
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Jakt-pa-rovdjur/Lodjur/