Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 12130 ggr
Ceciliaolucifer
13

Astma hos katt?

Finns det någon är inne som har en katt med astma eller kroniska luftrörsproblem?

Har någon hört talas om Aerocat? Det är en inhalator för katt.

astmakatt
3

Hej

Har en rex som har astma och inhalerar två ggr/dag. Går jättebra. Han är i och för sig supersnäll och tålig. Till en början struntade jag i att ge honom luftrörsvidgande medicinen för den tyckte han var jättehemsk i lukten. Nu när han vant sig med inhalatorn (ca 3v) går det även bra med den. Han har aldrig tyckt att min astmamedicin (kortison sprey) luktat illa när han undrat vad matte andas in. I dag är han helt fri från hostan han haft mer och mindre lika länge han varit hos oss. Vilket är snart 6 år. Lycka till med medicineringen med din katt.

Jina
0

Har en hona med astma. Hon utreddes under våren 2011 och i somras fick hon bara en kortisontablett 5 mg en gång i veckan. Nu är hon sämre (men ser likadan ut på röntgen) så har bett att få inhalator. Vetten och jag är dock inte överrens.

[Highonbluetomorrows]
9

Får man fråga hur ni märkte att era katter hade astma? Började det gradvis, fanns det från början, eller slog det till helt plötsligt?

Vad gör man om katten får en astmaattack? Får de panik?

Cathy
3

Har en katt tjej som har haft problem tidigare med astma. Men är bättre nu. Hon fick kortisont tabletter. Men sedan hon blivit bätttre har jag slutat med att ge henne. Tror inte att det är bra att ge för mycket kortison. Kanske inhalator är hälsomsammare. Vad tror ni?

astmakatt
1

Min rex  har hostat av och till ända sen vi fick honom för ca 6 år sedan. Så småning om har det blivit mer och mer hosta. Till slut i höstas så att han så fort han rörde på sig började han hosta. Inga "panik" anfall hos oss iaf.Kortisomtabletter för oss människor är ju inte heller nyttiga då det tas upp via blodet, så jag slutade ge tabletter så snart som möjlig. (Vet. sa också att han riskerar att få diabetes av tabletterna.) Inhalationer hos männinskor ger inte mätbara mängder av kortison i blodet, då den typen av behandling sker endast lokalt i lungorna. Nu är vi inhalerande astmatiker både katten och matte och båda mår bra av det.

Ceciliaolucifer
0

Kul att så många svarade! Glad

Jag har ju då ingen katt, utan eller iller med astma men valde att kolla runt här inne då en veterinär sa att det var ganska vanligt med astma hos katter.

Det är alltid bättre att behandla lokalt om man har möjlighet till det. Då behöver medicinen inte transporteras via blodet. Effekten av medicinen tas även upp snabbare om det inhaleras.

Lusthan
0

Trodde inte att det var möjligt… Då blir jag orolig för min ena hane som mycket ofta går runt och nyser eller hostar här hemma. Har han gjort i tre år nu utan att jag tänkt på det. Han bodde med en storrökare innan som rökte inomhus. Kanske borde fundera på utredning där…

Maria Katarina
0

Har en 6-månaders ragdoll som idag fick diagnosen astma. Han fick en kortisonspruta som ska tas med 3-4 månaders mellanrum. Känner mig inte helt ok med den typen av behandling, då jag förstått att kortison långsiktigt inte är så bra… Men det viktigaste just nu är i alla fall att han blir bättre och inte får sina attacker. Idag har han till och med haft två. Ofta händer det när han är precis bredvid mig eller på mig, så jag undrar om det är parfymer och starka lukter (typ tvättmedel) han reagerar på.

Ceciliaolucifer
1

#8 Sprutor låter lite väl tilltaget tycker jag.

Kika här i min blogg. Jag använder AeroCat till Theodore som har astma. Han är dock iller, men använder inhalatorn för katt :)

Finns mkt filmer på youtube där man får se hur den används på katt!

Sunset_luna
1

#8 är själv astmatiker och jag reagerar ju på starka lukter och parfymer så det är mkt möjligt att katten gör det oxå. Du skulle ju kunna testa att inte ha parfym å så några dagar å se om det blir nån skillnad.

Maria Katarina
0

#9 och # 10: tack för tipsen! Ska forska vidare, har också en vän som har fått goda resultat med homeopati, fast i hennes fall med hundar. Vill gärna hitta nån annan form av lösning, som inte vore kortison resten av kattens liv. Jag tycker mig också märka att han inte är riktigt 100%-igt sig själv, han mådde dåligt några dagar efteråt, åt inte så bra och nu leker han inte riktigt lika mycket som förut, eller spinner lika mycket.

skrollan
0

Vi fick beskedet förra veckan att Sid har astma. Var inne med honom i somras för hans "hostande" utan att hitta något. När vi nu var inne förra veckan pga han spytt tre dagar i rad så röntgandes han och andades "genom 800?" Fick till svar att dem inte kunde avgöra på bilderna om det va svamp, tumör eller astma och skickade bilderna vidare till SLU. När svaret äntligen kom, svarade dem astma. Så nu får Sid antibiotika 1 gång om dagen i 14 dagar och så började vi med 1 hel kortison tablett morgon och kväll i 7 dagar, därefter 0,5 tablett morgon och kväll i 14 dagar, för sedan 0,5 tablett en gång om dagen. På onsdag har vi återbesök och ska då prata vidare om inhalator. Googlat lite, och tycker många skriver att dem avslutat kortisonet och gör endast inhalator. Eller kunde minska ner kortisonet ännu mer än veterinären sa. Ett par stycken skrev även att katten blev frisk. Kan man hoppas på att Sid blir frisk efter behandling? Vill helst inte ge honom kortison, han fyller 5 i december, men jag märker betydligt skillnad på honom redan nu (en vecka med behandling) då han går ut mera och har inte hört honom hosta!:)

Maria Katarina
1

Vi gick över till att BARFa vår katt i april, och han har inte fått en endaste attack sen dess! Jag kan varmt rekommendera det.