Dräktig hona?
Tog hand om två katter för ca en månad sedan. En kastrerad hane och en okastrerad hona. Vet att hon i alla fall har haft en kull innan, ungarna är över 13 veckor gamla nu, vet inte exakt. Dom gick som både inne och utekatter förut men nu är dom enbart innekatter. Hur mycket förändras honans kropp efter hon fått kattungar? Hon äter mycket och verkar hungrig mest hela tiden, magen är lite rund och spenarna känns typ stora. Kan inte kolla så mycket mer eftersom hon inte är den mest sociala katten och gillar inte att man lyfter henne osv. Eller, aa. Hon är kelig ibland när hon känner för de :) Någon som har lite mer koll på sånt än vad jag har?
Diar ungarna fortfarande ibland eller har de flyttat?
Sajtvärd Katter iFokus

Dom flyttade samma vecka som jag hämtade henne. Var en som inte kunde ha kvar katterna så jag tog hand om dom.
#2 Men var inte ungarna minst 12 veckor när de skildes från mamman?
Sajtvärd Katter iFokus

Jo, det tror jag väl. Jag vet ingenting om ungarna eftersom jag inte hade honan då
#4 Eftersom du haft kattmamman i ca en månad och kattungarna sas vara 13 veckor nu, verkar det tveksamt om djurskyddslagens minimiålder om 12 veckor följdes…
Om kattmamman var utomhus tills för en månad sedan är det förstås fullt möjligt att hon är dräktig igen. Har du möjlighet, tid och råd att ta hand om en kull i 12 veckor och sedan försöka hitta nya hem till dem?
Om inte, bör katten kastreras omgående och eventuella foster tas bort/avlivas samtidigt med detta.
Sajtvärd Katter iFokus

Ungarna var över 13 veckor när jag hämtade honan för ca en månad sen. Så dom bor vara över 17 veckor nu. Jag som var otydlig, förlåt :) Självklart kan jag ta hand om dom. Vet bara inte om hon ens är dräktig.
Här finns en bra sida där man kan se vad som händer dag för dag under dräktigheten: http://www.sibirisk-katt.se/draktighet.htm
Längst ner på samma sida finns även länkar till liknande sidor om förlossning och kattungekull.
Sajtvärd Katter iFokus