Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1642 ggr
[ElisabethYL]
0

Lämna mamman före 12 veckor?

Nu undrar ni säkert varför jag ställer frågan, vilket beror på att jag vet att med vissa andra djurslag som t.ex. gerbiler så rekomenderar man att ta ungen lite tidigare om den ska sättas ihop med annan vuxen individ.

Så därför undrar jag, vilken är den rekomenderade lägsta åldern (och ev högsta åldern) på en kattunge om det redan finns vuxen/vuxna katt(er) i hushållet?

Har nämligen fundering på att skaffa en till om några år ifall jag känner att jag har tid, ork och inte minst plats för det då…

MonicaLagerquist
6

Bor du i Sverige så får du inte lämna iväg kattungen före 12 veckors ålder.

http://www.kattstatus.se/sida40.html

Jag har tagit hem många katter över 12 veckor och det brukar sällan vara  någpt åroblem.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
4

12 veckors ålder måste kattungen vara oavsett 🙂
Lag på det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
8

Ja, lägsta möjliga ålder är alltid 12 veckor, men det var länge sedan jag tog hem en så ung kattunge. Mina har oftast varit 16-17 veckor, men de två senaste (+ Moltas) var 5-6 månader. Visserligen var det en slump att de var så pass "gamla", men den åldern tycker jag faktiskt känns väldigt bra. De är fortfarande så unga och små att de inte utgör något större hot statusmässigt för befintliga katter, men är ändå så pass trygga i sig själva att de klarar flytten och mötet med andra katter utan att kännas alltför utsatta och värnlösa.

Sajtvärd Katter iFokus

[ElisabethYL]
0

Som sagt, var det en fundering och kommer självklart inte ta en unge före den är redo… Undrade bara när den är redo men nu vet jag att det är samma ålder oavsett om man har katt eller inte… 🙂

Gämför man med gerbilhonor så är det 6-6,5 veckor om man har gerbil som den ska flytta in till och 8 veckor i annat fall - därav min fundering om det var samma med katter… 😊

OberonsMatte
5

När det gäller högsta ålder finns det ingen sådan, men om kattungen/katten är okastrerad ska man se upp för könsmognaden som brukar börja märkas när katten är 10-12 månader (men kan infalla betydligt tidigare än så). Könsmognad påverkar väldigt mycket kattens förmåga att samsas med och acceptera/accepteras av andra katter.

Är katten kastrerad är nästa fas man bör se upp med den sociala mognaden, som brukar infalla när katten är ca 2-4 år och då katten börjar få en vuxen katts känsla för revir och status, vilket medför att den hävdar sin status på ett annat sätt än tidigare och därigenom som nykomling kan ha svårare för att inrätta sig i ledet.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
0

#5 så under/efter den sociala mognadsfasen kan det vara svårare att introducera en ny katt till den gamla?

OberonsMatte
2

#6 Ja, det kan det. Särskilt om katten varit ensamkatt och vant sig vid att ha reviret för sig själv.

Kattens egen personlighet spelar dock också in, så jag vill inte avråda folk från att skaffa kattkompisar för den sakens skull. Är katten gammal (typ 15 år både i ålder och sätt) bör man dock tänka sig för.

Sajtvärd Katter iFokus

[Hen]
3

Det skulle vara taskigt mot katten att ta den från kattmamman före 12 veckor. Och riskfyllt. Jag skriver inte det för att kritisera din fråga eller dig TS, utan för att oerfarna kattköpare som kanske snubblar över tråden ska förstå allvaret bakom lagen. Kattmamman lär ju ungen att hantera frustration veckorna innan 12 veckor, och utan den träningen är det stor risk att katten utvecklar beteeendestörningar senare (vilka kan komma så sent som vid könsmognad, då katten så att säga blir mer frustrerad). Även om man redan har en katt så kan man inte utgå från att den kan ta mammans roll, dessutom är det en stor stress för kattungen att flytta och större om den är för ung. Bra att du tar upp frågan då många faktiskt inte vet detta. :)

[ElisabethYL]
0

#5 Tolkar jag det rätt om jag säger att du rekomenderar 16 veckor-6 månaders ålder på en ny katt? Och att det inte gör något om den befintliga katten är 3-4 år? (Nu verkar jag säkert jättekorkad, men det priset är det värt för en framtida kattunges skull)

#8 Ja, det är en jätteviktig fråga att veta vad som gäller även för personen som är i rollen som köpare… Tyvärr finns det "uppfödare" och BYB-uppfödare som inte har koll/vill bli av med kattungar så tidigt som möjligt.

Hur ska man som köpare kunna avgöra vem som är seriös och inte om man inte vet vad som gäller? (Retorisk fråga - om någon ändå vill så är det naturligtvis lov att svara)

Dessutom har det av och till funnits trådar härpå katter iFokus om 8-10 veckors ungar (vill inte peka ut någon), men just på kattunge till vuxenkatt har jag faktiskt saknat kunskaper om fastän jag skulle vilja ha 1-2 katter till och då blir det en naturlig fråga. Och jätteviktigt att veta svaret innan man letar unge..

OberonsMatte
4

#8 Ja, precis! Ju yngre en kattunge är desto mer outvecklat är även dess naturliga immunförsvar. Att skiljas från sin mamma och byta miljö innebär både stress och ny bakterieflora som alltid medför påfrestning på immunförsvaret, och ju sämre rustad katten är när den utsätts för detta - desto större kan de hälsomässiga följderna bli.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

#9 Ja, jag anser att de mest idealiska förutsättningarna är att den befintliga katten är kastrerad, men ännu inte har fyllt 2 år och att den nya katten är högst 6 månader. Men det kan naturligtvis gå hur bra som helst även med andra kombinationer.

Sajtvärd Katter iFokus

[ElisabethYL]
0

Så enkelt sett kan man säga att om jag vill köpa en till så är det bästa att göra det om ett år när mina är ca 18-19 månader gamla… Men att jag kan vänta några månader längre ifall något annat skulle göra det lämpligare…

Då får jag börja spara ordentligt redan nu och hoppas jag får tag på någon bra uppfödare när det är dags…

OberonsMatte
2

#12 Ja, det tycker jag låter som en bra plan.

Sajtvärd Katter iFokus

Wony
0

Det behöver inte gå illa om den tas innan 12 veckor heller, men det kan det. 

Sedan så var ju Lillan 4 år när vi tog hem en kattunge, och även om hon ibland blir lite förbannad på honom så är hon ändå med och leker och gnabbas ibland. Hon har väl delvis tagit över en mammakatts roller i att uppfostra honom.

Beror nog väldigt mycket på individerna hur det hela funkar.

[Mustangcab]
3

Det är lag på att en kattunge inte får skiljas från sin mamma innan 12 veckors ålder.

jollycox
1

#4 Men lagligt får man väl sära gerbilmamma och ungar vid typ 4 veckor? så 6 veckor är ju ändå en bit mer än lagligt.

Så då borde det ju bli med katter, 12 veckor om dom ska bo med någon annan katt, några veckor till om dom ska bo själv.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[ElisabethYL]
0

#16 Gjorde mest jämförelsen för att förtydliga varför jag ställde frågan… Har för mig det är 3 veckor på gerbiler enligt lagen, skulle gissa att det motsvarar en 5-8 veckors katt…

Mina nuvarande var 18 veckor när de flyttat par veckor tidigare får jag lov att erkänna, men valde att vänta med tanke på vad som var bäst för katterna…

Men som sagt så vill jag inte att något djur lämnar mamman innan den är redo - i grund och botten oavsett anledning.

Rafflan
0

Yngsta åldern har vart 12 veckor, äldsta har vart 6 år, aldrig blivit problem, men när jag var kattvakt (ägaren åkte utomlands i 2+ veckor så hennes katt fick bo hos mig) så blev det lite mer krångel men fick ha katterna isär när jag var inte hemma/sov och hade dem ihop när jag hade uppsikt, hade jag haft hennes katt längre hade dem tillslut funkar ihop :)