Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2248 ggr
FritZzJävel
0

"Huskatt" till lägenhetskatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom inte på en passande rubrik så denna fick duga ^^

Det är så här att min mamma har en katt på ca 18 år som kom till oss som hittekatt när hon var kattunge. Hon har sedan bott hos oss på gård i flera år och har fått gå ut och in som hon vill, på somrarna har hon flyttat med till vår sommarstuga vilket aldrig har varit några problem och hon har även där fått vara både inne och ute.

När mina föräldrar delade på sig flyttade hon med mamma till ett annat hus (samma sak där, både ute och inne) där hon bodde på vintern och sen fortfarande till sommarstugan på sommaren. De första åren funkade det hur bra som helst. 
De senaste åren har hon dock börjat kissa inne under vintern i "vinterhuset" men under sommaren i stugan har det inte hänt en endaste gång. Hon har blivit behandlad för urinvägsinfektion någon gång under vintrarna men det hjälper inte och vet. hittar inget fel på henne.
Jag har hört att katter kan kissa inne om de inte trivs(?) för eftersom vet. inte hittar något och det endast är under vintern så borde det ju inte vara någon sjukdom eller liknande?

Ut över detta är hon väldens goaste katt, vill alltid kela och visar inga andra tecken på att det skulle vara något.

Mamma har börjat inse att det inte funkar att ha det såhär hela vintrarna och det är nog svårt att omplacera en så gammal katt till en "främling" när man dessutom inte vet om beteendet upphör.

Min fråga är då för det första om ni har några förslag (vi har dock provat endel "anti kiss grejer")?

Jag har funderat på att prova ta in henne till min lägenhet lite som "sista utvägen" tror ni det skulle gå att vänja en så gammal katt som varit ute hela tiden till att bli innekatt och framförallt, hade det varit snällt mot katten att prova? Eller hur hade ni gjort?

~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

KnasigaEllinor
0

min katt var ute/inne katt hela sitt liv, sen i våras flyttade han in i min lägenhet, han är dock 13 år och jag tror att det har gått så otroligt bra för honom att bli innekatt just för att han är lite äldre och kanske inte finner det lika spännande att vara ute längre.

men för mig och min katt gick det bra, bara man ser till att aktivera katten, min lilla gubbe hade inte lekt med leksaker på många år, nu är det helt plötsligt kul att leka igen.

angående kissa inne har jag tyvärr inga tips, men lycka till!

[SueHn]
1

Katten är mycket gammal och har säkerligen åminstone början till njursvikt vilket visar sig på flera sätt. Katten börjar dricka mer och mer. I och med att den dricker mer kissar den mer och mer. Kanske hon inte riktigt orkar vara helt rumsren. Men gräla aldrig på katten oavsett var den kissar.

Njursvikt visar sig också genom att katten minskar i vikt, inte så mycket i början men senare blir katter lite insjunkna på sidorna.

Ett annat tecken är att katten spyr upp något vattnigt med lite skum. Spyan kan vara näst intill färglös.

Gå till veterinär och kolla upp hur det är med katten. Det kan vara något som kan åtgärdas. En katt kan leva rätt länge fast njurarna börjar ge upp men det är med katter som med männskor att man måste ha mer överseende med både bebisar och gamla. En 18 år gammal katt är nog jämförbar med en människa somär 100 år.

En 18 år gammal katt är trött och sover en stor del av dagen. Någona aktivering behövs inte men väl extra klappande och gott om god mat som den nog helst ska äta i mindre portioner flera gånger per dag.

Så pyssla om katten allt du kan. Kanske vill den ha en filt på sig när den sover eller en vetevärmare under en filt.

[Hen]
0

TS skriver ju att veterinär inte hittar ngt fel på katten.. Menar du #2 att de ska dubbelkolla med en annan veterinär? Jag tycker också det låter som njursvikt. Men borde inte veterinären ha märkt det?

OberonsMatte
0

Har katten tillgång till kattlåda inomhus?

Hur ser den lådsituationen ut?

Sajtvärd Katter iFokus

FritZzJävel
0

#1 Kanske värt att prova i alla fall då :)

#2 Som jag skrev är katten redan kollad av vet. (mer än en gång) utan att något hittas, hon dricker inte mer än innan och hon håller ju sig rumsren på somrarna? Hon har heller inte minskat i vikt eller spytt. Som jag skrev har vi inte märkt något annat än just att hon kissar inne på vintern och självklart har vi aldrig grälat på henne när det har hänt en "olycka". Jag tycker dessutom att hon är relativt pigg för sin ålder eftersom hon är ute en del på dagarna och man ser henne även leka både med leksaker och andra saker som ser roliga ut.

#4 Hon har tillgång till kattlåda inne, vilket hon haft hela livet och varken lådan eller sanden har bytts ut i samband med att detta började, hon har dessutom samma låda och sand på sommaren.

Djurälskaren87
0

5# är det något annat o omgivningen som ändrats? nya husdjur eller att din mamma jobbar annorlundare, eller någon form av förändring?

FritZzJävel
1

#6 Nej det är det inte, hon har en kattkompis som hon har bott i hop med många år innan detta började, mamma är dessutom sjukpensionär och har varit det sen jag var liten så hon är ju hemma hos katterna väldigt mycket.

Djurälskaren87
1

7# hm funderar på om hon kan vara lite glömsk ? fast märkligt att hon ändå håller sig rumsren på somrarna och inget annat förändrats i hennes tillvaro..

Djurälskaren87
1

7# inte så att det på vintern där din mamma bor kommit andra grannkatter som gör att hon vill märka revir?

FritZzJävel
1

#8 Det är ju just det som är det konstiga, att hon faktiskt är rumsren på sommaren, visst kan det hända att hon är ute lite mer på dygnet på sommaren men ingen märkbar skillnad med flera timmar om dagen.

OberonsMatte
1

#5 Eftersom hon är så gammal är det inte konstigt att hon drar sig extra mycket för att gå ut och kissa under vinterhalvåret och hellre gör det inomhus i värmen. Därför är lådsituationen antagligen det största problemet i det här fallet.

Även om hon alltid har haft samma låda och sand kan det mycket väl vara så att hon aldrig riktigt har trivts med den, men att det är först nu på äldre dar (när hon inte alltid vill gå ut) som det blir tydligt genom felkissningar.

Är det bara en låda?

Var är lådan placerad? (och var kissar hon?)

Vilken sorts låda är det (öppen, med huv, med lucka)?

Vilken typ av sand är det i lådan? (märke och sort)

Hur tjockt lager av sand är det i lådan?

Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?

Bajsar hon i lådan eller gör hon det alltid utomhus?

Hur ofta kissar hon i lådan?

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
1

När min katt fick njursvikt så kissade hon lite överallt. Så kolla njurvärdena.

[SueHn]
1

Glöm inte att ett år är lång tid  för en så gammal katt så det är svårt att jämföra hur det var förra sommaren, förra vintern. Det är svårt att upptäcka njursvikt med blodprov innan det har gått mycket långt.

Katter kan bli senila, katter kan ha ont i sina leder, katter ha få sjukdomar med ämnesomsättningen mm. Skaffa ett par kattlådor till så att katten har nära till toaletten var den är i huset. Kolla ämnesomsättningen, dvs sköldkörteln. Kolla lever- och njurvärden.

Hur bra koll har du på hur mycket katten dricker? Hur bra koll har du på hur mycket den kissar?

Ligger nog en hel del i vad # 11 säger.

[Mustangcab]
0

# 14 Ja man ser inte att katten har njursvikt förrän 75 % av njurkapaciten är borta.

[SueHn]
1

Väg katten varje vecka och skriv upp vikterna i en tabell. För också logg på varje gång som katten kissat på felställe och var. Anteckna också andra saker runt katten. Har ni varit borta mer än vanligt, har ni haft besök och av vem etc

FritZzJävel
0

#11 Drar sig för att gå ut skulle jag väl inte säga, hon är fortfarande ute mycket på vintern med och om det nu är någon skillnad från sommaren så är det ytterst lite. Hon bodde i sommarstugan fram till den 20 oktober sen 1 vecka efter att hon flyttade till vinterhuset kom första kissen inomhus, temperaturen låg på ca samma grader under den tiden. Hon kan även öppna dörrar(hoppar på handtaget) själv så så länge det inte är låst går hon ut när hon vill oavsett om någon öppnar eller inte.

Är det bara en låda? Ja vi har bara en men ska absolut prova om det hjälper med fler så tack för tipset :)
Var är lådan placerad? Den är inne på vår toalett (men ska som sagt prova med fler). Hon kissar på lite olika ställen men oftast i tv rummet eller det ena sovrummet.
Vilken sorts låda är det (öppen, med huv, med lucka)? Vet inte exakt vilket märke den är men den påminner om denna: http://vetzoo.se/hydra-kattlada-med-ram?ref=pricerunner&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Vilken typ av sand är det i lådan? (märke och sort) Hon har Ever Clean Multi- Crystal Blend.
Hur tjockt lager av sand är det i lådan? Det är upp till ramen på lådan.
Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring? Den rensas minst morgon och kväll och oftare vid behov.
Bajsar hon i lådan eller gör hon det alltid utomhus? Hon bajsar både i lådan och utomhus.
Hur ofta kissar hon i lådan? Hur ofta hon kissar i lådan är olika från dag till dag och beror till viss del hur mycket hon är ute. Det är inte heller dagligen det sker "olyckor" inomhus utan ibland händer det oftare och ibland går det några veckor i mellan.

FritZzJävel
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 ska kolla med mamma vad exakt det är vet. har kollat då jag inte har varit med, vet dock att de har tagit urinprov.

#13 Visst är ett år en lång tid, men från den 18 April till den 20 oktober när hon var i stugan skedde inte en ända kiss inomhus, en vecka senare när katten var flyttad till vinterhuset kom den första. Så har det varit i två år, alltså inga problem så länge hon är i stugan men när hon flyttar till vinterhuset så börjar det. Och som jag skrev till #11 så händer det ibland lite oftare och ibland går det flera veckor mellan gångerna.
Ska som sagt också kolla upp exakt vad som är kollat hos vet. och vi ska även prova med fler lådor :)
Ute har vi ingen koll på hur mycket hon dricker, i skålen inne rör det sig ungefär lika mycket som innan men eftersom det är två katter där så ska jag be mamma hålla lite extra koll på hur mycket just hon dricker. Hur mycket hon kissar har vi ju inte heller koll på det som sker ute och även där finns det ju en katt till som använder lådan men ska be henne hålla extra koll på det med :)

#15 Det ska vi absolut börja med, tack för tipset :)

Här kommer också en bild från den 20 oktober, när hon är ute är hon ofta iväg på upptäcktsfärd, utforskar saker och klättrar och när hon är inne leker hon mer än gärna så jag skulle ändå inte vilja kalla henne trött.

OberonsMatte
3

#16 För att göra kattlådorna så attraktiva för katten som möjligt råder jag er att byta kristallsanden mot en lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad variant av Everclean. Finkornig lersand är både behagligare och naturligare för en katt att ha som underlag och gräva i.

#17 Finns det alltså ytterligare en katt med i bilden? Vad är det för katt och flyttar den katten också mellan de olika boendena?

Sajtvärd Katter iFokus

FritZzJävel
1

#18 det ska vi absolut prova :) Ja det finns en katt till, hon flyttar också mellan boenderna och dom har bott ihop i snart 10 år = långt innan detta började. Den andra katten kom också till oss som hittekatt fast ett år tidigare.

OberonsMatte
2

#19 Fler katter betyder alltid större påfrestning och konkurrens kring lådsituationen, så fler lådor är som sagt en mycket bra idé. Gärna utplacerade på olika ställen och främst på de ställen där hon själv valt att kissa.

Nu har ju just dessa två katter levt ihop så länge att det är lite märkligt om de först nu börjat konkurrera om reviret, men omöjligt är det inte, och det kan alltid finnas andra (för oss okända) faktorer som är droppen som fått bägaren att rinna över.

Jag såg nu att #9 hade en bra fundering som blev lite förbisedd. Finns det andra katter runt vinterhuset vars närvaro honkatten kan känna sig störd och hotad av?

Finns det en kattlucka som katterna går in och ut genom som de själva vill?

Sajtvärd Katter iFokus

[SueHn]
1

Hur gammal är den andra katten? Katters relation är inte lika genom katternas liv utan växlar. Jag skulle kunna skriva flera sidor om realtionerna ser ut mellan mina katter och hur de ändrats över tid. En sak som jag sett hos mig och hos andra med flera katter är att gamla katter får låg rang. De andra katterna kan t o m bli elaka mot gamlingen och så är det ofta bland djur.

När den gamla katten vill gå till lådan uppfattar kanske 18-åringen att den andra katten står i vägen och då väljer den gamla att kissa där den står eller en liten bit därifrån för den törs inte gå förbi den andra katten.

Har man flera katter och en som är riktigt gammal måste man hålla lite koll på var den ena och den andra är så att det inte blir synd om den gamla katten. Flera sandlådor är då att rekommendera men ställ dem långt ifrån varandra. Bor katten i en villa kanske det behövs minst fyra lådor. För att inte få huset möblerat med kattlådor kan man fixa en kattoalett av något billigt skåp från t ex loppis och ställa lådan i skåpet. Jag har flera sådana kattoaletter, bl a en i vardagsrummet.

Köp billiga plastbackar t ex på ÖoB. Finns ingen anledning att göda djuraffärerna med sina hutlösa priser.

Appropå bilden, katter oroar sig inte över att de skulle vara för gamla för kliva på tak, inte ens när de fyllt 18 år.

FritZzJävel
1

#20 oj, den frågan har jag missat. Vi har inte märkt någon annan katt i alla fall men det kan ju faktiskt vara så ändå. #21 den andra katten är ännu äldre då hon kom först och var då ungkatt medans katten tråden handlar om kom ett år efter och var då kattunge. Fler lådor ska införskaffas imorgon. Nej det förstår jag med, hittade dock bilden i samband med att jag läste i tråden. Det jag menar är mer det att hon fortfarande är ute en hel del om dagarna och är aktiv och inte endast ligger inne och sover.

[SueHn]
1

Jag blir alltid glad när mina pensionärer hittar på något som visar att de har livsgnistan kvar. En liten promenad på taket är säkert uppfriskande för en gammal katt.

Den yngre katten kan förstås ha åldrats fortare än den som räknat i år är äldre.

Vilken tur du har med dina katter som båda lever och mår bra fast de är så gamla.