Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2413 ggr
Leans
0

Matvrak till katt!

Är helt ny här och vet inte om detta inlägg hamnar rätt. Men jag gör ett försök, och hoppas att någon med mer erfarenheter av just katter kanske kan komma med råd.

Min misse har för vana att börja jama och skrika helt hysteriskt på mornarna, kan börja redan 6-7 och denna tid är för mig helt onaturlig att kliva upp. Men det är då han vill ha sin mat.

Han är otroligt matglad och har aldrig varit varken kinkig eller kräsen när det gäller mat. Om han fick bestämma skulle han nämligen äta även min mat, han försöker varje gång.

Han får blötmat (portionspåsar) två gånger om dagen, morgon och kväll. Sedan har han fri tillgång till torrfoder, som jag fyller på så fort det börjar bli tomt i skålen. Och han äter båda sorter med stor aptit, inget krångel.

Men så kommer vi till mitt problem. Han väcker mig, och han skriker oavbrutet tills han fått sin blötmat. Detta driver mig till vansinne många gånger. Jag vill gärna vakna för egen maskin och inte behöva kliva upp bara för att han vill detta. Det går ingen nöd på honom, han har ju sitt torrfoder. (kan jag tycka) Men att ligga och "spela död", ignorera honom fungerar inte. Han skriker tills han fått sin mat.

Jag vet inte hur och om jag kan få honom att sluta skrika på morgonen? Någon som kan ge förslag på hur jag lär honom att helt enkelt vänta tills jag vaknat? 

Så här har det vart sedan jag fick hem honom, som bäbis. Nu är han snart halvåret, frisk och kry, inga problem. (innekatt)

Maria Katarina
0

Min katt hade precis samma vid samma álder, fast han ville leka. VARJE natt vid den áldern väckte han oss vid 4-5tiden och ville leka… Sen gick det över nágra mánader senare. Tack och lov. Nu gäller ju din frága mat, sá det är kanske lite mer komplicerat. Kan du tänka dig att inte alltid ha torrfoder redo för honom? Sá kan du köpa en matbehállare med timer och ställa in den vid 6, sá dá fár han sin mat och du fár sova? Ställ in  den sá att han fár bara lite, och sá kan du ge honom blötmat när du gár upp pá morgonen?

jollycox
3

Jag hade samma problem och skrev här för att få hjälp. Ett tips jag fick var att ställa väckarklockan och ignorera om katten börjar jama innan klockan har ringt. Tillslut lär sig katten att när klockan har ringt då kommer matte stiga upp och ge mig mat. Numera börjar han inte jama förrän klockan har ringt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Cazzos
0

Stänger du sovrumsdörren när du ska sova?

Vad för fodermärken ger du honom, både blötfodret och torrfodret? 

Mjau blötfoder är nästan rent kött och med andra ord kanske mer mättande. Individuellt förstås. 🙂

Jag skulle råda dig att ge honom mer regelbundna mattider, det kanske är det han behöver. Utifrån hans aktiveringsvanor så kanske du skulle behöva göra en foderstat till honom 🙂

Leans
2

Matbehållare med timer lät ju faktiskt väldigt smart, men jag är lite skeptisk till om det fungerar? För det är inte torrfodret han vill åt. Det äter han bara som "mellanmål" om man kan säga så. Men om han inte har tillgång till varken det ena eller andra så kanske han finner sig i att få torrfodret som första frukost. Prova kan man ju :)

Leans
0

Nej, jag har sovrumsdörren öppen. Han har tillgång till alla rum!

Jag köper olika märken/smaker, för att han ska få variation och inte snöa in sig och därmed tröttna på något. (har hört om kräsna katter) Sedan går jag lite efter hur jag själv skulle uppleva det hela, jag skulle inte vilja äta bara köttbullar varje dag! :)

(Brit, RC och friskies - torrfoder)

(RC, friskies och whiskas - blötmat)

För att vara helt ärlig, så har jag aldrig varken mätt upp eller vägt hans mat. Det kanske man bör?

Jag bara fyller på och det har funkat, för han äter och är nöjd. Men det är ju just det att han vill ha blötmaten så himla tidigt.

Kan det vara någon ide att strunta i att ge honom blötmat på morgonen och köra en större mängd på kvällen bara? Vad tror ni?

MonicaLagerquist
1

Lägg upp en rejäl portion blötmat det sista du gör innan du lägger dig.Blötmat tål att stå framme.

Stolt ägare till tre La permer

[Hen]
0

Hur länge har du testat att ignorera? Det kan tyvärr ta många veckor och blir oftast värre i början. Men har man stort tålamod (och bra öronproppar) så brukar de ge upp skrikandet till slut. Jag undrar om han kanske skriker efter mat på morgonen delvis för han varit vaken själv på natten och börjar känna sig otålig? Tips kan vara att leka intensivt med honom precis innan du somnar (samt ge mat då), så det så att säga var mindre längesen på morgonen. Det kanske även kan hjälpa att öka hans möjligheter till egen aktivering nattetid; tex att ordna mer klättermöjligheter inne och lägga fram nya bollar o andra leksaker (dvs variera vilka leksaker som är framme o bara ha vissa leksaker framme på natten så han blir glad att se dem igen). Utevistelse/koppelpromenader sent på kvällen samt en kattkompis är andra saker som kanske kan göra honom mer avslappnad. :)

Cazzos
0

#5 Jag har en regel (som jag "hittat på" själv), att katten får 1 råga matsked blötfoder per kg. 

För det mesta blir det 2 matskedar vilket de flesta katter jag träffat på nöjt sig med men en riktig foderstat är ju lite mer komplicerad än så 🤪

Du kanske skulle kunna ge honom mat lite senare på kvällen kanske?

Eller att du byter torrfoder helt och låter det bara stå framme på natten. Du skulle kunna testa att ge honom en rejäl portion på kvällen, lite senare än vanligt, och strax efter det hälla upp ett annat torrfoder som han kan äta på natten om han blir hungrig mitt på natten, så kanske han inte väcker dig på morgonen.

Det finns en risk att han äter upp torrfodret (om det är ett helt nytt torrfoder som han gillar) direkt efter att han ätit kvällsmåltiden trots att han är proppmätt, så man får ju försöka lista ut ett bra sätt att hindra honom från att jama på morgonen utifrån han som individ.

jnielsen
1

Jag har en likadan katt. Han hittar på det ena efter det andra för att få sin mat. Att ignorera och inte ge efter är det enda som fungerar. 

Vår kisse biter mig i håret, gräver in sig under min nacke och ställer sig upp för att väcka mig -.-

Leans
0

#7 Jag har inte världens bästa tålamod får jag erkänna. Jag brukar ge upp efter någon halvtimma. Och då går jag upp, ger katten mat och sätter mig och surar lite. För jag kan aldrig somna om. :(

Jag bor i lägenhet, en ganska lyhörd sådan dessutom. Så jag vill inte att han skriker för länge dels för att jag själv blir helt kocko, men jag vill inte att han stör grannarna heller.  

Men han tystnar och äter i lugn och ro så fort blötmaten ligger i skålen, och sedan brukar han gå och lägga sig och sover mycket om dagarna. Med några avbrott för lek.

Sedan sätter han igång på kvällarna, jag brukar köra med laserpekare eller rent av bara kasta hans leksaker då han apporterar glatt. Sedan när jag går och lägger mig så brukar han få ett nytt rus, men då leker han själv ute i vardagsrummet, där mestadels av hans saker ligger. Jag hör hur det plingar till lite här och där. Men sedan sover han (tror jag) resten av natten. Och vaknar tidigt, hungrig :)

Leans
0

#8 1 matsked per kg/katt! Wow, jag övergöder honom! :D Han brukar få 4-5 matskedar på morgon och samma lika på kvällen. (Räknar inte, men på ett ungefär) Och han väger 2,5 kg.

[Lilyz]
0

Om han är så förtjust i blötmat skulle jag låta honom ha fri tillgång på det och sen ha några aktiverinsleksaker med torrfoder i som godis.

Om du vill ha torrfoder hela tiden skulle jag rekomendera att byta till ett märke med bra innehåll utan spannmål. Finns massor med fodertips i olika trådar på detta forum så bara att titta runt lite Glad

För övrigt kanske han skulle må bra av en kattkompis Tummen upp

Cazzos
0

#11 Äter han upp det du ger honom + knaprar på torrfoder till och från så kan han ju bli överviktig, men han kanske har en hög ämnesomsättning och bränner det fort trots låg aktivitet 🙂

Det är viktigt att jämföra en själv när det kommer till ens husdjurs behov. 

Hur skulle du känna om du hade mat i magen hela tiden, att vara mätt dygnet runt? 

Personligen så skulle jag må ganska kasst, jag är som piggast 1-2 timmar efter en måltid, men om jag småäter utöver hela dagen så blir jag trött, och det har ju en förklaring, kroppen jobbar med att smälta och processa maten, så mindre energi går till hjärnan att tänka och hålla sig alert. 

Självklart beror detta på vad man äter men jag tänker generellt.

Vad tror du att han skulle tycka att få bestämda mängder måltider mer regelbundet? När är du borta om dagarna, eller är du hemma varje dag?

[Lilyz]
1

#13 Detta är dock en kattunge och då kan han gott ha fri tillgång 😉

Leans
0

#12 dessvärre tror jag att han skulle kunna vara av den sorten som äter ihjäl sig av blötmaten om han fick möjlighet till det. (Inte bokstavligt talat, men inte långt ifrån) Han äter det han får och det går undan. Han slukar rubbet. Torrfodret brit som jag köper har väldigt hög köttmängd i sig och ska vara ett väldigt bra foder, i alla fall vad jag har hört? Sedan kan jag inte uttala mig så mycket mer om det då jag inte är någon expert. :) Friskies vet jag att det inte är det bästa på marknaden, men det köper jag för att han fick det som bäbis och från början visste jag inte om något annat skulle gå hem hos honom. Sedan har det bara blivit att jag fortsatt köpa det.

[sorbel]
1

Det är också bra att inte mata katten direkt när man vaknar. Dricka kaffe, duscha, etc innan och då kommer katten inte tänka att när du vaknar får han/hon mat.

sagan
2

Är inte kissen kastrerad bör du ge honom fri tillgång medans han är kattunge. När han väl kastrerats så får man börja portionera ut maten om han inte kan reglera på ett bra sätt själv.

Du kan frysa in en del av fodret och ställa fram det till natten. Då tinar det långsamt och han får mjukmat lite senare. Det kanske kan göra så du får sova lite längre. 

En halvtimmes ignorering hjälper inte långt. Du måste ignorera tills han slutar jama annars ger det inte resultat. Du måste vara dubbelt så envis som din lilla kisse. 

Har du något sällskap till honom? Om inte kan det vara värt att fundera på 🙂

Leans
1

#13 Japp, han äter all blötmat samt knaprar torrfoder. Oftast äter han torrfoder på kvällar/nätter. Men tjock kan jag inte påstå att han är. Han är ju i en växtperiod då han bara är 6 månader så att jag skulle dra in på fodret finns inte just nu. Han behöver ju sitt för att kunna växa. Tanken är att jag ska kastrera honom när det börjar bli dags, men än så länge har jag inte märkt av några större tendenser till könsmognad. Och efter kastrering kan jag tänka mig att ämnesomsättningen försämras, så är det ju i alla fall med hundar och jag skulle tro att det är samma sak med katter. Men då finns ju specialanpassade foder med lägre fetter osv. Och att jag skulle jämnföra honom med hur jag skulle vilja äta är inget alternativ då jag själv har mycket hög ämnesomsättning och därmed svårt att lägga på mig vikt. Jag är väldigt stor i maten och är hungrig hela tiden och jag går hellre runt och är mätt än hungrig. Men det är jag! :) Jag jobbar varierande tider, skift. Så fasta tider är tyvärr ganska svårt. Jag kan inte ta ett jobb 8-16 bara för att min katt ska få fasta tider!

Leans
1

#16 jag önskar jag kunde ta en kaffe i lugn och ro men om han inte fått mat så står han nedanför mina fötter och skriker. Han följer mig vart jag än går på morgonen tills han fått sin mat, då först kan jag andas. :) Jag blir stressad och kan inte bara ignorera, tyvärr!

Leans
1

#17 han kommer bli kastrerad inom sinom tid. Jag antar att det bara är en tidsfråga innan han börjar bli könsmogen? Blev lite nyfiken på det där med fryst mat. Ska jag frysa in en portion med blötmat som jag sedan ställer fram åt honom innan jag går och lägger mig? Eller hur menade du? :) Jag har faktiskt funderat på en till katt, men jag har tänkt vänta tills denna lilla krabat är kastrerad. Så den biten är helt klar. Sedan vet jag inte hur man introducerar en ny katt för den första? Jag har noll erfarenheter av det där! Men den frågan hör ju inte riktigt hemma här :)

[Hen]
0

#20 det finns jättemånga bra tips sbg att introducera en ny katt. På tex kattstatus.se etc+ jättemkt kunskap här på forumet, så lägg gärna ut en fråga om det också om du är nyfiken! :)

[ElisabethYL]
0

Jag skulle inte begränsa maten till en växande katt.

Du har redan fått bra tips, men vill ändå komma med några idéer..

Öka mängden blötmat (mina 2 får 75 gram på morgonen och 50 gram på kvällen) Här är det som regel blötmat kvar när min väckarklocka ringer kl 7 och mina kan glömma mat innan dess 😉

Behåll den fria tillgången på torrfoder..

Skaffa en klösbräda med någon form av aktivering, mina älskar http://animail.se/klospelare-med-aktivering-fyrkantig.html Den duger däremot inte som ersättning till ett klösträd, men erbjuder tre olika lekalternativ utöver klösandet..

Foderautomat är ju också ett alternativ för dig, med tanke på skiftarbete..

Leans
2

#22 Nej, så känner jag också. Alltså inte minska mängden mat nu när han växer. Men jag ska ge honom en större portion blötmat nu ikväll. Så får vi se hur länge han håller sig imorgon. Han springer redan nu och väntar på kvällsmaten. Matvraket!

Jag har ställt en extra skål med torrfoder inne i sovrummet, och den krafsade han över direkt när han såg den. Så han kanske spar den till inatt? ;)

Han har klöspelare där han kan klättra upp och ned mellan våningarna, samt en klösbräda i vågig form. Har även två aktiveringsbrädor. Men dessa bryr han sig inte så mycket i faktiskt, det är mest bara pelaren som han använder. Så den behöver jag nog inte köpa, men tack för tipset :)

Leans
6

Jag tänkte bara säga att jag igår gav min misse en större portion blötmat än vad han normalt får på kvällarna. Dessutom fick han den ganska sent. Och idag väckte han mig inte fören 9, men han var bara upp och petade lite i ansiktet på mig. Jag somnade om och runt 10 var han tillbaka, han jamade lite men inte på samma hysteriska vis som vanligt. Jag somnade om igen och strax innan 11 vaknade jag och då låg han och sov vid mina ben. Så en snäll misse och en rejäl sovmorgon! Underbart :-)

[ElisabethYL]
0

Härligt, prova att fortsätta med det så går det nog bra.. 🙂

Cazzos
0

Vad bra att det funkade! Nu får vi hoppas att det håller 👍

sagan
1

Du tar blötmat och fryser in med extra vätska (vätskan mättar också) lägger upp den frysta innan du går i säng och så tinar den långsamt och han får mat senare också. Dyrare alternativ är att han en matbar som öppnas när du väljer.