Hane/Hona innekatt
Vilken anser ni, hane eller hona, vara sig bäst lämpad som innekatt? Nämn gärna för- & nackdelar :)
Skulle säga: Beror på katten inte könet 🙂
Så spelar ingen roll, bara katten trivs inomhus.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som #1 säger så beror det inte på könet utan på individen =) Jag har haft både och och ingen har haft problem med att vara innekatt.
Kön spelar ingen roll, tror att i stort sätt alla katter kan klara sig bra som innekatter om de inte vet något annat och/eller har ordentligt med aktivering 🙂
Plus att två katter är bättre än en!
Okej, skönt att jag kan välja efter individ o inte efter kön då ;) Ska man ta två jämngamla eller det skulle kunna vara okej att köpa en nu, låta han/hon bo in sig och sedan köpa en till längre fram? Eller vilket skulle vara mest fördelaktigt för de små? :)
Om du söker en katt som är lugn kanske du ska välja en raskatt med dom egenskaperna :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det fungerar att ta två kattungar från olika kullar, men det är lindigare för missarna att ta från samma kull. Då har dom åtminstone varandra när de kommer till ett nytt främmande hem.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Om det är en hane och en hona, hur fixar man det med "könsmogningen" o så? :s
#8 Kastrering 🙂 Även innekatter bör kastreras.
Jo det förstår jag ju x) Men de kan man ju inte göra direkt :p måste man inte vänta ca 6 månader fören man kan kastrera med de blir könsmogna tidigare?
Jag kastrerade min hane då han var 5 månader han visade lite för mkt tecken på vara könsmogen. Finns veterinärer som kastrerar redan då de är 12 veckor.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#10 Finns veterinärer som kastrerar från 12-16 veckors ålder, så det kan man ju göra med hankatten, och ev vänta lite längre med honkatten om man vill 🙂
Honkatt skulle jag säga. Enligt min erfarenhet har hanarna vart mycket mer "vilda". Men det kan ju vara en tillfällighet.
Haft 7 honor och 7 hanar.
Okay, tack Frida :)
#13 okay, ja då kanske man ska skaffa en hona då.. eller två. Är så svårt det här!
Mina hanar har alltid varit mycket mer gosiga än min honkatt som jag hade. Men har träffat många honkatter som är också gosiga. Så det beror helt på katterna. Jag skaffar hem mina kattungar ikväll- en hane och en hona. Hanen ska kastreras den här månaden och honan nästa månad. De är 17 v.
Jag har av båda könen och båda är kastrerade och jag skulle säga att honan är mer "vild" men hanen är mer på honan och ska busa.
Det handlar om individer (personlighet) inte kön. Är min erfarenhet.
Jätteroligt att så många har svarat :) Verkar ju faktiskt som att det inte spelar så stor roll som sagt :)