Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2193 ggr
EmelieSofia
0

Är jag elak mot katterna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre katter. Alexis 5 år, Bamse 4 år och Caspian 1,5 år. De två äldsta är vana innekatter tills april i år då vi flyttade till hus. Caspian var då knappt ett år när han fick börja gå ut.

Nu när det börjar bli kallt och mörkt låter jag dem enbart vara ute när det är ljust. Senare i vinter tänkte jag bara låta dem vara ute när någon är hemma. Caspian visar stort missnöje med att inte få gå ut efter kvällsmaten. **Usch, han skriker så det gör gjort i hjärtat!
**
Är detta alldeles för grymt att tvinga honom vara inne? 

Vi bor inte särskilt litet, och de är ju tre katter och en hund. Tre våningar om man räknar med källare. Ett större klösträd och en lite mindre. De får vara överallt. Så det finns ju för honom att göra…

dolfen
4

När jag hade ansvar för en katt lät jag katten bestämma. Om jag sov när han ville in … fick han skylla sig själv.
Katten ifråga gillade mig trots min "ce la vie" inställning, eller kanske just därför!?.

🙂

viktoria91
7

Inhägnad utegård till kisarna!=)

[Hen]
1

Håller med #2 det är en smart idé!

EmelieSofia
0

#2 bra ide, men det fungerar inte rent praktiskt. Tror inte det skulle duga heller  :)

Anledningen till att de inte får vara ute är att vi har fullt med lo, varg, räv och även björn här. Dessutom är det svårt för bilarna att se dem även om de har reflexhalsband på sig.

Blir det mörkt och kallt och de springer bort så ser väl inte deras chanser så ljusa ut här.

dolfen
2

Att inhägna en katt ingår inte hur jag uppfattar att en katt fungerar.

[Hen]
8

#4 Mellan farligheter och en katt som tycker kvällarna är tråkiga ett tag, skulle jag välja det sistnämnda. Kanske kan du leka med en Da bird med honom på kvällarna eller börja med klicker-träning eller ngn annan form av lust- och actionfylld aktivering som han lär sig att uppskatta? Tycker du gör rätt inatt skydda dina katter. De får ju faktiskt gå ut, bara inte hela tiden gör tillfället.

[Hen]
3

#5 kattgårds-idén var ju e bara för de riskfyllda tidpunkterna? Dessa katte går ju fritt ut och in på dagtid osv. Dvs de är utekatter. Men i valet mellan låda in i huset och sätta katten i en rymlig och underhållande inredd utegård, hade ju utegård varit roligare för katten. Men nu funkade ju inte det :)

dolfen
1

Jag är nog för naturlig för att vara med katt. 🤓
Men de katter jag haft ansvar för har visat sin upps"katt"ning. Glad

I min nuvarande boendesituation väljer jag bort att ta hand om andras katter.

Thaeri
4

Har man trädgård så varför inte hägna in hela den?

Då får katterna tillgång till alla fördelar med utelivet, men utan att behöva utsättas för riskerna.

Ja, det blir en viss begränsning, men jämfört med vad riskerna är och vad de ofta gör är det en väldigt, väldigt liten grej. Och nej, de riskerna är inte en snabb död, utan det är oftast att plågas ihjäl pga att ha blivit överkörd på ett "orent" sätt, eller så har några uttråkade ungar fått tag i kissen och tycker att det kan vara kul att "leka" med den, eller så får någon grannkatt för sig att ens egen katts revir ska bli dens, och kör iväg ens kisse till ett liv i hemlöshet, med slagsmålsskador som souvenirer.

//hon som nyss tagit hand om en katt om bodde på ett ställe som borde vara paradiset för en utekatt, men som slogs med grankatten på liv och död.

[SueHn]
2

MIna katter får inte gå ut på kvällen men det har förstås hänt mer än en gång att någon av dem inte kommit in på kvällen och då kommit att vara ute under natten. Sedan de fick kattlucka kan de iaf gå in när de vill men om inte alla är inne när jag lägger mig går jag upp på natten för att se om jag behöver gå ut på verandan och locka på den som är ute. Det går bara att gå in genom kattluckan.

Räv, lo, björn och varg är inte så stor risk för vuxna katter. Jag har alla fyra inpå knutarna. Räven går ibland t o m på tomten. Härom kvällen kom en av katterna in med en svans som påminde om en flaskborste och strax efter stod en räv och skällde utanför fönstret.

Kan du näta in en veranda eller uteplats? Min uteplats är innätad med lucka till rummet innanför. Om någon katt tjatar om att få gå ut för sent på dagen, sätter jag  den på uteplatsen och det brukar få slut på tjatet.

Man kan inte tänka i termer om att katten får skylla sig själv för katter tänker inte framåt flera timmar och inte heller om orsak och verkan att om någon släpper ut den på kvällen så kanske det blir att sitta ute hela natten.

Att hägna in en hel tomt är en ekonomisk fråga och även praktisk. Katten kan ju gå ut om någon öppnar grinden ett par sekunder. Vad det skulle kosta att hägna in mina 3000 m2 törs jag inte ens tänka på.

EmelieSofia
0

#9 Vi bor alltså ute på landet. Finns 4 hus här… Det går inte att hänga in vår tomt. Skulle heller inte vilja begränsa katterna så. Det är inte gräsmattan som är roligt utan åkern och skogen. Den kan jag ju inte direkt hänga in.

#10 Kommer inte göra en inhägnad åt mina katter. Lo tar faktiskt väldigt gärna tamkatter så de är en stor risk. Katterna vill inte vara på altan, gräsmattan eller balkongen. De vill vara ute i skogen, under ladugården, ut på åkern osv. Kattlucka har jag också tänkt på men jag vill inte att de går ut på natten alls. Det finns uthus och sånt de kommer in i här för lite väderskydd. Skulle något annat än våra katter komma in genom en kattlucka så kanske inte hunden är så snäll….

Det fungerar väldigt bra att ha de två stora inne och den lilla killen börjar vänja sig nu. Idag har de varit inne hela dagen. När de är ute brukar de komma hem lagom till kvällsmaten. Så än så länge fungerar det väldigt bra. När d blir kallare vill de nog inte ens ut…

[SueHn]
3

# 11 Du missförstod mig kanske. MIna katter är utekatter som sysselsätter sig med att jaga sork på åkrarna runt min gård hela dagarna.  Skulle tro att vi bor på ställen som liknar varandra.

Men jag har en veranda som jag nätat in för att ha ett ställe där katterna får gå utomhus när de vill, även nattetid.

Kattluckan har jag gjort själv på ett sätt så att de bara kan gå in. De kan alltså gå utifrån till verandan genom den hemmagjorda kattluckan och från verandan till tvättstugan finns en kattlucka till som det går att gå både ut och in genom. Vill jag vara säker på att det inte kommer in främmande katter stänger jag dörren till tvättstugan.

På morgnarna ligger alltid några av katterna ute på verandan i något av de kattbon som finns där.

För länge sedan råkade en av mina katter i slagsmål med några rävungar som kom till gården och åt hönsmat som fanns kvar under nätterna. Det blev en del blessyrer men värre var det en gång för mycket länge sedan när kattan koim i delo med en grävling. Det tog veterinären en timme att tvätta sår och sy ihop kattan men hon blev bra och det var ju huvudsaken.

Thaeri
1

#11, mina föräldrar har exakt en granne som bor året runt, och ändå lyckades Tarzan råka i luven på deras katt. Mina föräldrars tomt är också väldigt svårinhägnad, men det skulle vara möjligt om de verkligen ville, men det gjorde det inte. Alltså är Tarzan numera innekatt hos mig i stan, för hans egen säkerhets skull.

Och ja, åkern var roligare än tomten för honom där, men nog tar sig småfåglar och smågnagare sig in på tomten ändå, plus att träd alltid går att klättra i🙂

Det går med andra ord om man vill, frågan är om man som ägare verkligen vill?

[JeanetteK]
0

Jag har precis samma situation som du. Vi bor på landet och jag vill att katterna ska vara inne nu när det blir mörkt. Inte så populärt alla gånger, men det får dom leva med! Dom är ute hela dagarna.