Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 811 ggr
Llindaa
1

P-piller ofarligt?

Vår katt har ett löpbeteende trots kastrering och vi ringde och pratade med Agrias veterinär nyss. Hon sa att det mest troligt var vävnad kvar vilket orsakade löpbeteendet och vi fick rekommendationen att kontakta vår veterinär för att få p-piller. Min sambo frågade då om det inte var en onödig risk att ge p-piller då vi hört om juvertumörer som följd av p-pilleranvändning men fick till svar att det inte var någon fara alls. På Agrias hemsida står dock följande; "ett sätt att förebygga juvertumörer hos katt är att inte ge dem p-piller, utan kastrera katten om den inte ska användas i avel." Känns ju inte så jättekul att få en rekommendation av hemsidan och en helt annan av deras veterinär? Ska oavsett kontakta vår veterinär på måndag och höra om hur vi går vidare, vi har ingen lust att ge p-piller då vi kastrerade just för att slippa det.

[dynamitella]
9

Nej. Då ska ju veterinären helt enkelt gå in en andra gång, utan betalning, och korrigera problemet som missats tidigare (rester).

Börja inte med piller. Det stämmer fint att det ökar risken för juvertumörer.

OberonsMatte
6

Ja, kräv en ny operation!

En av mina tidigare katter hade också löpbeteendet kvar efter kastrering och dum som jag var gav jag henne p-piller för att slippa detta - och juvertumörer blev mycket riktigt hennes död.😕

Sajtvärd Katter iFokus

[ElisabethYL]
2

Kräv en ny operation. Det är veterinärens jobb att göra en riktig kastrering. I det här fallet kan veterinären åtgärda sitt misstag då din katt fortfarande lever och problemet är alltså att hon fortfarande löper. Du ska inte heller godkänna att betala för operationen - den har du redan betalat för…

Det vore annat om hon inte hade vaknat ifrån narkosen, då det är svårt att återuppliva ett djur, men även i ett sånt läge har veterinären ett ansvar…

silversol35
2

Ge inte p-piller. En katt vi hade när jag bodde hemma fick p-piller (morsan visste inte bättre) och den fick också juvertumör och vi var tvungna att avliva den.

Tycker också att veterinären har en skyldighet att fixa det här, då denne uppenbarligen missat något.

Llindaa
2

Tack så mycket för era svar! Litar mer på er härinne än vissa veterinärer vilket skrämmer mig lite.. Så himla tråkigt att höra om era katters öden #2 och #4, men väldigt snällt att ni skrev det så vi fick veta! Blev otroligt upprörd då vi betalade 60 kronor och fick höra att vi skulle köra på p-piller resten av kattens liv då vi betalat en kastrering för att slippa just precis det. Och sen dessutom få höra att det är ofarligt med p-piller då det snarare verkar vara raka motsatsen! Vi ringer veterinären på måndag helt enkelt! Har bara positiva erfarenheter av dem så förhoppningsvis ska inte det här heller vara något problem att lösa:)

[[pimey]]
1

Blir faktiskt mörkrädd hur dessa "experter" kan säga att det är ofarligt när det faktiskt är bevisat att det inte är det. Har många bekanta som fått tagit bort sina katter pga cancer och nu hade mina föräldrars 5 åriga honkatt åkt på det också. Så nu ska de in på operation.