Vänja utekatt till innekatt
Vi är precis nyinflyttade i en liten lägenhet och har två underbara katter. Jag undrar om det går att vänja en utekatt till innekatt? Kommer det att ta långt tid och kommer de att lida på något sätt?
Det kan gå.
Hur lång tid eller hur bra det går beror nog mer på katterna.
Det viktigaste är väl att tänka på att all aktivering måste ersättas inomhus nu. Så anpassa miljön efter katterna och aktivera dom på olika sätt. 🙂
För katter är det ju heller inte bara kvadratmeter som gäller utan det går att bygga så mycket på höjden med klätterställningar, hyllor osv.
Det går att göra en utekatt till innekatt, men det kan ta en på nerverna under tiden den ska vänja sig! Skaffa dig en feliway och plugga in i elkontakten, det ska göra katten lugnare och kan då göra det lättare för den att vänja sig vid detta stora miljöombyte. =)
Jobba på höjden så blir lyan tre ggr större i kattens ögon. Klättermöjligheter, klätterträd + se till att alla möbler och garderober kan nås av katterna. fixa gärna så att de kan ta sig runt utan att nudda golv! :) men även fri yta för katt-race. Feliway är ett bra tips. Räkna med att katterna kan behöva aktiveras med fartfylld lek 30 ggr per dygn alt. i en-timmes-pass morgon o kväll (beror på hur de funkar). Tips: laserpekare (i lagom dos, vissa katter blir bananas av den), Da bird, vippor, bollar.., Tips: lek bort massa energi hos katterna precis före läggdags och servera även blötmat när ni/du lägger er/. Träna katterna på att gå i sele? Och ett sista tips: mentala utmaningar för katten. Tex klickerträning elle gömma torrfoder på många ställen. Finns även dom som har flera matskålen på olika höjd o varierar vilken/vilka skålar maten ligger i varje dag.

Jag har nyss gjort det. Faktum är att jag vänjt samma katt till att bli innekatt två gånger, och det har aldrig varit några problem.
Men då har han alltid flyttat mellan gångerna, så han har aldrig behövt bli av med större delen av sitt revir, han har helt enkelt fått flytta till ett nytt och det råkade vara mindre än det förra.
Han är iofs en av de katter som gillar innelivet, då kan han slappna av i vetskapen om att det inte kommer dyka upp några okända människor, grankatter kommer inte slåss bara för att man letar efter mat där man kommer åt, och det är ju alltid varmt och gott.
Plus att jag har mer tid för honom än de andra ägarna som han har haft, och han är ett riktigt gosmonster. Och ja, takhögt klösträd är självklart, och jag ska även få balkongen innätad snart. Koppelpromenader tror jag inte att han skulle uppskatta däremot, så det kommer jag låta bli.