Naturligt laxerande??
Hej jag fick hem en kattunge igår på 14 veckor och den är jätte hård i magen så undrar om det finns något naturligt laxerande man kan köpa i mataffär??
paraffin olja fick jag rekommenderat för hårda magar, dock märkte jag inte att det hjälpte för min misse men finns säkert andra tips också.
jag bytte mat ist och det hjälpte :P
Vet inte exakt vad som räknas som naturligt men messmör ger förstoppade magar en skjuts. Samma funktion har fiberhusk, som du hittar på mjölhyllan eller glutenfria hyllan på mataffären. Husk är gjort av phyllisfrön som blir som ett genomskinligt slime när de blandas/tuggas och detta slime lägger sig på tex hårstrån så att de glider ut och inte fastnar i magen. Var noga med att kolla upp dosering dock, finns säkert instruktioner på Google. Annars kattmalt, som innehåller parffinolja. (Trixie är en sort som många katter gillar smaken på). Finns på djuraffär. OBS att paraffinolja inte tar bort orsaken till problemet utan "bara" puttar ut bajet liksom. Jag tror att kattmalt är mest effektivt, husköp näst mest effektivt och messmör minst. EDIT: Jag vet inte om man kan ge dessa saker på samma vis till kattungar som till vuxna katter. Ngn som vet? Ett tips som alltid gäller är såklart även att se till att katten får i sig tillräckligt med vätska. (Helst blötmat inte torrfoder pga vätskan osv). Jag utgår från att du i början ger samma mat som katten fick där den kom ifrån, annars är det alltid ett råd. De blir ju så lätt stressade vid flytten + att det tar tid för en kattmage att vänja sig vid ny mat så det ska göras stegvis :) Notera att om det inte går över snabbt - eller om katten redan är så förstoppad att den inte bajar – så bör du ringa veterinär och rådfråga, små kattmagar tar stryk av att vara förstoppade.
Okej tack för tipsen kattmalt har jag faktist hemma ska kolla om det står något speciellt när man ska ge det till kattungar. Har maserat magen en del och nu har han börjat fisa, hoppas han bajsar snart.
Åh vad skönt nu bajsade han, var ganska hård men då vet jag att han inte är förstoppad iaf :) Men får väll hålla lite koll så han inte blir det :)
Vad bra!
Min veterinär rekommenderade fiskolja! (Ifall du får mer problem) Eller Microlax men det är bara i nödfall och ska inte användas som första alternativ.
Okej :) Men hoppas jag slipper mer problem :)
Att ge katten mer vätska brukar hjälpa mot hård avföring, börja sakta fasa in blötmat om han inte äter det idag, eller uteslut torrfoder om han redan är van vid blötmat
Ställ ut fler vattenskålar på olika ställen för att locka honom att dricka mer men det bästa är om han kan "äta vatten" i sin mat (=blötmat)
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag har lite blötmat hemma :)
Tänkte bara lägga ut en bild på min lilla skrutt! Nu är magen bättre och han äter blötmat och blandnig mellan två torrfoder (det han hade hos uppfödaren och det nya han ska äta) Men tror mycket var pga stress vid flytten :)
#10 Åh vad söt!