Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5112 ggr
_Charlie
0

Öronskabb tro?

Jag märkte idag att katten min fått svarta prickar i/på öronen. Skabb, sa jag högt för mig själv, och satte mig och googlade lite på öronskabb.

Jag fick dock bara fram bilder på svarta örongångar, samt förklaringen att det blir svart och kletigt som kaffesump längst in i öronen, samt att det luktar riktigt illa.

Dessa prickarna sitter längst UT på öronlapparna, på både insida och utsida, så jag blir fundersam. Kanske någon som har lite koll på hur öronskabb ter sig vill ta en kik på bilderna och lämna sin åsikt?

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Insidan av ena öronlappen.

_Charlie
0

Utsidan av samma öra.

_Charlie
0

Insidan av andra örat.

OberonsMatte
0

Är han ren inuti örat tror jag att det bara är smuts.

Sajtvärd Katter iFokus

_Charlie
0

#4 Förutom lite smuts i groparna är han rosa och fin i öronen. Ingen kaffesump. Dessa prickarna kunde jag även skrapa bort med naglarna märkte jag nu. Brukar man kunna göra det med skabb?

[Lilyz]
0

Jag är inte alls insatt i skabb men tycker det på bilderna påminner om acne? Men har ingen aning om de kan få det i öronen, brukar ju vara på hakan 🤔

[Hen]
0

Kliar katten sig i öronen?

_Charlie
0

#7 Han fnattade i örat ganska frenetiskt en liten stund efter att jag varit och grävt i örat och letat efter kaffesump men det kanske är förståeligt, annars kliar han sig inte märkvärt. Skabb bör väl klia rätt rejält?

mimåne
0

Ja skabb kliar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Kavring]
1

Det brukar klia för de flesta katter att ha skabb i öronen, men det finns också de katter som inte visar några symptom. 🙂
Om man är säker på att det är något annat än smuts så kan man alltid ringa till veterinären. Skabb kan man bara få bort genom behandling (dvs. det räcker inte med vatten och bomullstuss).
Du kan ju testa tvätta bort allt först, och kolla sen om det kommer tillbaka. Gör det det kan det vara skabb. 😐

Linda-ml
1

Tror bara det är smuts, ser ut så tycker jag! Min katt hade skabb och då var det fullt med svart i hela öronen men mest längre in i öronen öronen! Om han kliar sig mycket i öronen så kan de ju vara skabb men tycker inte de ser ut som de men kan ju alltid vara bra att kolla med en veterinär :)

_Charlie
1

Tack för alla svar. Jag har kollat honom lite extra sedan igår men inte sett honom klia sig en enda gång i öronen. Jag tvättar ur dom och tar bort prickarna och avvaktar lite, återkommer det eller han börjar klia sig så får vi låta doktorn ta en kik. :)