Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2513 ggr
tindradar
0

Hankatt sökes

Hej! Tänkte kolla om det finns någon som har en hankatt jag kan para min birma med? Hon började löpa idag… Så finns det någon runt Uppsala hållet? Bor i östervåla 5 mil norr. Helt inte helt renrasig birma och till ett bra pris! :)

ScarletMajesty
5

vad är målet med parningen? Har du vet. besiktat honan innan parningen?

[Emma--]
5

Vad exakt är det du söker? 
Hälsotester osv? 

Kanske bättre att avvakta till nästa löp då det kan vara svårt att hitta en passande hane som följer kraven och redan är hälsotestad och klar på så kort tid 🙂

Och är det så att du inte funderat över det här med hälsotester finns det många på sajten som kan hjälpa dig med vad som bör göras Glad

Finns en hel del uppfödare på sajten. Sen kan säkert uppfödaren till din katt hjälpa.

Fridborg
2

Här sätter jag en tass för att se utvecklingen av tråden ;)

Djurälskaren87
1

3# du kan även bokmärka och följa den;)

Fridborg
1

#4 I know men min mail blir så full då

OberonsMatte
14

För att tala klarspråk verkar de här avelsplanerna vara otroligt oseriösa. Om en raskatt öht ska paras ska den göra det med en registrerad raskatt av samma ras så att ungarna också kan kan registreras och få stamtavlor.

Fler huskattkullar behövs inte och verkligen inte med birmor (eller andra raskatter) inblandade.

Sajtvärd Katter iFokus

Djurälskaren87
6

till ts! Vet du något om huskattsavel idag? Finns så otroligt många hemlösa katter redan som behöver ett hem inte skall man sätta nya till världen då… då det är en oseriös marknad,tyvärr.

sedan känns inte parningen så planerad utan mer akut då du vill ha en hane nu snarast då din katttjej har börjat löpa.

[Mustangcab]
4

T.S är endast 17 år så hen är inte myndig utan det är i så fall hennes föräldrar som blir inblandade i någon parning med katt och anvariga.

Mona22
5

Är det en renrasig birma ni har så tror jag inte uppfödaren blir så väldigt glad om ni tar huskatter på katten hon fött upp och lagt mycket tid och pengar på. Jag hade allafall inte blivit det 😕

Som andra sagt, kolla upp rasbundna sjukdomar och är du uppriktigt intresserad av avel så kontakta din uppfödare, hen kan nog hjälpa att hitta en lämplig partner och allt annat man bör göra innan, huskatter finns det redan gott om.

Djurälskaren87
1

8# ok men bra att hennes föräldrar kan gå in och läsa här då, för informationen måste ju ändå fram på något sätt

tindradar
0

Vad bra att de flesta av er var så seriösa och insatta som 17åringar då hörrni;););););););)

Fridborg
7

#11 Att ursäkta sin ovisshet med andras är inte ett solidt argument :P

Djurälskaren87
8

11# detta är ett forum där man kan få råd och tips och vi alla här har ju skrivit till dig vad vi tycker …sen om du är 17 eller 13 så är de ändå samma svar du får:)

[ElisabethYL]
9

#11 Tråkigt att du känner så om råden du har fått. Att du är 17 år betyder även att du inom ett år blir myndig och förväntas kunna stå på egna ben. Själv har jag haft eget boende sen jag var 15 år och fick sköta i princip allt själv…

Råden du har fått har som utgångspunkt såvitt jag kan se:
1. Du vill para din raskatt redan det här löpet som pågår
2. Vi vet ingenting om din hona
3. Du vill para henne med en hane av annan ras
4. Det finns ett stort antal hemlösa huskatter som inte behöver konkurrens av fler huskattsungar.. (för idag konkurrerar alla blandraskatter med varandra, både de som har och de som inte har ett hem)

MonicaLagerquist
5

Vilken blodgrupp har din hona?Har hon b så måste hon paras med en b hane eller så får dina föräldrar ansöka om tillstånd hos JBV.

Stolt ägare till tre La permer

[[pimey]]
10

Tror hon inte har någon som helst aning om tester, blodgrupper osv utan letar bars en "frisk och fin hane" till sin hona för att sedan sälja dessa som "raskattungar" för ett par tusen och stoppa i fickan. Och är din hona renrasig med stamtavla då blir nog inte hennes uppfödare glad och hsr hon ingen stamtavla ja då är hon en helt vanlig huskatt. Vi har tillräckligt med oseriösa människor som säljer dessa sk raskatter på blocket som vi försöker stoppa, spä inte på den siffran!

tindradar
0

#16 haha snacka om att ha fördomar om folk;) kan ju tala om för du att du är helt ute och cyklar och dock inte så moget att anta saker sådär enligt mig menmeeen. Känner att den här tråden spårade totalt och bara slöseri med tid:) tack och heeej👋

Fridborg
7

#17 Blir man anklagad med "omogna" saker kan man välja att svara på dem på ett moget sätt ;)

[Emma--]
3

Tänk på tonen.

[[pimey]]
5

Jag vet vad jag pratar om och jag hoppas att du inser själv att det krävs mer än en hona och en hane för att det ska bli ungar! En 17 åring har inte den formen av pengar så det så

Denna kommentar har tagits bort.
[Hen]
15

Till trådskaparen: Om du parar din raskatt med en "billig" hane, såsom du annonserar efter så innebär det att du bedriver en oseriös avel av huskatter (ja så heter dina kattungar) i ett land där det redan finns mer än 100 000 hemlösa huskatter.

Du riskerar att föda upp kattungar med anlag för sjukdomar eftersom hanen knappats kommer att vara en registrerad och ordentligt hälsokollad raskatt.

Om du sen lägger ut en annons där du skriver "50 % birma-kattungar" i hopp om att tjäna pengar på att kattmamman är renrasig, så bryter du mot annonseringsreglerna + ljuger. Du ska skriva "huskattungar" helt enkelt, annars luras du.

Är det här verkligen vad du vill bidra till? Snälla, om du menar allvar med tråden – läs på om vad backyard breeding är och varför det är ett cyniskt och icke-kattvänligt sätt att föda upp katter på.

Inlägget är låst för nya kommentarer