Frågor om utrustning till katt
Hej!
Jag är återigen drabbad av "kattungefeber", håller på att längta livet ut mig efter en kattunge som det kommer ta år innan jag har möjlighet att skaffa. Hur som helst, för att försöka stilla min längtan har jag surfat runt efter olika tillbehör/nödvändigheter som har med katter att göra som jag är nyfiken att höra era åsikter om.
Vattenfontän: Hur många av er har en sådan? Har ni endast fontän, eller vanlig skål också? Vad tycker katten/katterna om den? Är det något att rekommendera?
Sele: Vilken slags sele föredrar ni och varför?
Kattlåda: Vilken slags kattlåda har ni till era katter? Varför just denna?
Jätte tacksam för svar och åsikter! 🙂
Vattenfontän: Jag har ingen men våra katter dricker ur skålen så jag ser ingen anledning till att köpa en fontän heller.
Sele: Viktigt att man har ett sele som inte bara går runt halsen utan även runt magen. Vet inte riktigt vad min sort heter men jag har haft lite olika och alla har funkat jättebra, bara den går att spänna och lätta upp både runt halsen och magen.
Kattlåda: Vilken låda som passar vilken katt är svårt att veta i förväg, tycker katten inte om lådan, sanden eller tycker nåt så löjligt som att lådan står på "fel" ställe, kan den protestkissa eller bajsa utanför. Gör den det är det viktigt att ta reda på varför innan man automatiskt antar att det är katten det är fel på. Ofta är det hemmamiljön som är problemet.
Vet som vanligt inte vad sorten vi har heter, haha. De har inga lock i alla fall, men det rekommenderas till katter som lätt krafsar sanden över kanterna bland annat.
Vattenfontän Har fyra stycken och katterna älskar att dricka ur dom Jag gillar drinkwell 360 rostfritt bäst . Lucky-Kitty ä bra den med tystast av dom jag har Kattlåda 4 st Cat It Jumbo 2 har jag tagit av huven på har dom för att dom är stora har Maine coon , ragdoll och 3 skogkatter så dom behövs :) Kattsele Jag kör med puppia superior. Lätt att ställa in så dom passar bra
Vattenfontän: Har inte än. Men serverar vatten på fyra ställen och i olika kärl: liten skål, större skål, dessertallrik och vattanglas. : Det håller min katts intresse uppe Hon älskar att dricka ur vattengladet. Ska skaffa vattenfontän också.
Sele: Letar just efter den bästa selen. Det lutar åt Puppia, den sportigare modellen.
Kattlåda: 2 stora utan lock till en katt. Den ena står i en alkov i hallen, den andra står i en klädkammare som vi byggt om till katt-toa. Minst 15 cm sand i. Använder finkornig klumpbildande sand för det är snällast mot kattesn tassar. Jag har Catrine-sand men Extreme Classic ska vara bra också.
Jag förstår dig, jag har värsta "valp/hundfebern" och det hjälper faktiskt (för stunden) att surfa runt och dregla efter allt man vill ha 😇
Vattenfontän: Jag har 2 st varav en används och en står i garderobben och ska säljas. Den som ska säljas är en Pioneer Raindrop Style, kan inte uttala mig om den då jag inte testat den och den som används är en Drinkwell Platinum som jag och framför allt katterna är mycket nöjd med. Enda nackdelen är att den är i plast vilket är en ganska stor nackdel för mig men fördelarna väger upp :)
Sele: Letar för fullt och har fastnat för Puppia men kan inte bestämma mig för vilken modell men det lutar mot ritefit modellen.
Kattlådor: Jag har 2 stora öppna "vanliga" lådor som är högre där bak då min ena katt hellre ser sanden på golvet än i lådorna av någon anledning 😉 Sen har jag en sandmatta utanför lådan som fångar upp sanden som dem drar med sig ut. Jag använder Extreme Classic oparfymerad, det är en finkorning klumpbildande sand som inte dammar lika mycket som dem parfymerade sorterna.
Jag skaffade en vattenfontän nu till sommaren, då jag märkte att det blev mindre kissklumpar i lådan. Min katt får diarré av blötmat så hon måste dricka mycket eftersom hon lever på torrfoder. Jag köpte en Lucky Kitty, är nöjd med den. Har både fontän och vattenskål, för om det blir strömavbrott kommer hon inte åt vattnet i fontänen. Hon dricker ur både fontänen och vattenskålen. Hon är mycket förtjust i fontänen, hon leker med vattnet.
Jag har en sele som är som en åtta, en slinga runt halsen och en runt magen. Vet inte vad den heter. Tycker den funkar bra.
Jag har en Mod Kat-låda, med öppning i taket. Den är jättebra, men dyr i inköp. Det kommer knappt ut någon sand på golvet alls. Den håller sig fräsch länge eftersom det är en liner inuti som går att byta ut. Den är bra i storlek till min 3,5 kg perserhona men kan tänka mig att den är trång för stora katter.
Jag har gjort min egen vattenfontän utav en glasskål, tårtfat och en vattenpump. Mina missar verkar gillar den av det jag sett, ser dem väldigt sällan dricka dock oavsett om det är ur fontänen, den vanliga drickskålen eller nått av vattenglasen. De äter bara blötmat som bas så kanske är det eller så dricker de när jag är i andra rummet 🙂
Kattlådor har jag en IKEA-plastback och en kattlåda med huv men utan lucka. IKEA-backen är så pass djup att det får plats mycket sand, det älskar mina katter som då kan gräva mycket mer.
(ååh, skrev en lång kommentar som försvann :( )
Sele: har puppia superior harness till ena och en hemmagjord till den andra.
Viktigt är att det går ett band mellan frambenen. Har selen bara ett band runt hals, ett runt mage och ett på ryggen(mellan hals och magband) så kommer det ändå trycka nästan enbart på halsen om katten drar.
Kattlåda: Har två stycken. En vanlig med huv men utan lucka med extreme classic oparfymerad, för att katter överlag gillar finkornig klumpbildande oparfymerad sand. Har huv på för annars går hundarna dit.
Den andra är en peeweelåda utan huv med träpellets. För att det är billigt, smidigt och dammar absolut ingenting. Alla katter gillar inte peewee men mina katter går på båda lådorna.
Vattenfontän: har ingen, kommer troligtvis aldrig skaffa. Mina katter får sin vätska genom maten.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Tack så hemskt mycket för alla utförliga kommentarer! Puppia verkar vara den selen som är mest populär, av det jag läser här och på andra ställen.
#4 Att "fönstershoppa" efter saker man vill ha(/ska ha) hjälper oftast, men ibland blir det nästan det rakt motsatta för min del, haha! Hoppas att tiden går fort för oss båda, innan vi kan skaffa våra efterlängtade tillökningar! 😍 Sandmattan du använder, gör den stor nytta jämfört med att inte ha någon matta alls?
#6 Vilket smart sätt att göra egen fontän på! 👍
#7 Jag är helt såld på själva idén med Peewee, men har hört från många att en del katter ogillar att använda dem. Gick dina katter självmant på den lådan från början, eller har du lärt dem att använda den? Peewee lådan med huv, vet du möjligen om storvuxna kattraser får lagom med utrymme där, eller blir det trångt åt dem?
#8 Hoppas verkligen att tiden flyger förbi :) Man får ha lite is i magen när man stirrar sig blind på allt man vill ha vilket är svårt när det blir motsatt effekt🤪 Har faktiskt "råkat" (😇) klicka hem saker 4-5 gånger vilket inte är att rekommendera då det kommer nya saker hela tiden som man sen vill ha 😃
Mattan gör verkligen sitt jobb och skulle säga att den fångar upp minst 90% av sanden. När dem trampar på den så trillar sandkornen av som "fastnat" mellan tassar så dem inte drar runt det i hela hemmet :) Dem resterande 10% är katten som lyckas skjuta sanden förbi mattan när gräver för allt han e värd ;)
Jag har denna matta funkar mycket bra http://www.supercat.se/kattlador/matta-till-kattlada.html
Jag har också såna mattor :)
#8 Jag vande dom gradvis genom att slänga i en näve pellets varje eller varannan dag i en toa med Kattsand. Det blev lite ofräscht då sanden klumpar sig och pelletsen faller sönder. Men det funkade bra ändå och när det var mestadels pellets så bytte jag till peeweelådan, men dom har alltid haft tillgång till den andra lådan så dom kan välja.
Jag har peeweelådan med huv fast jag har tagit bort huven och jag tycker att den är stor och rymlig.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#13 En Golden Retriever hane, alltid varit förälskad i rasen 😍 Vad är du
ute efter?🙂
#14 Ja, de är super härliga, alltid glada! För att inte tala om valparna… Ursöta verkligen! Jag är tokig i Ragdolls, så en sådan hane vill jag absolut ha! ❤️ Lite zoo känsla över det hela. Har redan hund, chinchillor, hamster och familjen har katt. Men som man säger, finns det hjärterum så finns det stjärterum!
#15 Jag har också varit helt såld på Ragdolls, det är en fruktansvärt mysig och cool ras och sen utseendet på det 😍 Håller med dig, jag har bestämt mig för att max ha 5 husdjur samtidigt, 3 katter och 2 hundar. Nu saknas bara vovvarna sen är min flock perfekt 😃
#17 Med din regel är jag good to go, nästan, i och med att gammel-missen familjen har är just familjens och inte min egen. 😉 Tyvärr så är det ju mycket annat som måste stämma också, men man får se det från den ljusa sidan; när tiden är inne kommer de att vara så efterlängtade att det är inte klokt! 😍