Värt att köpa klösmöbel?
Hejsan!
Jag och min familj ska flytta till lägenhet och ta med oss min katt. Självklart behövs det då någonting för honom att klösa på. Nu undrar jag om katter verkligen använder en hel klösmöbel, eller räcker det med en mindre eller rentav bara en klöspinne/klösbräda? Jag vill honom det bästa, men kan inte lägga mer än 500:- på en klösmöbel.
Min katt är 7 år och väldigt lat. Han sover mestadels och är ingen "lekig" katt över huvud taget, det har han aldrig varit. Jag vill börja stimulera honom mer med leksaker, men just nu är jag tveksam till att köpa en klösmöbel till en så sovglad liten kisse. Finns det någon annan som har en lat liten innekatt? Använder din katt klösmöbeln till mer än "bara" att kloa på?
Tacksam för all hjälp och gärna tips på prisvärda och inte för stora klösmöbler. Har du som läser detta en sådan till salu i närheten av Karlskrona så hör gärna av dig. Tacksam för alla tips och svar!
Tack på förhand!
Mvh Hannah & Curry 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja frågan är väl hur glad du blir om katten i brist på ett bra klösträd börjar klösa på väggar och möbler. Just nu har jag 3 klösmöbler och en klöstunna hemma och de används flitigt att klösa och sova i. www.wpbengal.se/shop.html har billigaste utbudet på nya klösträd i sverige
Jag köpte ett klösträd från zooplus.com för ca 700kr med frakt det är ett stort träd ända upp till tak och finns fler sovmöjligheter och mina katter älskar trädet. Tog ett tag innan hon börja använda det och så går det i perioder men jag är säker på att katträdet är mitt bästa köp till katterna.
mitt träd: http://www.zooplus.com/shop/cats/scratching_posts/large/127279
Om du inte vill ha ett stort klätterträd. Så har tex ÖB ett tre vånings klätterträd för 299 kr. Vi har tre olika klätterträd och en klösmöbel med extra tjock och längre pelare än vanliga små. Mina katter använder det till att både vässa klor, klättra i och sova på.
#1 Du har en stark poäng! Och jag håller helt och fast med dig!
Spara ihop till 1000 kr så kommer det bli toppenfin möbel, Det finns flera trådar om klösträd så använd sökfunktionen här vettja. Sen finns det en bra artikel om hur man handlar riktigt billigt på Tyska ebay.
Katter gillar höjd och det är verkligen en av de bästa investeringar man kan göra i sin katt =)
/Fridaybrew
#5 Kunde inte sagt det bättre själv! Katten förtjänar en möbel :D
Det som är så bra med just höga katträd är ju att katten själv kan välja viljen höjd den vill var/sova/klösa på. Extra bra är det ju när man får besök som man vill spionera på ;)
Ångrar inte att jag köpte en tak hög klöspelare
Alltid värt att ge innekatten nivåskillnader och det är en del av en katts natur att få klösa.
Jag har gjort mina egna kattträd. Om det finns någon mattaffär eller likande, kan du be om att få de långa rullarna mattorna är snurrade på, köp sisalsnöre på typ byggmax/woody lr likande och linda runt rullarna, fäst med häftpistol. Sätt en platta ner till och jag har satt ett vanligt hyllplan med konsoler längst upp. Hur bra som helst! Jag gjorde ett som är två meter högt och slutpengen vart runt 150 kr:)
en katt har inte bara en klösmöbel för klorna. dom sträcker ut sin kropp vilket gynnar kropp o själ så minst en meter hög iaf..
S*Winsnes Wilda
Alla ni som svarat, jag är hemskt ledsen att jag inte kunnat tacka förrän nu! Var mycket med flytten och jag har knappt hunnit sitta vid datorn alls. Men tack så hemskt mycket för era svar och ert engagemang, det uppskattas verkligen.
Jag kan meddela att det blev ett klösträd med 3 våningar från kattlgret.se
KÖP ALDRIG SAKER FRÅN DEN HEMSIDAN!
Billigt ja, men kvalitén var inte bra alls. Dessutom strulade företaget med min order. Jag blev i slutändan tvungen att skälla ut de arbetande ordentligt då de inte svarade på varken mail, sms eller telefonsamtal när jag frågade om vart min order tagit vägen. Första gången jag ringde svarade någon men lade på efter en halv sekund igen. Då jag är envis som en åsna och har dessutom ett ganska hetsigt humör, så de fick sig en rejäl skopa ovett från mig när jag mailade efter detta. Jag fick, som ni förstår, min möbel till slut.
Såg i en kundrecension att en annan kvinna haft nästan samma problem - hon fick sin möbel men den gick sönder efter en väldigt kort tid. Recensionen har dessvärre blivit raderad från hemsidan. Det jag minns är att hon kontaktade kundservice för att kräva ersättning, men jag har för mig att hon fick gå via konsumentverket för att ens få tag på någon arbetande. Hon fick till slut ersättning, men jag minns tyvärr inte vad.
Men som sagt, kattlagret.se - ingen hemsida att lägga tid och energi på.
Tack igen till er som svarat, och jag ursäktar än en gång för min inaktivitet! 
Om det blir ett nytt katträd någon gång, kika in på zooplus.com istället
Hoppas katterna dina blir glada över trädet trotts strul
Hade du inte redan köpt en hade jag rekommenderat tyska ebay. De har billiga klösmöbler och är snabba med leveransen. För 1 ½ vecka sedan köpte jag en ett klösträd (ser exakt ut som Josefas upptill
) för 640 kr och det inkluderade frakten och leverans direkt till dörren. Fick brev idag om att den hade anlänt så jag behöver bara ringa och säga vilken tid och dag jag är hemma så får jag hem den till dörren
. Vi får se hur den blir hihi kan ju återkomma om kvaliten
Jag köpte mitt klösträd begagnat för 800kr, ca 180 högt och gott om sovplatser och för klös. Var tveksam på att de skulle använda de då de inte använt de mindre jag köpt men de älskar det.
Så verkligen värt att köpa! :)
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
#10 Gjorde också en beställning hos Kattlagret för ett par månader sedan. Skulle precis till att göra en förskottsbetalning till deras bankgiro när jag fick för mig att googla lite på företaget (ja, borde ha gjort det innan jag beställde, jag vet 😉). Alla skräckrecensioner liknande dina och värre (!!!) fick mig att genast maila dom och annullera min order. 3 veckor senare fick jag till sist svar på mitt mail med att de genast ville veta varför jag annullerat ordern. Svarade ärligt att de inte verkar vara ett seriöst företag eftersom dom har så mycket negativa omdömen. Då tog det hus i helvete och dom började hota med polisanmälningar för förtal. Sicka dårar. Jag hänvisade hela tiden lugnt till sidan där jag läst omdömena och till slut lugnade dom sig. Sedan har jag inte hört ett ord. Så jag instämmer helhjärtat i din rekommendation att INTE beställa från Kattlagret.
Vi hade bara en klös-planka man fäste i väggen som min förra katt kloa på, ang att röra sig kunde hon springa längst trappräcket, upp och ner från byråer, fönster, soffa, osv ;)
Vill du ha nåt för katten att klättra på behöver det ju ändå inte vara någon stor klösmöbel, finns ju många varianter ;)
#15 men usch vad otäcka typer! Bättre att ta till sig kritiken de får och göra om och göra rätt
Jag har klösmöbel med hyllplan till mina katter, dock klöser dom aldrig på den tyvärr, men den ena katten gillar att sova högst upp på toppen av den.
Men klösandet är ett litet problem vi inte lyckas lösa, dom har klösgrejer som dom SKA klösa på men klöser istället på soffa och mattor *suck*. Vet inte hur man ska få dom att vilja klösa på klösgrejerna dom har, dock känns det smått hopplöst att vänja av ett beteende som dom nu vant sig vid.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Min kisse fröken har ett klösträd i varje rum. Det i vardagsrummet är störst och där ligger hon gärna högst upp och spanar på pippiarna som ibland landar på balkongen.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#18 borde man inte kunna gnugga lite kattmynta på klösmöblerna?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#20 har provat detta, men det funkar inte så bra, slutar bara med att dom bara ålar sig runt möblerna, haha :P Klorna använder dom inte på dom tyvärr , utan bara resten av kroppen å gnider å ålar sig som maskar, rätt lustig syn måste jag säga :P
har du/ni testat att varje gång dom klöder fel ta med katten till klösträdet? Det gäller dock att vara envis, missar man att göra det så får man "börja om". Efter nån vecka eller två så brukar dom börja fatta galoppen
Alltså, den klösbräda som min katt faktiskt ANVÄNDER kostade 19 (!) kronor tror jag. Är bara en liten kartongplatta från ÖoB som hade räfflade sidor. Lär få köpa en ny nästa år men 20 spänn/2 år är ju inte så farligt ;). Sedan har vi två mindre klösträd/katträd (också från ÖoB) men de är i princip oanvända. Berömmer alltid när han klöser där men det händer sällan naturligt.
Så billigt är absolut inte tvunget dåligt.
Är det själva kattTRÄDET du söker så finns det billiga på ÖoB som sagt, men jag tycker inte så bra om dem faktiskt.. Känns som det lika gärna kunnat vara en vanlig hylla!
#22 det har vi faktiskt inte provat, tack för tipset :) Dock blir det ju svårt när både jag och min sambo inte är hemma att passa det, men kanske funkar ändå :P
#23 Testat sån, plus en sån som ser ut som en mus
Musen är dock inte rolig att klösa på tycker mina, roligare att leka med musens svans haha
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Testa att själv klösa på klätterträdet och visa katterna hur man ska göra, låter knasigt men det funkar på våra katter. Om man drar med sisalrepet utanpå naglarna och åt "fel" håll så det inte blir oskönt, dock låter det som om man klöser. Detta triggar igång katterna att klösa på samma ställe, iaf här hemma.
/Fridaybrew
Köpte ett stort klösträd från min skola billigt när dem slutade ta hand om hemlösa katter. Dock är det lite ostabilt. De lite yngre älskar att leka i det. En ligger i den runda grejen och den andra springer under och jagar svans och tassar. Sen ligger vår stora hane och sover där. Då gungar den lite gran men den håller iaf. Dem använder också klöset så mycket väl använda pengar för vår del.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#29 riktigt fin färg på eran! ja den är riktigts stabil vilket bådar gott i fall min pälskling blir en stor kisse i framtiden hihi vi hade en annan mkt mindre klösmöbel innan som jag lånade från mina föräldrar, den var han inte så förtjust i men denna älskade han innan den var färdigbyggd. Definitivt ett toppenköp
#30 Varför chansa? Vi har mindre klösträd också, bl.a. det som syns till vänster på bilden, men det lilla klarar inte att en 7-kilos katt hoppar till och från det utan att vi säkrat det genom att binda fast det i det större. Nu har vi det stora bredvid våra skrivbord. Skrivborden står mitt emot varandra och har hyllor. Hyllorna och klösträdet är lika höga och detta gör att katterna kan gå ovanpå våra skrivbord och titta ned på vad vi gör när vi sitter vid datorerna. Man äger inte en katt, man blir ägd! ^^
#31 Så sant så sant hehe
Vår ena katt brukar sitta uppe på skrivbordet ibland, högst upp på skrivbordshyllan hehe:=D
(Niiinah92 är förresten min lillasyster, bor dock på varit håll):P
#32 Jag tror inte att man vet vad katten önskar/föredrar innan man möjliggör för katten att testa. Skrivbordshyllan is the shit! ^^
#33 Nej precis hehe Min katt är dock lat, han ligger helst i sin korg hehe eller är ute och springer:P

Hahahahaha, vet inte varför, men det kändes bara som att bara dina djur kan hitta på något sådant :P

#36 Nu ska du inte vara sån.
#35 Oj! Haha glad att jag har sluppit katter i gardiner, persienner mm
Jag väcker upp tråden lite när det gäller klösträd från Zooplus.
Jag har försökt att beställa ett klösträd mm från zooplus.se , men när jag ska betala, dvs göra en banköverföring från banken så accepterar inte banken deras banknummer.
Jag har försökt att kontakta dem i flera dagar utan framgång. Jag vill ju ha grejerna som jag har beställt, men kan inte betala dem pga deras banknummer. Är det någon som nyligen gjort en beställning från deras sida?
#39 Jag betalar alltid via Paypal när jag beställer därifrån då jag inte heller kunde betala med deras banknummer.
Beställde varor från zooplus för två veckor sedan. Betalade med e-kort, det var inga problem.
ok, tack för rådet. Men hur gör man sånt, sånt här har jag aldrig gjort. :-) Jag har skapat ett konto och loggat in på Paypal, men hur går man vidare med betalningen? Det enda som jag ser just nu är att man kan betala till e-postadress.
Mitt e-kort är kopplat till mitt swebank-kort. man använder e-kort istället för att fylla i sitt riktiga kortnr. en säkerhet mot att bedragare inte ska kunna sno kortnr och handla på det. Vet inte hur andra banker har det eller hur det funkar med paypal.
ok jag har också Swedbank. Så istället för att betala från bank till deras bankkonto, så väljer man att betala med kort från Zooplus och använder Paypal e-kort istället för sitt eget bankkort. 😉 Jag ska testa det. Tack för hjälpen!