Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1026 ggr
Eliinn
0

Purina pro plan (Derma plus) åsikter?

Eftersom jag har väldigt svårt att hitta åsikter om detta foder vänder jag mig hit och hoppas på era åsikter om det här fodret :)

Har en ragdoll (kastrerad hankatt) och en huskatt (okasterad honkatt, men som ska kastreras när åldern är inne) varav ragdollen har visat sig va kräsen och även möjligtvis känslig med vad han äter och blev därför rekomenderad att ge det här fodret. (Båda är innekatter)

Han är uppväxt på royal canin kattungefoder och därefter bytte jag över till Four friends men de verkade hans mage inte tåla…

Jag är noggrann vad jag ger mina katter så därför jag vill ha åsikter om det är ett bra foder eftersom jag själv inte hittar så värst mycket om de. Självklart går det här fodret inte att jämföra med BARF men det är inte aktuellt i nuläget.

Jag är lite skeptisk till att att det är lax och ris i fodret då jag iallafall hört att man ska undvika för mycket fisk?
Öppen för andra foderförslag också.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[ElisabethYL]
0

Missförstå mig rätt nu, men:

Hur gjorde du foderbytet? Succesivt eller tvärt?

Har han någon foderingrediens han är överkänslig mot redan nu? Och vem rekomenderade dig att ge det här fodret?

Själv använder jag Applaws torrfoder och Bozita blötmat vilket fungerar bra här, men Mjau blötmat är också bra (bortsett från att mina inte vill äta det men det handlar nog mer om att "smaken är som baken")

Eliinn
0

Foderbytet till four friends gjordes väldigt långsamt, har vart väldigt petig med de så det ska inte vara problemet.  Allt fungerade bra tills jag tog bort hans gamla foder helt.
Jag vet inte om han är överkänslig mot något, det var inte fisk i royal canin fodret men däremot i four friends så tanken var ju lite på fisk. men det är bara en tanke och inget som är bevisat.
Trodde därför att personalen i djurbutiken valde ett foder utan fisk men såg nu att det va just lax och bara lax i purina fodret… dock har han inte blivit dålig av det här fodret än (han har väl ätit fodret i 2-3 veckor nu, utblandat med hans gamla foder)

/Elin

[ElisabethYL]
0

Ok, då var det iaf inte hur foderbytet gick till som var problemet 🙂

Om det visar sig att det är fisken som är problemet så kolla på fodrerna jag nämnde i #1, för mina går på fiskfri kost 😉 (Måste bara säga att det var en märklig rekomendation om man misstänker fisköverkänslighet att välja ett foder med fisk - men det blev lite väl OT känner jag)

Slutligen vill jag bara säga att om det är katten på din Avatar, så är den väldigt söt. 🐱

Eliinn
1

tycker även att det är mer avföring i kattlådan än tidigare, vilket verkar tyda på att det inte finns så mycket bra för katten att ta upp….

Jaa jag tyckte också att det va märkligt att hon gav mig ett foder med fisk….
överväger att ge dem Applaws nu när jag läst lite om de :)

Det är ragdollen på bilden ja, när han var lite yngre :)

/Elin

Eliinn
0

Applaws kan inte bli för "bra" för en kastrerad hankatt föresten ?

/Elin

[ElisabethYL]
0

Vissa klarar inte fri tillgång på högkvalitetsfoder, men över lag kan man säga att det är bättre att ge mindre mängd än ett sämre foder…

Ger man det och blötmat (naturligtvis inte i samma skål) så borde det inte vara någon större fara.. 🙂

[ElisabethYL]
1

Här säljer de Applaws billigt http://www.petsonline.se/katt/foder/applaws/ ifall du väljer att beställa 😉

Eliinn
2

Ojoj hur ska jag förklara för katterna här hemma att det inte alltid kommer va mat i skålen dygnet runt.
De som jamar så fort skålen skulle råka va tom 😉

/Elin

[ElisabethYL]
0

Det är värst i början, sen när djur vant sig vid begränsad tillgång går det oftast bra.. 😊

Eliinn
3

Applaws chicken beställt :)

Hoppas slippa fler foderbyten nu…

/Elin