Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3629 ggr
Koohinoora
0

Hjälp! Ovaccinerad kattunge

Halloj!

Fick hem en liten kattjej på 12,5 veckor i onsdags (idag 13 v).

När jag köpte henne så var hon ovaccinerad, ingen id-märkning och inte avmaskad en enda gång.

Anledningen till att hon inte är vaccinerad är för att uppfödaren sa att kattungarna var för små för att bli vaccinerade. Reagerade fundersamt på det eftersom jag läst att de ska vaccineras andra gången vid 12 v. Sen sa de dessutom att de tyckte vaccination är onödigt och att de aldrig vaccinerat sina katter.

Så min första fråga, kan man börja med vaccinations kuren nu? Tänkte i så fall id-märka i samma veva, vad är bäst tatuering eller med chipp?

Gjorde även avmaskning i fredags, skall detta upprepas eller räcker detta för ett tag? Blir så förvirrad över alla trådar om hur man ska göra.

Hoppas någon kan hjälpa mig :)

Nerdysiamese
2

Du kan börja vaccinera när som, den ska ändå upprepas årligen, så det ska inte vara några problem.

Avmaska gör man vid behov, misstänker du att din katt har mask så köper du "kolla masken" på apoteket, har katten mask så avmaskar du då.

Chip eller tatuering är smaksak, tatuering är synlig vilket är bra då man kommer kunna se på en gång att katten antagligen har ett hem, men nackdelen är att den kan bli otydlig med åren.
Chip blir inte otydligt med åren men den kan "vandra" under huden så att en oerfaren person kanske inte lyckas skanna chippet.
ska du ha din katt ute så tycker jag att du skaffar båda, har du innekatt som är huskatt så är nog en tatuering det bästa (tyvärr antas det ibland att huskatter som inte har märkning i örat är hemlösa), alla raskatter ska vara märkta med ID-chip (samt vaccinerade) vid leverans så jag antar att din katt är en huskatt.

chip kan du sätta i samtidigt som du vaccinerar, men tatuering behöver man söva för, många veterinärer erbjuder rabatt om man tatuerar samtidigt som man kastrerar.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[[pimey]]
2

Vaccinering av katter sker första gången vid 8 v sen en till spruta vid 12 v sen en gång om året. Denna "uppfödare" vet inte vad dom pratar om. Tycker du ska chipmärka även om den ska vara innekatt då det efter några år smetas ut i öronen och blir oläsligt. Oavsett om Chippet vandrar är det lätt att hitta och en oerfaren person äger oftast inte en chipläsare utan veterinärer eller katthem så vitt jag vet. Mest skonsamma, säkra och bästa är chip! Annars kan man ha båda.

[Hen]
0

Avmaskning tar bort maskar men inte ägg så därför ska man oftast göra en omgång till efter två veckor då äggen kläckts. Tänk även på att byta kattsanden och tvätta ur lådan efter båda omgångarna. Obs jag är ingen expert. Vilken avmaskning använde du, alltså vilket märke?

[Wraith]
2

Avmaskning utan tecken på mask är totalt onödigt och snabbar bara på processen för våra resistenta parasiter. Brukar inte avmaska mina kattungar innan flytt, men skickar in "kolla masken" på dem (hittills har de varit negativa). Vilket jag även gör med vuxna katter, men endast då jag misstänker mask, vilket sällan händer.

Gosis12
0

Ursäkta trådkapning här men det där med "kolla masken" räcker det att testa en eller måste man testa alla 7 ?

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

[Wraith]
1

Man kan blanda avföring från flera katter i ett prov, iaf kunde man göra det tidigare. Vet dock inte hur många katter man kan blanda i ett prov, men det borde stå i paketet eller så får man höra med dem.

Men ja man borde iaf kolla några katter om man misstänker mask, speciellt om man har 7 st. Om en är positiv så måste man ändå behandla alla.

Gosis12
0

Tack för snabbt svar.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Koohinoora
0

# 1-2 Tack för bra svar! Håller med om att det kändes som hon inte riktigt visste vad hon pratade om. Ska försöka boka tid hos vet snarast för vaccination osv.

# 3 Använde Banminth, var den de tipsa om på apoteket och som täckte den masken som ungarna brukar få från mamman.

[Hen]
0

#8 då ska du om jag inte missminner mig köra en omgång till efter två veckor.

Fingerprints
0

Min misse var inte heller vaccinerad eller avmaskad när jag fick henne, åkte bara och vaccinerade henne direkt och allt gick bra!

Regnbåge