Frågor om orange katter
Jag undrar om det är sant att röda katter oftast är hankatter och hur det kommer sej isåfall. Sen undrar jag också om orange katter är lite mer.. vilda/aggresiva än andra katter? Jag har märkt det iaf att dom orange katter jag träffat är lite.. ja dom gillar att rivas osv. Dom orange katter jag träffat har vart hankatter och lite tuffare attityd av sej. Men färgen borde ju inte påverka personligheten så mycket??
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Jag har själv en röd birma (om han nu räknas till orange 😃) och han är helt underbar i temperamentet. Är superkelen och sitter/sover gärna i knät. Det finns nog lika många oranga honor som hanar, i alla fall vad jag har sett.
Brukar man dock inte säga att rödhåriga personer har ett hett temperament? 😃
Jag antar att du syftar på en typisk röd tabbymönstrad korthårig bondkatt. Dessa är oftast hankatter (inte alltid) och jag ska försöka förklara kortfattat varför.
Detta har att göra med gener och arvsanlag. För att få röda hanar krävs det att en av föräldrarna är röd.
För att få en röd hona krävs det att båda föräldrarna ger med rött. Alltså måste pappan vara röd och mamman röd eller sköldpadda så hon också har rött att ge vidare.
Det är alltså lättare att få till en röd hane än en röd hona. Därför stöter man mer på röda hanar.
Man kan se en viss beteende förändring mellan Honor och hanar över lag, men färgen spelar ingen roll.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jaha där ser man! Då har jag lärt mig något nytt! 😃
har en rödmaskad (dvs orange) hane och han är det fjantigaste, fegaste och gosigaste djuret som vandrat på denna jord, så det är nog ganska orelaterat till temprament.
honor kan bli röda men måste ärva en röd gen av både mamman och pappan medans hanen bara behöver ärva rött från mamman.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#2 Tack föt förklaringen! :-) Nu förstår jag. Nu när du nämde sköldpaddsfärgad (vilket är dom svart/orange?) Så har jag hört att typ 99% är honor. Hur kan det va så??
Sara
#5 för att honor (dubbla X-kromosomer) ärver 2 färganlag (dvs X-kromosomen bär färganlaget) och kan därför ärva både rött och svart och blir därför sköldpaddsfärgade, medans hanar(en X och en Y-kromosom, dvs 1 färganlag) bara ärver ett om dom inte har ett kromosomfel så att dom har ett exra X (dvs XXY eller XXYY) om dom har en ojämn uppstättning vilket är vanligast i dom fall man får en sköldpaddsfärgad hane så blir är dom sterila, med en jämn uppsättning så kan dom fortfarande vara fertila trotts att dom är sköldpaddsfärgade
#6 Jaha okej :) Alltsa det kan komma skoldpaddsfargade hankatter men det ar ovanligare och dom blir steria? Sorry, ar lite trogfattad hehe.
Sara

#7 För att en hankatt ska kunna ärva två färger måste det till en extra X-kromosom. Och det är ju en slags missbildning och väldigt ovanligt.
I Thailand så brukar jag och mamma bo i ett tempel med min morbror (som är munk), och där finns de en del katter. Förra sommaren var vi där och då fanns det två röda ("orangea") tigrerade hankatter, den ena med en kort svans och den andra med lång svans som hade halsband och ägdes av någon annan.
Dessa två rykte ihop och den med halsband jagade bort den med kort svans som var där från början (dock kom han tillbaka men höll sig undan), och den där nya katten, han var ganska kraftig men mot människor så var han en riktig mes och man kunde släpa honom på golvet 🤦♂️ Men han var riktigt söt! Han tappade tyvärr sitt halsband när han jagade bort den andra katten, men han fick mat och sånt i templet så han klarade sig.

#10 Söta :) Jo de är röda. Med vit medaljong!
#6 av Nerdysiamese Har jag förstått rätt att en sköldpaddshona med svart mamma måste ha en röd/orange pappa?
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#7 Sköldpaddsfärgade hankatter blir nog inte per automatik sterila, men de flesta är ju det. I undantagsfall kan de vara fertila. Läste för ett tag sen i något av raskatternas ifokus-sida, minns inte vilket, om någon sköldpaddfärgad hane som var fertil. Något mycket ovanligt alltså.
#12 Ja, det stämmer. En sköldpaddsfärgad hona som har en svart, blå eller brunmönstrad mamma, måste ha en pappa som är antingen creme eller röd.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har en röd huskatt hona som är gosig och väldigt busig! :)
/ Michelle
Jag har bara positiva erfarenheter av de röda och cremefärgade hankatter jag har och har haft. En okastrerad hankatt kan dock vara mindre trevlig, oavsett färg.
Den enda "fördom" angående kattfärger som jag delvis har egna erfarenheter av är att sköldpaddsfärgade katter kan vara lite lynniga och/eller egensinniga. Det har nog sin förklaring i att sköldpaddsfärgade katter så gott som alltid är honor, och att honor oftast har lite mer skinn på näsan än hankastrater.. Lite kan det dock kanske bero på att sköldpaddsfärgade katter ofta ser tuffare ut än andra katter (särskilt svartsköldpaddor utan vitt).
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har haft både en röd hona och en röd hane, båda två hade underbart temperament och var genomsnäll!
Jag har aldrig träffat en elak röd - eller cremefärgad katt i hela mitt liv.🤔
Du har ju fått bra förklaring till varför det händer så detta var det enda jag hade att komma med, haha😂
Av någon anledning har min mamma sagt i stort sett hela min uppväxt att man ska ta det försiktigt med just röda katter för att de är opålitliga.
Jag förstår ju att det är något hon fått för sig för att hon antagligen haft någon dålig upplevelse med en röd katt men jag antar att det ändå är därför som jag själv inte kan tänka mig att ha en röd katt…. Jag tycker minst om den färgen helt enkelt (sorry alla röda katter, tycker inte ni är fula men föredrar andra färger) 🤔🤔
Själv har jag aldrig stött på en elak/otrevlig röd katt 🙂
Jag har två underbara röda honor här hemma. Den ena är tabby och den andra är tigré. Jätte mysiga båda två. 🙂

Jag tyckte att röda katter var jättefula och protesterade vilt när det var dags att skaffa kattungar och mamma ringde på en annons med röda kattungar. Men när jag väl var där och vi tog hem dem så ändrade jag åsikt helt. Nu tycker jag att röda katter är fantastiskt vackra, helt klart en av favoritfärgerna!
#13 som jag skrev i mitt inlägg så nej dom blir inte per automatik sterila, även om det är vanligast att dom blir sterila.
en vanlig hane har en jämn uppsättning(XY) vanligast för sköldpaddsfärgade hanar är att ha en ojämn uppsättning (XXY) och blir därför sterila. men dom kan födas fertila om dom få en jämn dubbeluppsättning (XXYY)
Vi har en 1½-årig röd hankatt (kastrerad vid 6 månader) som är väldigt feg av sig. Och även lite reserverad, men aldrig någonsin aggressiv. Och sen vi flyttade till större har han blivit mycket mer gosig, härom kvällen la han sig faktiskt på min bröstkorg och sov, något som aldrig hänt tidigare.
Jag tror, som flera andra, att fördomen kommer ifrån att de flesta röda katter är hanar, och att det finns så många okastrerade hanar (som ju brukar kunna vara lite aggressiva).
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#22 Har väldigt svårt att förstå det här med X & Y men jag tror jag fattar ändå ;-) Tack för ditt svar. :-) Jag är inte så inne i "kattvärlden" men det är ändå ett favorit djur jag har :-) Har 4 st katter själv hemma. Långhåriga blandisar. Och en korthårig :-)
Sara

#24: Färgen sitter på X-kromosomen. Hanar har XY och kan därför bara ha en färg. Honor har XX och kan alltså ha två färger.
Hanar ärver sin färg av sin mor. Är mamman svart blir hankattungen svart.
Honor ärver ena färgen av mamman och den andra av pappan. Är både mamman och pappan svarta så ärver honkattungen svart från båda föräldrarna. Är mamman svart och pappan röd så ärver honkattungen mammans svarta och pappans röda och får alltså två färger - hon blir sköldpaddsfärgad. Denna hona har alltså svart OCH rött.
Hoppas det är okej att jag frågar en liten fråga här bara när det ändå handlade om "röda" katter.
Vi har en honkatt hemma hos mina föräldrar som jag hela tiden sagt är röd, men hon är väldigt ljus så tänkte om den färgen kanske kallades något annat eller om hon är röd? :) (på bilden ser hon mörkare ut än vad hon egentligen är, ser nästan lite gulvitröd ut i verkligheten, vet inte hur jag ska förklara färgen bättre.
Det är katten till höger på bilden jag undrar över. Den till vänster var en kastrerad hane(blev överkörd för ett år sedan tyvärr..) väldigt speciell i sättet och han ville helst vara ifred om han inte själv gick fram till någon. Humör hade han också, ena stunden kunde man sitta och klappa på honom och han spann och nästa så bet han tag i handen på en. Och väldigt elak mot andra katter.
#26 När katten har dubbla anlag för dilution blir grundfärgen utspädd. Med dilution blir röd till creme och svart blir blå.
Båda katterna på bilden är creme-färgade.
Sajtvärd Katter iFokus
#25 Jaha intressant!! Tänker på vår ena hane så var mamman svart och vit och pappan vart grå och vit. Det resulterade i 2 ungar. 1 grå hane och 1 grå vit hona. Hur kunde hanen bli helgrå om han skulle ärvt färgen ftån mammam??
Sara
#28 Hankatten ärvde den svarta grundfärgen från mamman, och dilutionsanlaget (som bleker svart till blå) från både mamman och pappan. Eftersom han fick dilutionsanlaget i dubbel uppsättning blev det synligt och därför blev han blå istället för svart.
Vitfläcksanlaget nedärvs inte på samma enkla sätt, så där kan det bli lite hur som helst.
Sajtvärd Katter iFokus
#28 den grå färgen som i kattsammanhang kallas blå är svart egentligen men han har då även ärvt en dubbel-uppsättning av dilutiongenen som är en recessiv gen , så antagligen bar mamman på genen dolt (dvs hon visar på den dominanta icke diluterade genen men bar på dilution dolt och kan föra vidare en dilutiongen) och pappan som var blå hade ju själv dubbla uppsättning av genen , dillution när den finns i dubbel uppsättning bleker grundfärgen (i detta fall svart) och är som sagt en recessiv gen.
recessiva och dominanta gener kan vara lite halvrörigt att förklara kortfattat =P
du kan läsa mer utförligt hur det funkar här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Recessivt_anlag
EDIT: #29 var lite snabbare än mig ;P
om hanarna ärver färgen från mamman, hur kan då en bruntigré hona få röda ungar? Alltid spännande detta med genetik 🙂
#31 Hon är padda med minmalt rött?

#31 Ja sin #32 säger så måste hon ha rött nånstans också! Även om det så bara är en röd prick på ena tassen.
Om jag har lärt mig rätt kan det även finnas en färg dolt under det vita om katten har vitt också, eftersom vitt funkar som om man spillt vitfärg över katten. Färgen finns där under, och en katt som ser svartvit ut kan i själva verket vara svartsköldpadda men att det röda bara finns under det vita som "spillts" över.
#32 #33 Aha ja då får det allt ha varit en liten fläck nånstans, hon såg ut som en helt vanlig bruntigré, fast hon var en skygg hemlösing så man fick inte komma allt för nära. Inget vitt. Häftigt, jag trodde min katts bröder hade ärvt det röda av sin far och att min hankatt ärvt sin färg av modern men då fattar jag 😃